• Anonym (FeministJavisst!)

Hur kan man INTE vara feminist!??

Ja, som rubriken lyder - Hur kan man INTE vara feminist?! 
    Det är så uppenbart att kvinnor är förtryckta i ALLA samhällen, och ändå så är man "jobbig" eller "tjatig" när man försöker ge det uppmärksamhet! Det är ok att prata om orättvisor mellan olika hudfärger, om rasism och så vidare, men när kvinnor vill uppmärksamma systematiskt förtryck, ja, då är dem lite jobbiga och ganska äckliga dessutom, om de inte har rakat benen.

VAD FAN! Hur kan man INTE vara feminist! Det är väl en SJÄLVKLARHET!? 

• Svar på tråden Hur kan man INTE vara feminist!??
  • Anonym (humanist)
    LFF skrev 2013-05-21 11:10:14 följande:
    Absolut ska man se till varje barn. Men rent generellt så är det ju tyvärr så att tjejerna har det svårare att ta för sig. Sen finns det självklart tjejer som behöver begränsas också, likväl som det finns killar som behöver stöttas i att ta för sig mer. Det är aldrig ok att trampa på eller köra över nån, oavsett vilket kön man tillhör.
    Frågan är om det är lämpligt att  säga att GENERELLT har tjejer svårare att ta för sig.  I de sammanhang som mina söner rör sig i så finns båda sorterna. Jag tror faktiskt att det är bättre att släppa generaliseringar utifrån kön och istället titta på individer (hen) eller grupper av individer (hens) och vilka behov de har av att växa. Att generalisera är något som konserverar stereotyper.  
  • Otäcking
    puss skrev 2013-05-21 11:17:00 följande:

det du beskriver är "han gör ingenting här hemma och jag lämnas ensam med allt".
    Tjaaa, tar man rollen som förälder över sin respektive så är det inte ett dugg förvånande att man även får axla den rollen med allt vad det innebär.
    I rather get som shrooms than be a prude, then I can go to space and still feel your face between my legs
  • puss
    Otäcking skrev 2013-05-21 11:23:44 följande:
    Tjaaa, tar man rollen som förälder över sin respektive så är det inte ett dugg förvånande att man även får axla den rollen med allt vad det innebär.
    ja men självfallet är det så. och världen är precis så liten och enkel.
    Easy cum easy go
  • Anonym (extremjämställd)

Nä fy fasen, denna orättvisa!! Bort med alla olikheter minsann, ta bort barnbidraget till mamman, inga separata omklädningsrum eller toaletter, och vara hemma pga graviditet?? Absolut inte, får inte mannen vara hemma, skall inte kvinnan vara det heller, millimeterrätvisa ska det vara!! Det finns ju inga biologiska skillnader enligt vissa ultrafeminister, så det ska ju inte vara några problem att jobba hela graviditeten och under födslen heller då. Japp, och uppvaktning?? Glöm det, jämställt ska det vara, betala allt själva i fortsättningen!! Och någon hjälp? Nope, ni klarar er själva, som sagt!! (Ps: jag är för lika lön för lika arbete osv, men tycker att denna tramsdebatt har spårat ur totalt!!)

• LFF
    Anonym (humanist) skrev 2013-05-21 11:19:29 följande:
    Frågan är om det är lämpligt att  säga att GENERELLT har tjejer svårare att ta för sig.  I de sammanhang som mina söner rör sig i så finns båda sorterna. Jag tror faktiskt att det är bättre att släppa generaliseringar utifrån kön och istället titta på individer (hen) eller grupper av individer (hens) och vilka behov de har av att växa. Att generalisera är något som konserverar stereotyper.  
    Fast hela vår världsbild bygger på generaliseringar, forskning bygger på generaliseringar, allt bygger på generaliseringar helt enkelt. Så när man pratar om ett ämne så blir det att man pratar generellt och inte individspecifikt. Skulle vi sluta prata i generella termer, om forskningen inte skulle generalisera skulle vi inte komma nån vart alls.

Det är ju bara titta i den här tråden. En säger att kvinnor har lägre löner än män. En annan säger emot eftersom HON inte har lägre lön än sina manliga kollegor. En säger att kvinnor diskrimineras, nån annan säger att det gör de inte alls det eftersom hon aldrig märkt av nån diskriminering. Vi pratar alla i generella termer, annars blir det en alldeles för stor skuta att styra på ny bana. Det räcker med hur svårstyrd den är ens när man pratar generellt.

• Flaminia

Att döma av diskussioner här på FL är det i hög grad kvinnor som som står för kvinnoförtrycket. Det brukar främst vara kvinnor som fördömer kvinnor som inte lever som en "riktig kvinna" bör göra enligt deras uppfattning. Jag tänker då bland annat på trådar där det skrivs "du borde inte ha skaffat barn om du inte vill vara hemma med dem i X antal år".

• puss
    Flaminia skrev 2013-05-21 11:30:16 följande:

Att döma av diskussioner här på FL är det i hög grad kvinnor som som står för kvinnoförtrycket. Det brukar främst vara kvinnor som fördömer kvinnor som inte lever som en "riktig kvinna" bör göra enligt deras uppfattning. Jag tänker då bland annat på trådar där det skrivs "du borde inte ha skaffat barn om du inte vill vara hemma med dem i X antal år".

har jag aldrig sett.
    Easy cum easy go
  • enthymeme

Jag är feminist OCH jag vill jobba mot den diskriminering som män utsätts för, t ex. att män ses som odjur och att många män inte får träffa sina barn. Arbetet för män ingår inte i feminismen, men går hand i hand med den. Anledningen till att jag kallar mig feminist och inte jämställdist är att jag anser att förtrycket mot kvinnor sker på en annan nivå än förtrycket mot män. Det finns en maktstruktur (förhoppningsvis utdöende) som gynnar män som grupp, men som förtrycker män som individer. Exempelvis är Fredrik Reinfeldt en man med mycket makt, men rådande könsnormer kanske skulle göra att han inte vågar söka hjälp om han skulle börja må dåligt psykiskt över den press hans position medför.

• puss
    enthymeme skrev 2013-05-21 11:37:01 följande:
    Jag är feminist OCH jag vill jobba mot den diskriminering som män utsätts för, t ex. att män ses som odjur och att många män inte får träffa sina barn. Arbetet för män ingår inte i feminismen, men går hand i hand med den. Anledningen till att jag kallar mig feminist och inte jämställdist är att jag anser att förtrycket mot kvinnor sker på en annan nivå än förtrycket mot män. Det finns en maktstruktur (förhoppningsvis utdöende) som gynnar män som grupp, men som förtrycker män som individer. Exempelvis är Fredrik Reinfeldt en man med mycket makt, men rådande könsnormer kanske skulle göra att han inte vågar söka hjälp om han skulle börja må dåligt psykiskt över den press hans position medför.

mycket bra sammanfattat.
    Easy cum easy go
  • jomma

Otäcking; det finns mangrupper som verkar i denna fråga om förtryckta män. Kanske vore nåt?

Svar på tråden Hur kan man INTE vara feminist!??