• Anonym (FeministJavisst!)

Hur kan man INTE vara feminist!??

Ja, som rubriken lyder - Hur kan man INTE vara feminist?! 
    Det är så uppenbart att kvinnor är förtryckta i ALLA samhällen, och ändå så är man "jobbig" eller "tjatig" när man försöker ge det uppmärksamhet! Det är ok att prata om orättvisor mellan olika hudfärger, om rasism och så vidare, men när kvinnor vill uppmärksamma systematiskt förtryck, ja, då är dem lite jobbiga och ganska äckliga dessutom, om de inte har rakat benen.

VAD FAN! Hur kan man INTE vara feminist! Det är väl en SJÄLVKLARHET!? 

• Svar på tråden Hur kan man INTE vara feminist!??
  • Sööderbönan
    Anonym (FeministJavisst!) skrev 2013-05-21 12:29:55 följande:
    Jag tycker det är så löjligt att se argument som "tjejer får väl bara ta för sig mer då" - "Kvinnor vill inte vara chefer", Ni som skriver så här, gör ni det för att provocera? 
    Nej? Vi kanske är tjejer och kvinnor som vill visa att det går att värja sig mot "patriarkatet" och bli chefer osv.

Bara en gissning. 
  • Anonym (va?)
    Plopps80 skrev 2013-05-21 13:52:09 följande:

Hår är äckligt. Ofräscht att inte raka sina armhålor man luktar svett. Även min sambo rakar sig. Vem tänder på stora svettiga buskar under armarna. Urk
    Nej, det är inte en sanning att hår är äckligt. Du tycker det. Men det är inte ohygieniskt på något sätt att ha hår under armarna.
  • Feltryck01
    Uranus skrev 2013-05-21 13:37:12 följande:
    Vill bögar vara medlem i Kristdemokraterna? Vill en vegan vara medlem i Jägareförbundet? 

Därför är inte alla människor feminister!

Vad menar du nu? Vill ett sexistiskt svin vara med i Feministiskt Initiativ? Eller vad var det som skulle komma efter?
    Anything you say, can and will be held against you.
  • Anonym (Icke)

Jag är inte feminist och kommer aldrig bli-den dagen får ni skjuta mig! Titta bara på hon fyllot och hennes parti,huvvaligen! Som tjej och kvinna har jag aldrig känt mig förtryckt,aldrig stött på det där fenomenet ni kallar kvinnoförtryck. Jag är för rättvisa och jämnlikhet mellan alla människor,jag hatar inte män,jag tycker det är trams att kvinnor ska gå före bara för att de är kvinnor. Yrkeserfarenhet och arbetserfarenhet ska avgöra och i styrelser kompetens.

• Plopps80
    Anonym (va?) skrev 2013-05-21 13:56:36 följande:
    Nej, det är inte en sanning att hår är äckligt. Du tycker det. Men det är inte ohygieniskt på något sätt att ha hår under armarna.

Jo det är vidrigt. Ni feminister får gärna ha håret. E inte jag som ska ligga med er men tro inte att andra ska tycka det är fräscht för det är det inte!!!
  • Uranus
    Anonym (Icke) skrev 2013-05-21 13:57:45 följande:
    Jag är inte feminist och kommer aldrig bli-den dagen får ni skjuta mig! Titta bara på hon fyllot och hennes parti,huvvaligen! Som tjej och kvinna har jag aldrig känt mig förtryckt,aldrig stött på det där fenomenet ni kallar kvinnoförtryck. Jag är för rättvisa och jämnlikhet mellan alla människor,jag hatar inte män,jag tycker det är trams att kvinnor ska gå före bara för att de är kvinnor. Yrkeserfarenhet och arbetserfarenhet ska avgöra och i styrelser kompetens.
    Jag håller med. Men om det aldrig kommer att bli mer än 10 procent kvinnor i styrelser, är det ett problem?

• mepetite

jag tror många associerar ordet feminist med de militianta så att säga. många skriver om orakade armhålor osv,, men bara för att man jobbar för att kvinnor faktiskt ska ha samma lön som män ex, så behöver man ju inte kasta rakhyveln. Det finns ju en bra sida som heter "trettiotre anledningar att vara feminist" eller vad den heter där framkommer det ju tydligt de sjuka normer och värderingar som faktiskt präglar sammhällets syn på kvinnor bland annat. Och nej det är ingen nyhet att män går före kvinnor vid anställningsintervjuer där kvinnan kanske hade mer erfarenhet och till och med utbildning. Jag kan tänka mig att utseende också är avgörande. En person som obektivt uppfattas som "ful" har nog inte lika stor chans som en "vacker" eller en kvinna som uppfyller idealet......Kommentera gärna om jag har fel =D

• Feltryck01
    Anonym (Icke) skrev 2013-05-21 13:57:45 följande:
    Du har ju missförstått exakt allt.

Visste du att det var tack vare feminismen som det är så vida accepterat för män att vara föräldralediga? Motverka de stereotyperna som finns för BÅDA könen, för det ska inte begränsa en enda INDIVID, oavsett kön/läggning. Jämställdhet för alla, där vi bedöms efter kompetens, men inte utseende, kroppstyp eller vad vi gömmer under kläderna. 
    Anything you say, can and will be held against you.
  • enthymeme
    Plopps80 skrev 2013-05-21 13:52:09 följande:

Hår är äckligt. Ofräscht att inte raka sina armhålor man luktar svett. Även min sambo rakar sig. Vem tänder på stora svettiga buskar under armarna. Urk
    Men varför bör jag vilja att folk ska tända på mig hela tiden? För mig är det viktigt att min sambo tänder på mig, men vad övriga tycker är irrelevant eftersom jag inte är intresserad av att ha en sexuell relation med dem. När jag t ex. går på seminarium, bör jag oroa mig över att mina manliga medstudenter kanske inte vill ligga med mig eller kan jag fokusera på mitt bidrag till diskussionen? Om det första alternativet ens övervägs visar väl det på att kvinnor förtrycks?
  • Plopps80
    enthymeme skrev 2013-05-21 14:02:23 följande:
    Men varför bör jag vilja att folk ska tända på mig hela tiden? För mig är det viktigt att min sambo tänder på mig, men vad övriga tycker är irrelevant eftersom jag inte är intresserad av att ha en sexuell relation med dem. När jag t ex. går på seminarium, bör jag oroa mig över att mina manliga medstudenter kanske inte vill ligga med mig eller kan jag fokusera på mitt bidrag till diskussionen? Om det första alternativet ens övervägs visar väl det på att kvinnor förtrycks?

Vill man gå runt och se äcklig ut finns det inget som hindrar....
Svar på tråden Hur kan man INTE vara feminist!??