• Anonym (FeministJavisst!)

Hur kan man INTE vara feminist!??

Ja, som rubriken lyder - Hur kan man INTE vara feminist?! 
    Det är så uppenbart att kvinnor är förtryckta i ALLA samhällen, och ändå så är man "jobbig" eller "tjatig" när man försöker ge det uppmärksamhet! Det är ok att prata om orättvisor mellan olika hudfärger, om rasism och så vidare, men när kvinnor vill uppmärksamma systematiskt förtryck, ja, då är dem lite jobbiga och ganska äckliga dessutom, om de inte har rakat benen.

VAD FAN! Hur kan man INTE vara feminist! Det är väl en SJÄLVKLARHET!? 

• Svar på tråden Hur kan man INTE vara feminist!??
  • Simon 681
    Anonym (FeministJavisst!) skrev 2013-05-20 22:00:48 följande:
    Ja, som rubriken lyder - Hur kan man INTE vara feminist?! 
    Det är så uppenbart att kvinnor är förtryckta i ALLA samhällen, och ändå så är man "jobbig" eller "tjatig" när man försöker ge det uppmärksamhet! Det är ok att prata om orättvisor mellan olika hudfärger, om rasism och så vidare, men när kvinnor vill uppmärksamma systematiskt förtryck, ja, då är dem lite jobbiga och ganska äckliga dessutom, om de inte har rakat benen.

VAD FAN! Hur kan man INTE vara feminist! Det är väl en SJÄLVKLARHET!? 

Bara för att någon säger en sak, eller skriver vissa saker i all caps, betyder inte att det är så. Jag tycker inte att det är jobbigt eller tjatigt når någon talar om orättvisor mellan könen, men när du påstår att kvinnor är utsatta för systematiskt förtryck i Sverige 2013 så kommer jag vilja se belägg för det. På eventuella källor kommer jag sedan att tillämpa den källkritik du redan borde ha tillämpad om du hade varit intresserad av hur saker verkligen förhåller sig.
    How do we see the new masculinity in its most ideal form? In one word - Freedom.
  • Wench85

Jag tycker att det är jättesvårt.

Jag fattar ju att jag är feminist. Men jag vill/vågar/kan inte titulera mig så.

* Jag blir arg på att vården utgår från män, att forskningen fokuserar på män, att mäns sjukdomar prioriteras. På mitt universitet fanns det på en vårdutbildning fram tills för bara ett par år sen en kursbok som sa att människan har cirka 5-6 litet blod, förutom kvinnor och barn som har mindre. Klockrent exempel på att mannen är norm.

* Mannen är ju alltid norm. Sjukdomar och kvinnosjukdomar. Chefer och kvinnliga chefer. Allmän rösträtt och kvinnlig rösträtt. Rockband och tjejband. Tre kronor och damkronorna...

* Jag blir arg på att kvinnors utseende alltid ska vara deras viktigaste egenskap, hur kompetenta de än är. I ESC kallade Saade Petra Mede för milf när hon lett ESC ensam helt fantastiskt väl. iIte kan jag tänkande mig att en man som gjort en jättepreststion skulle reduceras till sitt utseende istället för att få kommentera prestationen. Ta... ex Fredrik Pettersson som satte avgörande straffen i hockeykvartsfinalen skulle intervjuas direkt efteråt med en kommentar om hur sexig han var när han spelade.

* jag blir förbannad på råd till kvinnor och flickor om hur de ska undvika att bli våldtagna genom att begränsa sitt livsutrymme. Som om problemet är korta kjolar snarare än våldtäktsmän.

* jag blir irriterad när vänner och släktingar förutsätter att mina barn ska bli heterosexuella och redan nu försöker leda in dem i könsroller med kommentarer, leksaker och liknande. Det kommer de väl då lära ändå av skola, media osv.

* jag blir upprörd när jag hade föräldragruppsträff på BVC när barnen var ca 3 mån och både jag och maken var med och BVC-sköterskan sa att jag ju "redan har börjat jobba och huuuur är det?" så att jag plötsligt kände mig som en felplacerad alien som gjorde nåt fel. Jag tvivlar på att pappor bemöts så.

