Inlägg från: Anonym (-) |Visa alla inlägg
  • Anonym (-)

Hur kan man INTE vara feminist!??

Anonym (Snickarn) skrev 2013-05-20 22:18:26 följande:
    I mitt fall så tror jag att det är på grund av sådana som dig som gör att det inte finns fler feminister. Ni vänder och vrider på varenda liten sak så att det passar er syn på saker och ting. Precis som religiösa människor.

Självklart ska man tjäna lika mycket, man som kvinna, om man utför likadana jobb. 

När det gäller hantverkare kontra sjuksköterskor så tjänar väl hantverkare mer för att de jobbar på ackord.. dvs de får betalt beroende på hur snabbt de arbetar. 
    Exakt. Problemet är att om det inte finns något argument för något så skapar feministerna ett argument eller hittar något bara det är litet spelar ingen roll. Men något argument för att det ska låta bra åt feminist hållet. 

Vart är ödmjukheten istället.  
  • Anonym (-)
    Feminism är en samling rörelser som syftar till att definiera, upprätta, och försvara kvinnors politiska, ekonomiska och sociala rättigheter

Jag är inte feminism för att feminismen jobbar för kvinnors rättigheter. 

Jag jobbar för allas rättigheter. Även mellan män och män / kvinnor och kvinnor sinsemellan  Utländska såsom inhemska. Korta o långa. Ja allas rättigheter och jämställdhet. Därför är jag inte feminism för enligt min uppfattning så stirrar feministerna alldeles för blint bara på mellan könen men glömmer för ofta och se skillnaderna inom en grupp eller mellan människor för övrigt. 

Ska vi inte ha jämställdhet för alla människor eller är det bara mellan könen det gäller och sen får det vara hur snett som helst mellan män/män och kvinnor/kvinnor. 
  • Anonym (-)
    Flaminia skrev 2013-05-21 09:15:12 följande:

dvs. jag tycker att man främst bör se till individen och inte till könet.
    Tack!

Det har blivit för stor hetsjakt på kön. Så länge det är ok mellan könen är man nöjd men glömmer allt annat.  
  • Anonym (-)
    Wench85 skrev 2013-05-21 10:25:15 följande:
    Att en feminist inte skulle vara för jämlikhet låter bakvänt i mina öron.

Jämlikhet handlar väl om att alla ska få samma förutsättningar oavsett religion, hudfärg, ålder, kön osv.
    Kön är en aspekt där kvinnor generellt är underordnade och att arbeta med just den aspekten kallas feminism.
    De andra aspekterna ryms även de i begreppet jämlikhet.

Så den som är för jämlikhet är väl i princip garanterat feminist, eftersom det är en av pusselbitarna i jämlikhet.

Och de flesta feminister är väl positiva till jämlikhet även inom de andra aspekterna, även om ingen kan göra allt. Vissa arbetar i första hand med pusselbiten antirasism, vissa med feminism, ytterligare andra med åldersdiskriminering osv.
    Det luriga här är att jobbar man med t.ex. antirasism så jobbar man mot all sorts av rasism. Inte bara rasism mot en viss grupp som kommer från XX land. 

Men tittar man på jämlikhet och jämställdhet så väljer feminismen att enbart titta på vad ska kvinnorna få för att få det bättre gentemot männen. Man väljer inte att titta på båda könen och att få det lika jämlikt för båda kön. Det gör att många väljer att inte vilja kalla sig för feminister som jobbar för ett kön medans man vill kalla sig jämställdister eller nåt annat för att markera att man vill jobba för allas jämlikhet på samma sätt som antirasismen kämpar mot all sorts av rasism.
  • Anonym (-)
    Jojile skrev 2013-05-22 07:56:02 följande:
    Anonym(lol) det som de feminister jag känner och själv räknar mig till strävar efter att kvinnor, i de områden de ligger efter, ska komma upp till mannens nivå. Feminister fokuserar på kvinnor eftersom det är där det behövs fokus.
    Problemet är att när kvinnan nått upp till mannens nivå inom något område så är feministerna nöjda och låter sedan det vara. 

Vilket tyder på att man är ute efter att bara sudda ut mellan man och kvinna men man glömmer verklig jämlikhet mellan kvinnor till kvinnor eller män till män. Och även efter att kvinnorna nått upp till mannens nivå så är man inte villig att titta på områden där män far illa. Utan man fortsätter jaga kvinnoproblem.

Det slutar med att vi har en jämlikhetsrörelse där det inte är någon som ser till männen problem medans alla kvinnornas problem blir fixade. Det är ju ojämlikt tänkt bara det från början.

