• Anonym (FeministJavisst!)

Hur kan man INTE vara feminist!??

Ja, som rubriken lyder - Hur kan man INTE vara feminist?! 
    Det är så uppenbart att kvinnor är förtryckta i ALLA samhällen, och ändå så är man "jobbig" eller "tjatig" när man försöker ge det uppmärksamhet! Det är ok att prata om orättvisor mellan olika hudfärger, om rasism och så vidare, men när kvinnor vill uppmärksamma systematiskt förtryck, ja, då är dem lite jobbiga och ganska äckliga dessutom, om de inte har rakat benen.

VAD FAN! Hur kan man INTE vara feminist! Det är väl en SJÄLVKLARHET!? 

• Svar på tråden Hur kan man INTE vara feminist!??
  • Uranus
    Benzaiten skrev 2013-05-21 17:20:51 följande:
    vad många tycks missa är att feminismen och genusvetenskapen belyser och kritiserar att den rådande maskulinitetsnormen och machokulturen även förtrycker männen. Två manliga feminister beskriver det i dessa klippen det vädligt bra:

www.upworthy.com/a-ted-talk-that-might-turn-e...

" rel="nofollow" target="_blank">

Se där - vem bestämmer att män är förtryckta, eller kvinnorna? Feministerna?

Feministerna bestämmer alltså att både män och kvinnor är förtryckta, och i behov av att befrias från sina bojor - och endast feminismen är vägen till verklig frihet. 

• jomma

Säger som många andra här; kvinnan tillbaka till spisen och bort med kvinnlig rösträtt. Feministerna hade fel. Kvinnan är mannens ägodel och ska inte ha rätt yill en egen åsikt!

• mepetite
    GossipGirl skrev 2013-05-21 17:13:24 följande:
    Nej - ingen har frågat om det. Lär dig läsa. Och skriva.

va? i'm on your side...dåligt humör, lär dig läsa själv och sluta misstolka!
  • mepetite
    GossipGirl skrev 2013-05-21 17:13:24 följande:
    Nej - ingen har frågat om det. Lär dig läsa. Och skriva.

du bör nog trots allt läsa igenom tråden så du ser vad jag har skrivit tidigare.
  • Anonym (Annanym)

Jag tror aldrig att jag läst så många dumma argument i en enda tråd faktiskt. Var hittar ni informationen om att jämställdhet är på bekostnad av männen? I vilken feministisk regelbok står det att feminister per definition är håriga? Hur kan ni unga kvinnor hävda att ni aldrig utsatts för ojämlikheter? Jag kan ge er ett par exempel på ojämlikhet direkt ur verkligheten. Jag arbetar i en kvinnodominerad bransch (80/20 kanske), dock privat och ej vård. I all lönestatistik ligger männens löner högre än kvinnornas. Och det är INTE för att männen utgör de bästa 20 procenten, kompetens och duglighet är lika. Min man är vd i ett börsnoterat företag. I bolagsstyrelsen finns en kvinna (av ca 10 personer) och hon har inga barn. Varför? Tja, på den nivån är det uppenbart att det inte riktigt går att kombinera familj och karriär. Nej, delad föräldraförsäkring är de enda rätta. Vill man själv dela på annat sätt får man fixa det själv. De pengar man får av staten kan man faktiskt villkora för att driva samhällsutvecklingen framåt.

• kos

hmm tycker det låter lite lustigt (historieförfalskning) angående om rösträtten .
    skulle ni feminister kunna tala om för mig när allmän rösträtt infördes för män och när allmän rösträtt infördes för kvinnor och varför den infördes ? .

sedan undrar jag varför man strider mot kvinnlig könsstympning i utlandet men blundar för manlig könsstympning i Sverige. påstods det inte att feminism kämpa för båda kön.

sedan har jag bara ytligare en fråga om någon vet (fi) som ju är ett feministiskt parti och då jämnställt enligt er i tråden  hur är fördelningen i ledning mellan manliga och kvinnliga är det 50/50 ?  

tack på förhand    

• nord
    Uranus skrev 2013-05-21 17:12:09 följande:
    Men feministerna arbetar för kvinnors rättigheter, emot män. En feminist skulle aldrig klaga om kollektivet kvinnor hade högre löner än män, lägre sjukskrivningstal eller längre livslängd. 

Feminister har inget problem med att majoriteten av prostituerade, alkoholister och hemlösa är män. Eller att 95 procent av alla som dör på arbetet är män. Feminister arbetar bara för kvinnors rättigheter. 

Varför skulle en man vara feminist?

fråga göran person

jag tror konsensuskulturen i sverige i kombo med feminismens ursprung gjorde att gick så otroligt till fanders just i det landet. ingen vågar säg vad de tycker och helt plötsligt är till och med nödvändigt för nån som är nästan en parodi på feminism att påstå att han är det.

svensk feminism är vansinning förstås, men jag tycker konsensuskulturen är det riktigt läskiga. 
  • GossipGirl
    mepetite skrev 2013-05-21 17:32:16 följande:

va? i'm on your side...dåligt humör, lär dig läsa själv och sluta misstolka!
    Ber om ursäkt. Var helt övertygad om att du drev. Blir så uppspelt och förbannad att jag reagerade instinktivt. 

Läste ditt första inlägg. Visst ligger det mycket i det. Och 33 anledningar - yeay! 
  • mepetite
    GossipGirl skrev 2013-05-21 17:39:28 följande:
    Ber om ursäkt. Var helt övertygad om att du drev. Blir så uppspelt och förbannad att jag reagerade instinktivt.  Läste ditt första inlägg. Visst ligger det mycket i det. Och 33 anledningar - yeay! 

tack! :)
  • nord
    Benzaiten skrev 2013-05-21 17:20:51 följande:
    vad många tycks missa är att feminismen och genusvetenskapen belyser och kritiserar att den rådande maskulinitetsnormen och machokulturen även förtrycker männen. Två manliga feminister beskriver det i dessa klippen det vädligt bra:

www.upworthy.com/a-ted-talk-that-might-turn-e...

" rel="nofollow" target="_blank">

fast det är ju öppet mål. det vet ju alla män från de är fem år gamla. om inte förr så gjorde ju lumpen mansskatten väldigt tydlig.
Svar på tråden Hur kan man INTE vara feminist!??