• Anonym (FeministJavisst!)

Hur kan man INTE vara feminist!??

Ja, som rubriken lyder - Hur kan man INTE vara feminist?! 
    Det är så uppenbart att kvinnor är förtryckta i ALLA samhällen, och ändå så är man "jobbig" eller "tjatig" när man försöker ge det uppmärksamhet! Det är ok att prata om orättvisor mellan olika hudfärger, om rasism och så vidare, men när kvinnor vill uppmärksamma systematiskt förtryck, ja, då är dem lite jobbiga och ganska äckliga dessutom, om de inte har rakat benen.

VAD FAN! Hur kan man INTE vara feminist! Det är väl en SJÄLVKLARHET!? 

• Svar på tråden Hur kan man INTE vara feminist!??
  • Anonym (x)
    lille Birger skrev 2013-05-25 13:14:23 följande:
    Vi har dock en liknande segregation i dagens samhälle. Män och kvinnor har inte lika rättigheter i Sverige.
    ? Det var precis det jag skrev. Läser du verkligen så illa som det verkar?
    Sammanfatta med egna ord det jag skrev så jag får se att du förstått lite i alla fall.
  • lille Birger
    Anonym (x) skrev 2013-05-25 13:16:05 följande:
    ? Det var precis det jag skrev. Läser du verkligen så illa som det verkar?
    Ja, ibland gör jag det.
  • Simon 681
    Christi38 skrev 2013-05-25 12:55:15 följande:
    Och att man ska slopa kvotering utan med automatik sätta hälften kvinnliga och hälften manliga i högt uppsatta poster och styrelser?

.
    Har jag förstått dig rätt: Du tycker att kvotering är fel och man inte borde göra det, men istället bör man kvotera allt till 50-50?

Får inte ihop det.
    How do we see the new masculinity in its most ideal form? In one word - Freedom.
  • Utropstecknet

Feminism är ju ett paraplybegrepp. Jag är liberalfeminist och därmed tar jag avstånd från många andra feministiska förgreningar.

• Christi38

Simon 681,

Det förstår jag :0)

Det var ett exempel på vad en i min närhet, en som börjat kalla sig feminist, uttryckt vid tillfälle. Detta för att det skulle vara rättvist fördelat mellan könen, 50-50, ist för kvotering som inte har den fördelningen nödvändigtvis.

Blev det klarare?

• Simon 681
    Christi38 skrev 2013-05-25 14:52:45 följande:
    Simon 681,

Det förstår jag :0)

Det var ett exempel på vad en i min närhet, en som börjat kalla sig feminist, uttryckt vid tillfälle. Detta för att det skulle vara rättvist fördelat mellan könen, 50-50, ist för kvotering som inte har den fördelningen nödvändigtvis.

Blev det klarare?
    För en specifik typ av kvotering, inte vilken kvotering som helst?
    How do we see the new masculinity in its most ideal form? In one word - Freedom.
  • Christi38

Simon,

Ingen aning, skulle tro hon pratar generellt. Hon gör gärna det.

Jag är dock nyfiken på vad som görs mera konkret ist för att bara prata! :)

.

• Anonym (korkad feminist)
    Anonym (korkad feminist) skrev 2013-05-26 11:20:03 följande:
    Att din dotter behandlas illa är resultatet av en sexistisk feministisk politik.
    Att dottern behandlas illa*
  • Mariana 580
    Anonym (Kim) skrev 2013-05-26 09:42:42 följande:
    Vad tycker ni antifeminister om tråden m.familjeliv.se/forum/thread/70013860-hur-myc... ? Tycker ni det här är ok?
    Varför skall det bara vara två sidor?
    Antingen är man feminist eller antifeminist eller?

Bara för att jag personligen inte delar alla åsikter med feminismen - betyder det inte att jag är anti.

Världen är inte svart eller vit. Den är en uppsjö av grå oxå.
  • Simon 681
    Anonym (Kim) skrev 2013-05-26 09:42:42 följande:
    Vad tycker ni antifeminister om tråden m.familjeliv.se/forum/thread/70013860-hur-myc... ? Tycker ni det här är ok?
    Hur får du ihop det att om man är emot feminism, att man är emot kvinnor. Många har ju sagt att de är för jämlikhet och förklarat i varierande detalj. Det är svårt att penetrera bubblan, antar jag.

Jag ser dels trakasserier, som alla vettiga människor är emot oberoende av den trakasserades kön, dels en effekt av den misandriska könsrollen "män har ingen självkontroll".
  • Anonym (Kim)
    Anonym (korkad feminist) skrev 2013-05-26 11:20:03 följande:
    Att din dotter behandlas illa är resultatet av en sexistisk feministisk politik.

Och den sexistiska feministiska politiken såg alltså likadan ut på 80- och 90talen då det såg likadant ut på min skola, en vanlig skola i ett litet svenskt samhälle?
  • Gnaget79

Det är lätt att tappa hoppet om feminismen då man överallt hittar tokfeminister som på allvar menar att män kan bli gravida lika väl som kvinnor. Män kan amma sina barn. Att en kvinna kan ha sex med sig själv och bli gravid. När man tillåter dessa dårar uttala sig i feminismens namn så är det inte konstigt om folk tar avstånd från feminismen som egentligen är menat som något bra. När feminism börjar bli en tävling i vem som kan vara mest galen så förlorar det helt sin mening. En snabb sökning på google och läs i några bloggar så ser ni att jag inte överdriver. Då blir det lätt att förstå varför många inte stödjer feminismen längre.

• Anonym
    Gnaget79 skrev 2013-11-30 08:14:20 följande:

Det är lätt att tappa hoppet om feminismen då man överallt hittar tokfeminister som på allvar menar att män kan bli gravida lika väl som kvinnor. Män kan amma sina barn. Att en kvinna kan ha sex med sig själv och bli gravid. När man tillåter dessa dårar uttala sig i feminismens namn så är det inte konstigt om folk tar avstånd från feminismen som egentligen är menat som något bra. När feminism börjar bli en tävling i vem som kan vara mest galen så förlorar det helt sin mening. En snabb sökning på google och läs i några bloggar så ser ni att jag inte överdriver. Då blir det lätt att förstå varför många inte stödjer feminismen längre.

Varför ska man tappa hoppet om feminismen för det? Det där har ju inget med feminism att göra.
  • Åttionian
    Anonym (FeministJavisst!) skrev 2013-05-20 22:00:48 följande:

Ja, som rubriken lyder - Hur kan man INTE vara feminist?! 

Det är så uppenbart att kvinnor är förtryckta i ALLA samhällen, och ändå så är man "jobbig" eller "tjatig" när man försöker ge det uppmärksamhet! Det är ok att prata om orättvisor mellan olika hudfärger, om rasism och så vidare, men när kvinnor vill uppmärksamma systematiskt förtryck, ja, då är dem lite jobbiga och ganska äckliga dessutom, om de inte har rakat benen.

VAD FAN! Hur kan man INTE vara feminist! Det är väl en SJÄLVKLARHET!? 

• katastrof01

Har inte läst alla inlägg men jag håller med ts. Att vara feminist innebär ju bara att man vill att kvinnor ska vara likställda med männen. Jämställdhet helt enkelt!

• Anonym (ccc)

Att raka fittan men inte under armarna är så töntigt så det finns inte.
    Att pappor ska vara hemma de första månaderna och amma är bisarrt.
    Att kvinnor tycker att alla män är potentiella våldtäktsmän och grisar finner jag också gravt utvecklingsstört.

o.s.v.

Nä, det är förhoppningsvis en utdöende ras Oskyldig

Svar på tråden Hur kan man INTE vara feminist!??