• Anonym (FeministJavisst!)

Hur kan man INTE vara feminist!??

Ja, som rubriken lyder - Hur kan man INTE vara feminist?! 
    Det är så uppenbart att kvinnor är förtryckta i ALLA samhällen, och ändå så är man "jobbig" eller "tjatig" när man försöker ge det uppmärksamhet! Det är ok att prata om orättvisor mellan olika hudfärger, om rasism och så vidare, men när kvinnor vill uppmärksamma systematiskt förtryck, ja, då är dem lite jobbiga och ganska äckliga dessutom, om de inte har rakat benen.

VAD FAN! Hur kan man INTE vara feminist! Det är väl en SJÄLVKLARHET!? 

• Svar på tråden Hur kan man INTE vara feminist!??
  • nord
    Anonym (Najs!) skrev 2013-05-21 15:49:03 följande:
    Anpassa efter individens behov och personlighet? Då är du ju feminist! Vad roligt! Härligt!Skrattande
    och mra aktivist, allt på en gång precis som du
  • solstol

Det här är typexemplet på att kvinnor är en förtryckt grupp i samhället. Kvinnor som vägrar låta sig förtryckas och rätta sig efter normen ses som jobbiga, rabiata och okvinnliga. De tar plats på fel sätt, de beter sig inte som det förväntas av dem och de vägrar finnas till enbart för att behaga andra. Därför är det för många kvinnor helt främmande att identifiera sig med den här "udda" gruppen som påminner dem om allt det de strävar efter att INTE vara.

"Jag har då aaaaaaldrig blivit diskriminerad pga mitt kön, alla män jag känner är väääääärldens bästa."

Well, good for you! Tyvärr pratar vi om strukturer på en samhällelig nivå här, inte enstaka individer. Det spelar ingen roll vad ens individuella erfarenheter är, maktstrukturerna i vårt samhälle förtrycker kvinnor (och homosexuella, barn, invandrare, transsexuella, andra etniciteter etc).

• Anonym (eller?)
    solstol skrev 2013-05-21 15:51:03 följande:
    Det här är typexemplet på att kvinnor är en förtryckt grupp i samhället. Kvinnor som vägrar låta sig förtryckas och rätta sig efter normen ses som jobbiga, rabiata och okvinnliga. De tar plats på fel sätt, de beter sig inte som det förväntas av dem och de vägrar finnas till enbart för att behaga andra. Därför är det för många kvinnor helt främmande att identifiera sig med den här "udda" gruppen som påminner dem om allt det de strävar efter att INTE vara.

"Jag har då aaaaaaldrig blivit diskriminerad pga mitt kön, alla män jag känner är väääääärldens bästa."

Well, good for you! Tyvärr pratar vi om strukturer på en samhällelig nivå här, inte enstaka individer. Det spelar ingen roll vad ens individuella erfarenheter är, maktstrukturerna i vårt samhälle förtrycker kvinnor (och homosexuella, barn, invandrare, transsexuella, andra etniciteter etc).
    Skål
  • enthymeme
    ruuu skrev 2013-05-21 15:15:46 följande:
    Jo men iockmed att kvinnor ses som offer alltid så har ju kvinnan inte heller någon makt eller vad man ska säga. Som du säger så har män också känslor men det är inte okej att visa dem osv. Normen är hemsk tycker jag. 
    Förstår inte riktigt vad du menar med sista stycket, man kan väl vilja lämna även om man inte blivit misshandlad?

Ja, precis, men att de försöker pressa fram att anledningen till att du lämnar är att du blir misshandlad antyder ju lite att du "måste" ha en "riktig" anledning. Tänker på hur det var med skilsmässa förr i tiden. Synen på mannen som ett djur är skadlig både för oskyldiga män och kvinnliga offer eftersom männen blir orättvist beskyllda och kvinnorna blir skuldbelagda för att de inte höll sig borta.
  • mepetite
    GossipGirl skrev 2013-05-21 15:03:43 följande:
    För hundra år sedan? He.. he.. he. Hur mycket har inte hänt under 1900-talet? Abortlagen, lika rösträtt, p-piller. Läs på lite innan du uttalar dig. Hittade tråden nu och tänkte läsa igenom den. Känner att första inlägget statuerar exempel på vilken okunskap jag kan förvänta mig att stöta på.  

haha ja, kunskapen är gravt begränsad inom denna tråd. såg att någon frågade om vad feminism och ppiller har för något sammanhang, haha...
  • Meddelande borttaget
  • Simon 681
    solstol skrev 2013-05-21 15:51:03 följande:

Positiva resultat bevisar teorin. Negativa resultat bevisar också teorin. Det måste vara bekvämt i bubblan.
    How do we see the new masculinity in its most ideal form? In one word - Freedom.
  • enthymeme
    ruuu skrev 2013-05-21 16:12:45 följande:
    Jo men samtidigt så förstör de ju för mannen genom att pressa fram sådant. 
    Jag har en kompis som är i vårdnadstvist med sitt ex och den tjejen ljuger och hittar på grejer som han inte gjort, att han super, kör rattfull osv såatt han inte ska få träffa sina barn - och det gör hon bara för att jävlas med honom.
    Tänk när såna tjejer som inte drar sig för att ljuga får såna ledande frågor av soctanterna, då kommer de ju bre på som f'n och en oskyldig man drabbas av de här normerna... 
    Tycker det är riktigt illa och jag tycker så synd om de män som drabbas. Det är ett problem som bör debatteras mera än det gör idag, fokusen ligger liksom på tjejerna och att det alltid är så synd om kvinnan. Både kvinnor och män blir ju drabbade av det här.

Ja, tyvärr känner jag till många fall där mamman lyckas få alla att tro att pappan är farlig och det är så hemskt! Det är en fråga som definitivt behöver debatteras mer, men jag känner väl lite att det inte är riktigt rätt att jag som kvinna ska börja prata om hur det är för dessa män eftersom jag själv inte har den erfarenheten. Jag önskar verkligen att fler män kunde ta upp problemet, men tyvärr är nog många rädda för att ses som gnälliga och de män som syns i debatten brukar vara mer intresserade av att kämpa mot feminismen än att kämpa för männen. De möjliga lösningar som jag ser är ju fullt kompatibla med feminismen. Om alla män skulle ta en del av föräldraledigheten får de ju chansen att bevisa att de är lika mycket föräldrar som mamman och framtidens vårdnadstvister skulle förhoppningvis vara rättvisare.
  • Emma82Johansson

Jag är inte feminist, och kommer aldrig någonsin bli det heller. Jag anser att om man ska dra det ena könet som lite mer än det andra så kommer det andra könet känna sig orättvist behandlade. När nu kvinnorna har det bättre än männen så kommer de känna sig förtryckta av samhället och en grupp "maskulister" kommer skapas. Då är vi tillbaka på ruta ett igen, inse bara. Ett kön måste vara lite mer än det andra!

Lesbisk och framgångsrik.
Svar på tråden Hur kan man INTE vara feminist!??