• Anonym (FeministJavisst!)

Hur kan man INTE vara feminist!??

Ja, som rubriken lyder - Hur kan man INTE vara feminist?! 
    Det är så uppenbart att kvinnor är förtryckta i ALLA samhällen, och ändå så är man "jobbig" eller "tjatig" när man försöker ge det uppmärksamhet! Det är ok att prata om orättvisor mellan olika hudfärger, om rasism och så vidare, men när kvinnor vill uppmärksamma systematiskt förtryck, ja, då är dem lite jobbiga och ganska äckliga dessutom, om de inte har rakat benen.

VAD FAN! Hur kan man INTE vara feminist! Det är väl en SJÄLVKLARHET!? 

• Svar på tråden Hur kan man INTE vara feminist!??
  • jomma

LFF; du är inne på rätt spår om att kvinnor måste lära sig att inte "ta skit". Problemet är att det finns människor som just använder ditt argument för att förklara att " därför får kvinnorna skylla sig själv att de blir diskriminerade". Tyvärr så är det inte så enkelt som att alla orättvisor akulle suddas ut bara för att kvinnorna "lär sig att ta för sig".

På min arbetsplats finns det jävligt kompetenta och duktiga kvinnor på att förhandla. Ändå ligger de ca 2000 kr lägre än motsvarande män i samma nivå och med lika lång erfarenhet.

I en förhandling exv löneförhandling finns det två parter; en anställd som önskar förhandla om en viss lön och den som slutligen beslutar lönen. Det spelar ingen roll hur bra den anställda förhandlar i en sådan situation när chefen önskar diskriminera exv kvinnan lönemässigt. Då säger någon; Byt arbetsplats! Men svaret på den frågan är att det hjälper inte när det är en strukturell diskriminering. Det är lika dåligt på nästa arbetsplats!

• Sööderbönan
    Wench85 skrev 2013-05-21 10:25:15 följande:
    Att en feminist inte skulle vara för jämlikhet låter bakvänt i mina öron.

Jämlikhet handlar väl om att alla ska få samma förutsättningar oavsett religion, hudfärg, ålder, kön osv.
    Kön är en aspekt där kvinnor generellt är underordnade och att arbeta med just den aspekten kallas feminism.
    De andra aspekterna ryms även de i begreppet jämlikhet.

Så den som är för jämlikhet är väl i princip garanterat feminist, eftersom det är en av pusselbitarna i jämlikhet.

Och de flesta feminister är väl positiva till jämlikhet även inom de andra aspekterna, även om ingen kan göra allt. Vissa arbetar i första hand med pusselbiten antirasism, vissa med feminism, ytterligare andra med åldersdiskriminering osv.
    Men VARFÖR ordet "feminism" om vi avser både män och kvinnor i denna kamp för jämlikhet?
  • Anonym (humanist)
    LFF skrev 2013-05-21 10:43:47 följande:
    Jag tror att tar man tag i grundbullten, uppfostran och hanteringen av barnen, så kommer mycket att följa med på köpet. Grabbarna "tar inte skit" och därmed så lyckas de bättre i löneförhandlingarna tex när det är individuella förhandlingar. Lär våra tjejer också att inte "ta skit" utan stå upp för sig på ett annat vis! Då kommer vi kunna ändra strukturen på samhället.
    Och här är det så oerhört viktigt att se att det är skillnad på tjej och tjej och på kille och kille. Det finns  tjejer som killar som behöver lära sig att inte ta skit. Och det finns tjejer som killar som är alldeles för bra på att inte ta skit och som behöver lära sig att ta hänsyn och tänka längre än jag, jag, jag.

Just när det gäller grundbulten är det viktigt att stärka barn oavsett kön och att behandla barn lika. Inte sätta tjejerna i en särskild fåra och stärka dem på bekostnad av de killar som också behöver stärkas.     
  • LFF
    Anonym (humanist) skrev 2013-05-21 11:08:12 följande:
    Och här är det så oerhört viktigt att se att det är skillnad på tjej och tjej och på kille och kille. Det finns  tjejer som killar som behöver lära sig att inte ta skit. Och det finns tjejer som killar som är alldeles för bra på att inte ta skit och som behöver lära sig att ta hänsyn och tänka längre än jag, jag, jag.

