• Anonym (FeministJavisst!)

Hur kan man INTE vara feminist!??

Ja, som rubriken lyder - Hur kan man INTE vara feminist?! 
    Det är så uppenbart att kvinnor är förtryckta i ALLA samhällen, och ändå så är man "jobbig" eller "tjatig" när man försöker ge det uppmärksamhet! Det är ok att prata om orättvisor mellan olika hudfärger, om rasism och så vidare, men när kvinnor vill uppmärksamma systematiskt förtryck, ja, då är dem lite jobbiga och ganska äckliga dessutom, om de inte har rakat benen.

VAD FAN! Hur kan man INTE vara feminist! Det är väl en SJÄLVKLARHET!? 

• Svar på tråden Hur kan man INTE vara feminist!??
  • Jemp
    Anonym (FeministJavisst!) skrev 2013-05-20 22:06:10 följande:
    Jag hoppas att du skämtar! Du är förtryckt VARJE dag! Hur kan det ha undgått dig?

Just ja. Jag glömde offerkoftan. Den är jag inte heller intresserad av att ta på mig.
  • Plopps80
    Jemp skrev 2013-05-21 14:57:16 följande:
    Just ja. Jag glömde offerkoftan. Den är jag inte heller intresserad av att ta på mig.

Ha ha foliehatten får du absolut inte glömma
  • GossipGirl
    Lilia skrev 2013-05-20 22:04:07 följande:
    Jag är kvinna och har aldrig blivit förtryckt eller märkt av något strukturellt förtryck mot mig. Därför är jag inte feminist. Feminister behövdes för hundra år sedan, inte idag.
    För hundra år sedan? He.. he.. he. Hur mycket har inte hänt under 1900-talet? Abortlagen, lika rösträtt, p-piller. Läs på lite innan du uttalar dig.

Hittade tråden nu och tänkte läsa igenom den. Känner att första inlägget statuerar exempel på vilken okunskap jag kan förvänta mig att stöta på.  
  • nord
    GossipGirl skrev 2013-05-21 15:03:43 följande:
    För hundra år sedan? He.. he.. he. Hur mycket har inte hänt under 1900-talet? Abortlagen, lika rösträtt, p-piller. Läs på lite innan du uttalar dig.

Hittade tråden nu och tänkte läsa igenom den. Känner att första inlägget statuerar exempel på vilken okunskap jag kan förvänta mig att stöta på.  
    är p-piller feministiska måste jag ha missat. vilken feminist uppfann dom menar du?
  • Meddelande borttaget
  • Flaminia
    nord skrev 2013-05-21 15:06:55 följande:
    är p-piller feministiska måste jag ha missat. vilken feminist uppfann dom menar du?

P-pillren (och även andra preventivmedel) gjorde det lättare för kvinnor att ha kontroll över sin sexualitet och reproduktion. Efter att de uppfunnits behövde inte längre sexuellt aktiva kvinnor på samma sätt gå omkring och oroa sig för oönskade graviditeter.
  • nord
    Flaminia skrev 2013-05-21 15:16:43 följande:

P-pillren (och även andra preventivmedel) gjorde det lättare för kvinnor att ha kontroll över sin sexualitet och reproduktion. Efter att de uppfunnits behövde inte längre sexuellt aktiva kvinnor på samma sätt gå omkring och oroa sig för oönskade graviditeter.
    du får nog läsa på, det mesta tyder på att den sexuella revolutionen kom som en följd av anitbiotika, eftersom sex var dödligt innan dess, om man sprang på fel std. sen stannade den upp tillfälligt när HIV började sprida sig, dvs det dök upp en ny dödlig sjukdom som spreds via sex.

feminism hade i vilket fall ingenting med uppkomsten av p-piller att göra, så det där är ett utvik. 
  • GossipGirl
    nord skrev 2013-05-21 15:06:55 följande:
    Haha, är det upphovsmannen som behöver vara feminist för att det ska ha främjat ökad jämställdhet menar du? Konstigt resonerat. Som sagt - tidigare var vår sexualitet inte ens vår egen ensak. Det kan man ju tycka är ett steg i rätt riktning, tycker du inte? ;)
  • Flaminia
    nord skrev 2013-05-21 15:26:41 följande:
    du får nog läsa på, det mesta tyder på att den sexuella revolutionen kom som en följd av anitbiotika, eftersom sex var dödligt innan dess, om man sprang på fel std. sen stannade den upp tillfälligt när HIV började sprida sig, dvs det dök upp en ny dödlig sjukdom som spreds via sex.

feminism hade i vilket fall ingenting med uppkomsten av p-piller att göra, så det där är ett utvik. 
    Nej, det är ingen slump att den sexuella revolutionen kom ungefär samtidigt som p-pillren. Det är väl rätt logiskt att det haft stor betydelse för den kvinnliga frigörelsen att kvinnor fått möjligheten att ha sex utan behöva oroa sig för konsekvenser i form av oönskade graviditeter.
  • nord
    GossipGirl skrev 2013-05-21 15:29:29 följande:
    Haha, är det upphovsmannen som behöver vara feminist för att det ska ha främjat ökad jämställdhet menar du? Konstigt resonerat. Som sagt - tidigare var vår sexualitet inte ens vår egen ensak. Det kan man ju tycka är ett steg i rätt riktning, tycker du inte? ;)
    du listade saker som var en konsekvens av feminismen. p-piller är inte en av dem. det var min poäng.
Svar på tråden Hur kan man INTE vara feminist!??