• puss

Hur kan man INTE vara feminist!??

För att man inte fattar vad det betyder.

• puss

Den kvinna som ärligt säger
    Jag vill ha sämre vård för att jag är kvinna
    Jag vill ha lägre lön för att jag är kvinna
    den kvinnan är inte feminist.

Ang"humanist" är det ett existentiellt förhållningssätt och har inget med orättvisor att göra. Alls.

• puss

Den som anser att kvinnor ska förtryckas på strukturnivå, den är inte feminist. Alla andra är det.

• puss

Helly
    What?? Det där var rörigt. Vem gömmer sig bakom sina tuttar?

• puss

Vem går omkring och gör stor sak sv. Att vara kvinna?
    Dessutom är världen större en din arbetsplats, hörru Helly.

• puss
    Sööderbönan skrev 2013-05-21 11:06:23 följande:
    Men VARFÖR ordet "feminism" om vi avser både män och kvinnor i denna kamp för jämlikhet?

för att jämlikheten i världen dikteras av män.
    Easy cum easy go
  • puss

Otäcking skrev 2013-05-21 11:15:28 följande:
    Det är ju snarare män som är offer idag i Sverige. De sociala konstruktionerna som gäller idag är som i Lilla Fridolf, på sant "yes dear"-manér. Att kvinnor bestämmer i relationer idag anses så självklart att unga kvinnor faller helt naturligt in i rollen och männen de dominerar ser inget fel med det. Denna konstellation av äktenskapet/relationen mellan man och kvinna lyfts fram i västerländsk underhållningskultur som självklar, i allt från Simpsons till komedifilmer och svenskproducerade serier som Solsidan. Män framställs som barnsliga, lite dumma, emanciperade och kvinnor som rationella och kloka och ansvarstagande. Att det blivit ett litet skämt att kalla sin flickvän/fru för "regeringen" är ett exempel. Män frågar om lov, och kvinnor bestämmer.

Nej, Sverige är inte jämställt och det är män som är förtryckta. 

det du beskriver är "han gör ingenting här hemma och jag lämnas ensam med allt".
    Easy cum easy go
  • puss
    Otäcking skrev 2013-05-21 11:23:44 följande:
    Tjaaa, tar man rollen som förälder över sin respektive så är det inte ett dugg förvånande att man även får axla den rollen med allt vad det innebär.
    ja men självfallet är det så. och världen är precis så liten och enkel.
    Easy cum easy go
  • puss
    Flaminia skrev 2013-05-21 11:30:16 följande:

Att döma av diskussioner här på FL är det i hög grad kvinnor som som står för kvinnoförtrycket. Det brukar främst vara kvinnor som fördömer kvinnor som inte lever som en "riktig kvinna" bör göra enligt deras uppfattning. Jag tänker då bland annat på trådar där det skrivs "du borde inte ha skaffat barn om du inte vill vara hemma med dem i X antal år".

har jag aldrig sett.
    Easy cum easy go
  • puss
    enthymeme skrev 2013-05-21 11:37:01 följande:
    Jag är feminist OCH jag vill jobba mot den diskriminering som män utsätts för, t ex. att män ses som odjur och att många män inte får träffa sina barn. Arbetet för män ingår inte i feminismen, men går hand i hand med den. Anledningen till att jag kallar mig feminist och inte jämställdist är att jag anser att förtrycket mot kvinnor sker på en annan nivå än förtrycket mot män. Det finns en maktstruktur (förhoppningsvis utdöende) som gynnar män som grupp, men som förtrycker män som individer. Exempelvis är Fredrik Reinfeldt en man med mycket makt, men rådande könsnormer kanske skulle göra att han inte vågar söka hjälp om han skulle börja må dåligt psykiskt över den press hans position medför.

mycket bra sammanfattat.
    Easy cum easy go
Svar på tråden Hur kan man INTE vara feminist!??