Inlägg från: Sööderbönan |Visa alla inlägg
  • Sööderbönan

Hur kan man INTE vara feminist!??

Feminism klingar dåligt i mina öron och är en rörelse som inte är förenlig med mina åsikter i sakfrågan.

Det är ett förlegat begrepp som vänstervridna tjejer och killar kör som mantra. Ingen tror väl på riktigt att kvinnor är mindre värda än män?

Jag förnekar inte att flickor/tjejer/kvinnor inte alltid har samma förutsättningar, men det vi ska "kämpa" för är alla människors lika värde och en jämställd värld. Jag tror att kvinnor gör sig en björntjänst genom att ta på sig offerkoftan istället för att bara ta för sig på lika villkor som män. Kvotering är ju ett dåligt skämt. Bäst man/kvinna ska tillsättas. Punkt. 

• Sööderbönan
    Wench85 skrev 2013-05-21 10:25:15 följande:
    Att en feminist inte skulle vara för jämlikhet låter bakvänt i mina öron.

Jämlikhet handlar väl om att alla ska få samma förutsättningar oavsett religion, hudfärg, ålder, kön osv.
    Kön är en aspekt där kvinnor generellt är underordnade och att arbeta med just den aspekten kallas feminism.
    De andra aspekterna ryms även de i begreppet jämlikhet.

Så den som är för jämlikhet är väl i princip garanterat feminist, eftersom det är en av pusselbitarna i jämlikhet.

Och de flesta feminister är väl positiva till jämlikhet även inom de andra aspekterna, även om ingen kan göra allt. Vissa arbetar i första hand med pusselbiten antirasism, vissa med feminism, ytterligare andra med åldersdiskriminering osv.
    Men VARFÖR ordet "feminism" om vi avser både män och kvinnor i denna kamp för jämlikhet?
  • Sööderbönan
    Anonym (FeministJavisst!) skrev 2013-05-21 12:29:55 följande:
    Jag tycker det är så löjligt att se argument som "tjejer får väl bara ta för sig mer då" - "Kvinnor vill inte vara chefer", Ni som skriver så här, gör ni det för att provocera? 
    Nej? Vi kanske är tjejer och kvinnor som vill visa att det går att värja sig mot "patriarkatet" och bli chefer osv.

Bara en gissning. 
  • Sööderbönan
    lille Birger skrev 2013-05-21 16:52:57 följande:
    Jag är maskulinist för att det som kvinnor gör i Sverige ofta värderas högre än det som män gör på ett sätt som är sexistiskt.

Feminister är arga över att män generellt är bättre än kvinnor på vissa saker. Feminismen är på tok för generaliserande och sexistisk för att kunna se individen. Många feminister är vana vid att klä sig utmanande och dra nytta av sitt utseende (justlegs.mtv.se/imagecache/contestor/files/46...) men när andra kvinnor gör detsamma blir de upprörda och pratar om förtryck. Feminism idiotförklarar kvinnor. Enligt feminismen är kvinnor för inkompetenta för att konkurrera med män på lika villkor. Antifeminism menar att män och kvinnor är likvärdigt kompetenta, men inte nödvändigtvis på samma områden. Feminism är en sexistisk antijämställdhetsideologi och det största hotet mot jämställdhet i Sverige. Feminism är en högerextremistiskt på så sätt att man delar in människor i samhällsklasser baserat på könstillhörighet.

Exakt!
Svar på tråden Hur kan man INTE vara feminist!??