• Anonym (FeministJavisst!)

Hur kan man INTE vara feminist!??

Ja, som rubriken lyder - Hur kan man INTE vara feminist?! 
    Det är så uppenbart att kvinnor är förtryckta i ALLA samhällen, och ändå så är man "jobbig" eller "tjatig" när man försöker ge det uppmärksamhet! Det är ok att prata om orättvisor mellan olika hudfärger, om rasism och så vidare, men när kvinnor vill uppmärksamma systematiskt förtryck, ja, då är dem lite jobbiga och ganska äckliga dessutom, om de inte har rakat benen.

VAD FAN! Hur kan man INTE vara feminist! Det är väl en SJÄLVKLARHET!? 

• Svar på tråden Hur kan man INTE vara feminist!??
  • Plopps80
    puss skrev 2013-05-21 11:30:48 följande:
    har jag aldrig sett.
    Easy cum easy go

Dags att lyfta på stenen och kika ut?
  • Anonym (humanist)
    LFF skrev 2013-05-21 11:26:14 följande:
    Fast hela vår världsbild bygger på generaliseringar, forskning bygger på generaliseringar, allt bygger på generaliseringar helt enkelt. Så när man pratar om ett ämne så blir det att man pratar generellt och inte individspecifikt. Skulle vi sluta prata i generella termer, om forskningen inte skulle generalisera skulle vi inte komma nån vart alls.

Det är ju bara titta i den här tråden. En säger att kvinnor har lägre löner än män. En annan säger emot eftersom HON inte har lägre lön än sina manliga kollegor. En säger att kvinnor diskrimineras, nån annan säger att det gör de inte alls det eftersom hon aldrig märkt av nån diskriminering. Vi pratar alla i generella termer, annars blir det en alldeles för stor skuta att styra på ny bana. Det räcker med hur svårstyrd den är ens när man pratar generellt.

Men sak måste man komma ihåg. Generaliseringar säger ingenting om det enskilda fallet. Det är man också ganska tydlig med i de flesta forskningsdicipliner (är själv forskarutbildad )

Faran här är när man börjar se att tjejer per definition är förtryckta så är det ofta de tjejer som inte är förtryckta som tar höjd på generaliseringen. Istället för att man ser dessa tjejers verkliga behov för att växa,  t ex balans, lyhördhet mm.  

Och det är ju också det som dina exempel från tråden visar - att  den förutfattade bild om att kvinnor som grupp är förtryckt med lägre löner inte stämmer på individnivå. Det skulle bli jättekonstigt om man skulle jobba generellt med att höja kvinnors löner oavsett individuellt löneläge. 

Nä jag vill ha ett samhälle som sätter människan och individen i centrum. Jag brinner för allas rätt att utvecklas utifrån sina förutsättningar. Inte generella teser om hur det är för genomsnittet. 

Tar vi ett annat perspektiv på generaliseringar så har vi skolan. Ett barn ska lära sig vissa färdigheter i vissa årskurser. Undervisningen läggs upp efter någon form av genomsnitt och skolan är nöjd. För  barnen som ligger före blir det tråkigt, för barnen som ligger efter blir det svårt.  Det behövs alltså en individanpassning för att det ska bli en skola för alla. 

• Meddelande borttaget
  • jomma

Ruuu; jag tycker det var bra att soc frågade sådana frågor. Det gör väl inget om de frågar en för mycket om de på det sättet kan hjälpa någon som faktiskt är utsatt för något så hemskt som att bli misshandlad av sin partner. Kunde du inte bjuda på det och helt enkelt svara nej, men att skippa att känna dig " utsatt" för det. Misshandel är en viktig och vanlig företeelse som många tyvärr tycker är så tabu att man ska stoppa ner i en bytålåda och inte prata om.

• Meddelande borttaget
  • jomma

Ruuu; det kanske är dina egna fördommar mot vad du tror personen på soc tycker? Jag är ledsen att det kändes jobbigt att bli frågad om du blev misshandlad när du inte är det. Men det är ju mycket värre att faktiskt bli misshandlad och att folk sen inte bryr sig? Då tänker jag på ev barn också som behöver bevittna misshandeln.

• Anonym (FeministJavisst!)

Jag tycker det är så löjligt att se argument som "tjejer får väl bara ta för sig mer då" - "Kvinnor vill inte vara chefer", Ni som skriver så här, gör ni det för att provocera? 

• Simon 681

Jag tror att många kvinnor som ser dessa strukturer i Sverige själva upplever att det är så, utifrån deras egna upplevelser, deras egen uppfostran och hur det ser ut i sin bekantskapskrets, arbete osv. Däremot är en effekt av delvis lyckat jämställdhetsarbete, eller låt oss kalla det feministiskt arbete, med att bryta normer, med att uppfostra flickor på annat sätt och sådant som gör att många tjejer idag inte upplever sig vara förtyckta.

De har inte sett dessa strukturer deras egen uppfostran och hur det ser ut i sin bekantskapskrets, arbete osv. De är med andra ord inte förtryckta. Det är också denna tendens jag sett i många poster i denna tråd.

Gemzöe har uppfatta detta och skriver: "Många unga kvinnor deklarera faktiskt att de inte är diskriminerade eller förtyckta på något vis.[...]poängen är att de inte känner igen sig i det jag kallat en feministisk samhällssyn. På ett sätt är förhållandet mellan dessa unga kvinnor och feminismen paradoxalt - det är just feminismens framgångar som har möjliggjort att unga kvinnor kan se rätten till ett berikande yrkesliv och rätten att bestämma över barnafödande som självklara." (Gemzöe - Feminism, sid. 21)

Så frågan är varför feminister inte kan inse att folk inte är feminister, given dessa förutsättningar. Ju fler flickor som växer upp med jämlika förutsättningar, ju färre potentiella feminister. Alla befrielserörelser kämpar på sikt för att avskaffa sig själva. Liksom att det inte är många som kämpar för att avskaffa slaveriet längre, är det inte många som kan uppviglas att kämpa för att stänga en 7%igt lönegap, speciellt som vänsterns, och det är vänsterns, lösningar är straffskatter och kvoteringar.   

How do we see the new masculinity in its most ideal form? In one word - Freedom.
  • Anonym (extremjämställd)

Ts: Är du för delat barnbidrag? Det är ju en jämställdhetsfråga? Lika för båda kön.......

• Plopps80

Hur man kan benämna sig som feminist är för mig obegripligt. Pinsamt med feminister som strider mot rosa kläder och viftar med sina håriga armhålor. Hade de gjort något vettigt hade de kanske fått respekt men när ordet HEN blir viktigare saken då vill man bara hånskratta.

Svar på tråden Hur kan man INTE vara feminist!??