• Anonym (FeministJavisst!)

Hur kan man INTE vara feminist!??

Ja, som rubriken lyder - Hur kan man INTE vara feminist?! 
    Det är så uppenbart att kvinnor är förtryckta i ALLA samhällen, och ändå så är man "jobbig" eller "tjatig" när man försöker ge det uppmärksamhet! Det är ok att prata om orättvisor mellan olika hudfärger, om rasism och så vidare, men när kvinnor vill uppmärksamma systematiskt förtryck, ja, då är dem lite jobbiga och ganska äckliga dessutom, om de inte har rakat benen.

VAD FAN! Hur kan man INTE vara feminist! Det är väl en SJÄLVKLARHET!? 

• Svar på tråden Hur kan man INTE vara feminist!??
  • jomma

Anonym(vv); jag är feminist och för det behöver jag inte en krona i stöd varken från dig eller någon annan. Fattar bara inte hur du resonerar om man först måste eliminera den värsta orättvisan innan man kan jobba med någon annan orättvisa.

I så fall måste vi alla först eliminera alla mördare, all svält i världen, tortyr, krig INNAN vi kan jobba med någon annan fråga.

Jag tycker hedersmord gott och väl kunde vara med på femenisternas " att göra lista", men det utesluter inte att man även kan jobba med andra orättvisor.

• Dr Mupp
    jomma skrev 2013-05-21 07:36:15 följande:
    Anonym(vv); jag är feminist och för det behöver jag inte en krona i stöd varken från dig eller någon annan. Fattar bara inte hur du resonerar om man först måste eliminera den värsta orättvisan innan man kan jobba med någon annan orättvisa.

I så fall måste vi alla först eliminera alla mördare, all svält i världen, tortyr, krig INNAN vi kan jobba med någon annan fråga.

Jag tycker hedersmord gott och väl kunde vara med på femenisternas " att göra lista", men det utesluter inte att man även kan jobba med andra orättvisor.
    Hedersmord kommer inte att stå på feministernas agenda eftersom de inte vågar kritisera islam för då är man rasist. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • jomma

Tess26; jag skulle vilja påstå att feministiska rörelen gör precis som du önskar man ska göra;
    1. de är kvinnor som inte tycker synd om sig
    2. De tar ansvar
    3. De ryter ifrån och finner sig inte i att bli diskriminerade.

• Rainbowdash

Dr mupp- jag var på feministiskt forum i Stockholm förra veckan, otroligt välbesökt. Där var jag på ett seminarium där just dessa frågor diskuteras. Hur kritiserar vi islam utan att förakta muslimerna. Det är en fråga son är på väg upp i feministkretsar.

• Christi38

Jag började läsa tråden men fick en sån fundersam känsla i kroppen. Förstår helt ärligt varför det ska vara självklart att kalla sig feminist. På vilket sätt skulle det förändra något för de kvinnor som lever i våldrelationer, de kvinnor som blir våldtagna eller tvingas leva under skyddad identitet?

Eller om man som någon annan skrev ser till det globala perspektivet, tvångsgifte, könsstympning mm?

Vad gör ni som feminist för att förändra detta menar ni?

Lika lön för lika arbete, absolut! Men behöver jag placera mig i ett fack (vara feminist) för att tycka det?

.

• Plopps80

Tar inte feminister på allvar. Ni fokuserar på löjliga skitgrejer som genus HEN och vilken färg barnen har på kläderna. Ni strider för er rätt att ha hår under armarna. Som om någon bryr sig? I Trollhättan vägrade en muslimsk man att ta en kvinnlig chef i hand och hon ansåg då att han inte passade på arbetsplatsen. Han fick skadestånd hon fick böter. Sånt borde feministerna uppmärksamma i stället för att klä sina söner i klänning och gapa om oviktiga grejer.

• Respekt

Jag är för jämställdhet mellan män o kvinnor genom hela livet tex utbildning, arbete , förhållande osv men kommer aldrig kalla mig för feminist för det. Det är alldeles för negativt laddat pga rabbiatfeminister o manshatare.

• Respekt
    Plopps80 skrev 2013-05-21 08:02:39 följande:
    Tar inte feminister på allvar. Ni fokuserar på löjliga skitgrejer som genus HEN och vilken färg barnen har på kläderna. Ni strider för er rätt att ha hår under armarna. Som om någon bryr sig? I Trollhättan vägrade en muslimsk man att ta en kvinnlig chef i hand och hon ansåg då att han inte passade på arbetsplatsen. Han fick skadestånd hon fick böter. Sånt borde feministerna uppmärksamma i stället för att klä sina söner i klänning och gapa om oviktiga grejer.

• Dohgon

frågeställningen man vs. kvinna är inte så stor i Sverige då det är ett fritt liv att vara kvinna i Sverige. 
    Ja det är skillnader, men män och kvinnor är och kommer förbli olika. Män är oftast starkare än kvinnor, men män kan inte föda barn eller amma. var sak har sin plats, men ja lönerna bör vara lika för alla 

Svar på tråden Hur kan man INTE vara feminist!??