Och så vidare.
    Jag ser massa problem och fel.
    Jag tror inte att det handlar om enskilda individer, utan om strukturer.
    Jag vill att det ska vara annorlunda.
    Jag försöker i det lilla ändra på det.

Men jag kallar mig inte feminist.
    Jag orkar inte, vågar inte, vet inte tillräckligt, känns det som.

Men jag är väl det, även om jag inte definierat mig så.
    Eller?

Är jag feminist?

• Mupo

Det är klart att jag är feminist, det är väl alla tänkande kvinnor och män. Vilket kön är högst värderat? Tja, har ni någonsin funderat påvarför det är ok att bra pojkflicka men inte att vara flickpojke tillexempel? Jämlikhet är ett strukturellt samhällsproblem och har föga att göra med färg på kläderna.

• vildros75

Jag kallar mig för humanist, för mig är det oväsentligt om den som blir orättvist behandlad är man eller kvinna.

• Bitchos

Det som få verkar förstå är att det finns en massa olika sorters feminism-allt från radikalfeminism till ekofeminism. Det finns med andra ord en himla massa teorier om vad feminism handlar om. Ordet feminism har blivit besudlat och det behövs ett nytt ord. Feminism har blivit ett skällsord. Som någon skrev: "humanist". Visst, kalla det vad ni vill bara ni inte slutar kämpa för lika rättigheter. Som en annan skrev att hon har minsann inte upplevt löneskillnader, att hon var en bra förhandlare. Men bra för henne men hon har inte förstått vad problemet ligger någonstans.
    När feministerna kämpade i början på 1900-talet så fick de heller knappast massan med sig men idag har vi dem att tacka för mycket. Bl a rösträtt och möjlighet till arbete. Men kampen får aldrig ta slut, den måste fortsätta för vi är inte där än. Och det måste vi göra även om Sverige tillhör ett av världens mest jämlikaste länder.

• Uranus

För att man är man. Vill en neger vara med i ku klux Klan?

• jomma

Ärligt talat tror jag feminister skulle göra rätt i att byta namn exv till " jämställdist". Kolla på vad bra det gick när de började kalla sig arbetarpartiet o snodde det från sossarna.

Det många retar sig på är namnet, inte innehållet.

Jag vågar dock stå upp och kalla mig feminist, men det finns många som inte gör det. Varför inte bjuda in så många som möjligt för att bekämpa orättvisorna?

Börja med att byta namn kanske till det nån annan nämde; " humanist"?

• jomma

Apropå Respekts ryggdunkande av Anonym ( uuurp); ni är båda män som verkar ha lika åsikter i allt. Kan ni inte gå ut och ta en öl och ryggdunka varann riktigt ordentligt? Då kan ni helt oemotsagda gnälla om kvinnors dåliga val och hur dom får skylla sig själva?

Kram och puss

• Anonym (-)
    Anonym (Snickarn) skrev 2013-05-20 22:18:26 följande:
    I mitt fall så tror jag att det är på grund av sådana som dig som gör att det inte finns fler feminister. Ni vänder och vrider på varenda liten sak så att det passar er syn på saker och ting. Precis som religiösa människor.

Självklart ska man tjäna lika mycket, man som kvinna, om man utför likadana jobb. 

När det gäller hantverkare kontra sjuksköterskor så tjänar väl hantverkare mer för att de jobbar på ackord.. dvs de får betalt beroende på hur snabbt de arbetar. 
    Exakt. Problemet är att om det inte finns något argument för något så skapar feministerna ett argument eller hittar något bara det är litet spelar ingen roll. Men något argument för att det ska låta bra åt feminist hållet. 

Vart är ödmjukheten istället.  
  • jomma

Konstigt mitt förra inlägg skulle hamna i en annan tråd; varför kvinnor väljer män som är svin... Kanske har det ochså något med feminism att göra?!

Svar på tråden Hur kan man INTE vara feminist!??