• Anonym (FeministJavisst!)

Hur kan man INTE vara feminist!??

Ja, som rubriken lyder - Hur kan man INTE vara feminist?! 
    Det är så uppenbart att kvinnor är förtryckta i ALLA samhällen, och ändå så är man "jobbig" eller "tjatig" när man försöker ge det uppmärksamhet! Det är ok att prata om orättvisor mellan olika hudfärger, om rasism och så vidare, men när kvinnor vill uppmärksamma systematiskt förtryck, ja, då är dem lite jobbiga och ganska äckliga dessutom, om de inte har rakat benen.

VAD FAN! Hur kan man INTE vara feminist! Det är väl en SJÄLVKLARHET!? 

• Svar på tråden Hur kan man INTE vara feminist!??
  • Anonym (-)
    Feminism är en samling rörelser som syftar till att definiera, upprätta, och försvara kvinnors politiska, ekonomiska och sociala rättigheter

Jag är inte feminism för att feminismen jobbar för kvinnors rättigheter. 

Jag jobbar för allas rättigheter. Även mellan män och män / kvinnor och kvinnor sinsemellan  Utländska såsom inhemska. Korta o långa. Ja allas rättigheter och jämställdhet. Därför är jag inte feminism för enligt min uppfattning så stirrar feministerna alldeles för blint bara på mellan könen men glömmer för ofta och se skillnaderna inom en grupp eller mellan människor för övrigt. 

Ska vi inte ha jämställdhet för alla människor eller är det bara mellan könen det gäller och sen får det vara hur snett som helst mellan män/män och kvinnor/kvinnor. 
  • puss

Den kvinna som ärligt säger
    Jag vill ha sämre vård för att jag är kvinna
    Jag vill ha lägre lön för att jag är kvinna
    den kvinnan är inte feminist.

Ang"humanist" är det ett existentiellt förhållningssätt och har inget med orättvisor att göra. Alls.

• Flaminia
    Dr Mupp skrev 2013-05-21 07:32:58 följande:
    Jag kallar mig inte feminist eftersom jag anser att radikalfeministerna och manshatarna snott namnet. 

Det är därför som jag inte gillar begreppet feminism heller, för att det kidnappats av extremister på vänsterkanten. Däremot är det en självklarhet för mig att kvinnor och män ska ha samma rättigheter och möjligheter i samhället. Jag är nog i första hand individualist, dvs. jag tycker att man främst bör se till individen och inte till könet.
  • puss

Den som anser att kvinnor ska förtryckas på strukturnivå, den är inte feminist. Alla andra är det.

• Anonym (-)
    Flaminia skrev 2013-05-21 09:15:12 följande:

dvs. jag tycker att man främst bör se till individen och inte till könet.
    Tack!

Det har blivit för stor hetsjakt på kön. Så länge det är ok mellan könen är man nöjd men glömmer allt annat.  
  • Helly

Jag har funnit att det bästa sättet att främja mig själv i arbetslivet är att inte göra någon stor sak av att jag är kvinna. Jag tjatar inte om feminism, jag ser mig inte som feminist, jag tycker att många kvinnor agerar korkat och får skylla sig själva om de fastnar i jobb med låga löner etc. Jag är en människa - en hel människa - som inte gör någon sak av mitt kön. Jag gömmer inte bakom mina tuttar.

Jag har högre lön än mina manliga kollegor, jag är bra på det jag gör, och jag trivs. Varför skulle jag kämpa? Varför skulle jag känna att jag har någonting gemensamt med andra människor bara för att vi har samma sorts kroppsdelar?

• jomma

Helly; bara för att du trots att du är kvinna är nöjd med din situation behöver det ju inte vara så att alla som är diskriminerade "får skylla sig själv". Jag skulle önska lite mer ödmjukhet om man själv har insikter i saken.

• puss

Helly
    What?? Det där var rörigt. Vem gömmer sig bakom sina tuttar?

Svar på tråden Hur kan man INTE vara feminist!??