Enter Sandman skrev 2013-05-22 11:05:13 följande:
Och det är en helt legitim åsikt som jag kan respekter, då tycker jag att du ska göra det.
Vi brinner alla för olika saker, jag brinner för bl a utsatta kvinnor och barn,
Men jag vill också ha fullständigt jämlikhet, men jag anser att kvinnor har mycket mer att uppnå innan vi kan nå dit.
Männen ligger åtskilligt mycket bättre till än vad kvinnor gör, därför känns det mest befogat för mig att jobba för kvinnors rättigheter.
Vore det tvärtom så hade jag jobbat för männens rättigheter.
Det handlar för mig om att ställa mig på dom svagas sida.
Sen att jag på ett individuellt plan gärna hjälper en utsatt man också det är en annan sak, det har jag gjort men här pratar jag mer generellt.
När du skriver att du jobbar för jämställdhet för alla, hur yttrar sig det rent konkret?
Det yttrar sig som så att oavsett det är en man mot man, kvinna mot kvinna, man mot kvinna eller kvinna mot man orättvisan ligger i så väljer jag sida för att motverka orättvisan.
Många feminister jag i alla fall har talat med är väldigt motiverade och måna om att ta ställning för en orättvisa mot kvinnor. Medans om ett fall dyker upp där det är en orättvisa mot män så blir dem mer tystlåtna, lite som att det tar emot att ta ställning och vara lika motiverade o högljudda. I min teori verkar dem lite rädda för att tas för någon som någon som skulle "gå emot" sitt eget kön bara för att man nu råkar hjälpa en man.
Vissa kommer med argument som försöker förminska orättvisan med dagisargument som att "men se på kvinnornas det här istället". Det är lite som att om inte jag blir hjälpt i mitt så ska inte du heller få det.
Varför inte bara ta varje orättvisa när den dyker upp och VÅGA diskutera den oavsett det nu kan vara en man som far illa.
Jag har stött på lite för mycket såna typer som säger väldigt politiskt korrekt att feminismen är för alla men när man kommer in i djupare diskussion så visar det sig inte vara så lika för alla utan de omedvetet eller medvetet förminskar andras problem till fördel för sina egna.
I mitt tycke att bara se till en grupps problem och inte bara acceptera andras problem utan till och med förminska dem för sin egen fördel skull är inte något jag tycker är en jämlik tanke från början.
Därför vill jag inte kalla mig feminist för jag vill kunna ge lika till alla människor. Det är inte svårare än att försöka se till helheten människor när man tittar på en lagstifning eller ett problem. Det är inte mer arbete med det än så.