Just när det gäller grundbulten är det viktigt att stärka barn oavsett kön och att behandla barn lika. Inte sätta tjejerna i en särskild fåra och stärka dem på bekostnad av de killar som också behöver stärkas.     
    Absolut ska man se till varje barn. Men rent generellt så är det ju tyvärr så att tjejerna har det svårare att ta för sig. Sen finns det självklart tjejer som behöver begränsas också, likväl som det finns killar som behöver stöttas i att ta för sig mer. Det är aldrig ok att trampa på eller köra över nån, oavsett vilket kön man tillhör.
  • puss
    Sööderbönan skrev 2013-05-21 11:06:23 följande:
    Men VARFÖR ordet "feminism" om vi avser både män och kvinnor i denna kamp för jämlikhet?

för att jämlikheten i världen dikteras av män.
    Easy cum easy go
  • Simon 681
    LFF skrev 2013-05-21 10:43:47 följande:
    Vi kvinnor uppfostras dessutom, i många fall omedvetet, till att utnyttja vår kvinnlighet för att få fördelar och hjälp. Det är helt naturligt för en kvinna att "fladdra med ögonfransarna" när hon vill ha något. Och få ett känsloutbrott när nåt går emot henne.

De tidiga feministerna, som gett oss möjlighet att jobba utanför hemmet, att vi får rösta etc glömde en viktig del i det hela, uppfostran av sina döttrar till att ta för sig. Döttrarna ska fortfarande vara tysta, snälla och omhändertagande medan pojkarna får leva om.

En vän läste nyligen klart sin lärarutbilning. TIll nån av sina uppsatser tittade hon just på detta med uppfostran och genus. Bara en sån sak som att vi omedvetet låter de små pojkbarnen springa längre ifrån oss än flickorna är nåt som behöver ändras. Eller attityden hur man hanterar ett barn som ramlar beroende på dess kön.

Jag tror att tar man tag i grundbullten, uppfostran och hanteringen av barnen, så kommer mycket att följa med på köpet. Grabbarna "tar inte skit" och därmed så lyckas de bättre i löneförhandlingarna tex när det är individuella förhandlingar. Lär våra tjejer också att inte "ta skit" utan stå upp för sig på ett annat vis! Då kommer vi kunna ändra strukturen på samhället.

Barnuppfostran, att uppfostra alla barn utan våld och manipulering, med trygghet och förhandling till individer som har de bästa förutsättningar är silverkulan som kan dräpa monstret. Det går inte att tvinga på "jämlikhet" uppifrån och ner.
    How do we see the new masculinity in its most ideal form? In one word - Freedom.
  • Godnatt
    Eerie skrev 2013-05-21 10:55:26 följande:
    tycker du att pär ström är en vettig snubbe?
    Mer vettig än hans mobbare på feminismflanken. Förespråkar inte du jämställdhet könen emellan, eller är ett kön mer värt ett annat?
    Promota din sida, skriv en artikel på fria-katalogen.se
  • Otäcking

Det är ju snarare män som är offer idag i Sverige. De sociala konstruktionerna som gäller idag är som i Lilla Fridolf, på sant "yes dear"-manér. Att kvinnor bestämmer i relationer idag anses så självklart att unga kvinnor faller helt naturligt in i rollen och männen de dominerar ser inget fel med det. Denna konstellation av äktenskapet/relationen mellan man och kvinna lyfts fram i västerländsk underhållningskultur som självklar, i allt från Simpsons till komedifilmer och svenskproducerade serier som Solsidan. Män framställs som barnsliga, lite dumma, emanciperade och kvinnor som rationella och kloka och ansvarstagande. Att det blivit ett litet skämt att kalla sin flickvän/fru för "regeringen" är ett exempel. Män frågar om lov, och kvinnor bestämmer.

Nej, Sverige är inte jämställt och det är män som är förtryckta. 

I rather get som shrooms than be a prude, then I can go to space and still feel your face between my legs
  • puss

Otäcking skrev 2013-05-21 11:15:28 följande:
    Det är ju snarare män som är offer idag i Sverige. De sociala konstruktionerna som gäller idag är som i Lilla Fridolf, på sant "yes dear"-manér. Att kvinnor bestämmer i relationer idag anses så självklart att unga kvinnor faller helt naturligt in i rollen och männen de dominerar ser inget fel med det. Denna konstellation av äktenskapet/relationen mellan man och kvinna lyfts fram i västerländsk underhållningskultur som självklar, i allt från Simpsons till komedifilmer och svenskproducerade serier som Solsidan. Män framställs som barnsliga, lite dumma, emanciperade och kvinnor som rationella och kloka och ansvarstagande. Att det blivit ett litet skämt att kalla sin flickvän/fru för "regeringen" är ett exempel. Män frågar om lov, och kvinnor bestämmer.

Nej, Sverige är inte jämställt och det är män som är förtryckta. 

det du beskriver är "han gör ingenting här hemma och jag lämnas ensam med allt".
    Easy cum easy go
  • Prodigio

Tja... jag är man så jag är inte feminist av den enkla anledningen. Däremot så självklart har kvinnor lika rätt som män i alla frågor, det är jag för. Själva begreppet gör dock i sig att frågan ändå blir segregerande, feminister kontra icke feminister vilket blir missvisande.

Svar på tråden Hur kan man INTE vara feminist!??