LFF skrev 2013-05-21 11:26:14 följande:
Fast hela vår världsbild bygger på generaliseringar, forskning bygger på generaliseringar, allt bygger på generaliseringar helt enkelt. Så när man pratar om ett ämne så blir det att man pratar generellt och inte individspecifikt. Skulle vi sluta prata i generella termer, om forskningen inte skulle generalisera skulle vi inte komma nån vart alls.
Det är ju bara titta i den här tråden. En säger att kvinnor har lägre löner än män. En annan säger emot eftersom HON inte har lägre lön än sina manliga kollegor. En säger att kvinnor diskrimineras, nån annan säger att det gör de inte alls det eftersom hon aldrig märkt av nån diskriminering. Vi pratar alla i generella termer, annars blir det en alldeles för stor skuta att styra på ny bana. Det räcker med hur svårstyrd den är ens när man pratar generellt.
Men sak måste man komma ihåg. Generaliseringar säger ingenting om det enskilda fallet. Det är man också ganska tydlig med i de flesta forskningsdicipliner (är själv forskarutbildad )
Faran här är när man börjar se att tjejer per definition är förtryckta så är det ofta de tjejer som inte är förtryckta som tar höjd på generaliseringen. Istället för att man ser dessa tjejers verkliga behov för att växa, t ex balans, lyhördhet mm.
Och det är ju också det som dina exempel från tråden visar - att den förutfattade bild om att kvinnor som grupp är förtryckt med lägre löner inte stämmer på individnivå. Det skulle bli jättekonstigt om man skulle jobba generellt med att höja kvinnors löner oavsett individuellt löneläge.
Nä jag vill ha ett samhälle som sätter människan och individen i centrum. Jag brinner för allas rätt att utvecklas utifrån sina förutsättningar. Inte generella teser om hur det är för genomsnittet.
Tar vi ett annat perspektiv på generaliseringar så har vi skolan. Ett barn ska lära sig vissa färdigheter i vissa årskurser. Undervisningen läggs upp efter någon form av genomsnitt och skolan är nöjd. För barnen som ligger före blir det tråkigt, för barnen som ligger efter blir det svårt. Det behövs alltså en individanpassning för att det ska bli en skola för alla.