• Anonym (FeministJavisst!)

Hur kan man INTE vara feminist!??

Ja, som rubriken lyder - Hur kan man INTE vara feminist?! 
    Det är så uppenbart att kvinnor är förtryckta i ALLA samhällen, och ändå så är man "jobbig" eller "tjatig" när man försöker ge det uppmärksamhet! Det är ok att prata om orättvisor mellan olika hudfärger, om rasism och så vidare, men när kvinnor vill uppmärksamma systematiskt förtryck, ja, då är dem lite jobbiga och ganska äckliga dessutom, om de inte har rakat benen.

VAD FAN! Hur kan man INTE vara feminist! Det är väl en SJÄLVKLARHET!? 

• Svar på tråden Hur kan man INTE vara feminist!??
  • Anonym (Icke)
    Feltryck01 skrev 2013-05-21 14:00:36 följande:
    Du har ju missförstått exakt allt.

Visste du att det var tack vare feminismen som det är så vida accepterat för män att vara föräldralediga? Motverka de stereotyperna som finns för BÅDA könen, för det ska inte begränsa en enda INDIVID, oavsett kön/läggning. Jämställdhet för alla, där vi bedöms efter kompetens, men inte utseende, kroppstyp eller vad vi gömmer under kläderna. 
    Och tack vare feminister barn skyfflas in på dagis från ett år och växer upp och mår dåligt. Nej du,jag har inte missförstått nånting,ni har förstört mer än ni anar.
  • enthymeme
    Plopps80 skrev 2013-05-21 14:03:44 följande:

Vill man gå runt och se äcklig ut finns det inget som hindrar....
    Absolut, men man ska få vara "äcklig" ifred i så fall. Tänker bland annat på den här tjejen som gick på Melodifestivalen med orakade armhålor förra året och hamnade över hela internet. Hon var antagligen där för att njuta av musiken och upplevelsen, men halva Sverige kände behovet att tala om för henne att hon inte var knullbar. Vad lär vi oss om kvinnans värde när attraktionsförmågan ständigt måste dras upp?
  • Anonym (Icke)
    Uranus skrev 2013-05-21 13:59:31 följande:
    Jag håller med. Men om det aldrig kommer att bli mer än 10 procent kvinnor i styrelser, är det ett problem?

Nej,inte om männen är mer kompetenta. Vad ska kvinnorna bidra med bara i sin egenskap av kvinnor liksom? Låt den med störst intresse och mest kompetens få jobbet,sitta i styrelsen,bli politiker eller vad det nu kan handla om. Kvotering tror jag inte alls på,finns stor risk man missar en massa kompetent folk bara för att man måste ha in en sorts folk bara för att.
  • Uranus

Varför jobbar inte en vegetarian på SCAN?

• Tashie

Som feminist måste jag säga att det är minst lika viktigt att kämpa för männen. Vårt patriarkat är inte fördelaktigt för dem heller.
    Det ska inte vara "omanligt" att visa respekt och känslor, det ska vara mänskligt.

Skillnaden mellan naturen och civilisationen är att i naturen går de inkompetenta under och i civilisationen gör de inte det.
  • Faber

Om TS med feminism avser den svenska statsfeminismen som har sina rötter i genusideologin så vänder jag på frågan och undrar hur man kan vara feminist.?

*Politiskt korrekt sidfot*
  • Plopps80
    Faber skrev 2013-05-21 14:31:11 följande:
    Om TS med feminism avser den svenska statsfeminismen som har sina rötter i genusideologin så vänder jag på frågan och undrar hur man kan vara feminist.?
    *Politiskt korrekt sidfot*

• GossipGirl
    Sööderbönan skrev 2013-05-21 13:54:14 följande:
    Nej? Vi kanske är tjejer och kvinnor som vill visa att det går att värja sig mot "patriarkatet" och bli chefer osv.

Bara en gissning. 
    Varför skriver du "patriarkatet"? Inom citationstecken menar jag. Är det inget patriarkat vi lever i menar du?
  • Jemp

Jag kallar mig inte feminist. Naturligtvis tycker jag att kvinnor ska ha samma lön för samma jobb/prestation, att förtryck är hemskt osv.

Men "feminismen" fokuserar oftare på namn, sex och att barn inte får ha klänningar på sig. Då tycker jag fokus hamnar helt fel och inget jag är intresserad av att delta i.

• Uranus

Patriarkatet finns. Elvis lever. USA har UFO:on i Roswell.

Svar på tråden Hur kan man INTE vara feminist!??