• Anonym (-)
    johjen skrev 2013-05-22 09:28:02 följande:

Alla är lika värda = feminism!
    Fel!

Feminism är en samling rörelser som syftar till att definiera, upprätta, och försvara kvinnors politiska, ekonomiska och sociala rättigheter 

Därför är inte jag feminist men jobbar gärna för ALLAs jämlikhet istället. 
  • Anonym (-)
    Enter Sandman skrev 2013-05-22 10:16:44 följande:

Fast du har ju inte förstått feminismen är en rörelse för att främja kvinnors rättigheter till jämställdhet med männen.
    Det är feminismens ansvar att jobba för mäns rättigheter.
    Lika lite som det är fredsrörelsens ansvar att jobba mot plågsamma djurförsök.
    Eller Röda Korsets uppgift att jobba för ökad trafiksäkerhet.

Vi kan alla sympatisera med mäns rättigheter, mot plågsamma djurförsök och ökad trafiksäkerhet, men vi kan inte alla engagera oss i alla frågorna.
    Ingen kan göra allt, men alla kan göra något.
    Vad gör du?        
    Exakt. Det är därför jag inte är feminist. 

Jag vill kämpa för allas jämlikhet med varandra inte bara kvinnornas upp till männens nivå. För då missar man en massa jämlikhetsfrågor och man får inte riktig jämlikhet, bara jämlikhet för kvinnorna kontra männen. Men inte där det är tvärtom.

Jag jobbar på samma sätt när jag ser en kvinna som faller offer för ojämlikhet mot en annan kvinna eller man mot man. Eller man mot kvinna eller kvinna mot man. Alla indivders jämlikhet inte bara kvinnorna mot männen. 

Därför är jag inte feminist. Jag ser ofta hur det blundas för orättvisor som berör andra gruppen men man prioriterar när det är en kvinna som faller för orättvisa. Hur jämlikt är det tänket från början. Om vi vill ha jämlikhet för alla människor så måste man också jobba för det och inte bara för en grupp. 
  • Anonym (-)
    Enter Sandman skrev 2013-05-22 11:05:13 följande:

Och det är en helt legitim åsikt som jag kan respekter, då tycker jag att du ska göra det.
    Vi brinner alla för olika saker, jag brinner för bl a utsatta kvinnor och barn, 
    Men jag vill också ha fullständigt jämlikhet, men jag anser att kvinnor har mycket mer att uppnå innan vi kan nå dit.
    Männen ligger åtskilligt mycket bättre till än vad kvinnor gör, därför känns det mest befogat för mig att jobba för kvinnors rättigheter.
    Vore det tvärtom så hade jag jobbat för männens rättigheter.
    Det handlar för mig om att ställa mig på dom svagas sida.

Sen att jag på ett individuellt plan gärna hjälper en utsatt man också det är en annan sak, det har jag gjort men här pratar jag mer generellt. 

När du skriver att du jobbar för jämställdhet för alla, hur yttrar sig det rent konkret?          
    Det yttrar sig som så att oavsett det är en man mot man, kvinna mot kvinna, man mot kvinna eller kvinna mot man orättvisan ligger i så väljer jag sida för att motverka orättvisan. 

Många feminister jag i alla fall har talat med är väldigt motiverade och måna om att ta ställning för en orättvisa mot kvinnor. Medans om ett fall dyker upp där det är en orättvisa mot män så blir dem mer tystlåtna, lite som att det tar emot att ta ställning och vara lika motiverade o högljudda. I min teori verkar dem lite rädda för att tas för någon som någon som skulle  "gå emot" sitt eget kön bara för att man nu råkar hjälpa en man.

Vissa kommer med argument som försöker förminska orättvisan med dagisargument som att "men se på kvinnornas det här istället". Det är lite som att om inte jag blir hjälpt i mitt så ska inte du heller få det.

Varför inte bara ta varje orättvisa när den dyker upp och VÅGA diskutera den oavsett det nu kan vara en man som far illa.

Jag har stött på lite för mycket såna typer som säger väldigt politiskt korrekt att feminismen är för alla men när man kommer in i djupare diskussion så visar det sig inte vara så lika för alla utan de omedvetet eller medvetet förminskar andras problem till fördel för sina egna. 

I mitt tycke att bara se till en grupps problem och inte bara acceptera andras problem utan till och med förminska dem för sin egen fördel skull är inte något jag tycker är en jämlik tanke från början. 

Därför vill jag inte kalla mig feminist för jag vill kunna ge lika till alla människor. Det är inte svårare än att försöka se till helheten människor när man tittar på en lagstifning eller ett problem. Det är inte mer arbete med det än så. 

Svar på tråden Hur kan man INTE vara feminist!??