• Anonym (FeministJavisst!)

Hur kan man INTE vara feminist!??

Ja, som rubriken lyder - Hur kan man INTE vara feminist?! 
    Det är så uppenbart att kvinnor är förtryckta i ALLA samhällen, och ändå så är man "jobbig" eller "tjatig" när man försöker ge det uppmärksamhet! Det är ok att prata om orättvisor mellan olika hudfärger, om rasism och så vidare, men när kvinnor vill uppmärksamma systematiskt förtryck, ja, då är dem lite jobbiga och ganska äckliga dessutom, om de inte har rakat benen.

VAD FAN! Hur kan man INTE vara feminist! Det är väl en SJÄLVKLARHET!? 

• Svar på tråden Hur kan man INTE vara feminist!??
  • dennis02
    Anonym (FeministJavisst!) skrev 2013-05-20 22:54:38 följande:
    Och jag menar att det råder VERKLIGT förtryck här - I Sverige! Du kan inte vara enig med mig om det? 
    Nej faktiskt inte. Ge exempel på kvinniförtryck som existerar i Sverige. Vilka rättigheter har inte ni som männen har?

dennis02 skrev 2013-05-20 22:56:30 följande:
    Nej faktiskt inte. Ge exempel på kvinniförtryck som existerar i Sverige. Vilka rättigheter har inte ni som männen har?

Bara det faktum att vi har jourer, hem och organisationer som arbetar för kvinnor som blivit utsatta för våld (generellt av män) säger väl ändå något? Löneskillnader är ett verkligt problem såsom status på såkallade "kvinnoyrken", objektifiering är väl ändå ett riktigt problem, då kvinnors roll sexualiseras i stort sätt alla sammanhang och lagligt sätt diskrimineras kvinnor då en våldtäkt med flaska kan anses som ett tecken på blyghet - 
  • millan darling
    dennis02 skrev 2013-05-20 22:56:30 följande:

Alltså den strukturella ojämlikheten är ju inte direlt formell. Det är inte lagstadgat att kvinnodominerade yrken ska ha en sämre löneutveckling. Det är inte lagstadgat att kvinnor ska ha svårare att göra karriär när det kommer till riktigt höga positioner. Men lik väl är det så.
  • Anonym (hellyeaaah)
    Anonym (FeministJavisst!) skrev 2013-05-20 22:21:11 följande:
    Alltså - Din dotter kan ha på sig VAD hon vill vad mig anbelangar, Jag tycker dock att din dotter ska få lika lön för lika arbete, och även fast det fungerar så på din arbetsplats går det inte att applicera på hela Sverige. Jag tycker också att din dotter ska ha samma vård som en man, bli tagen på allvar med sina symptom osv - Vilket kvinnor inte blir i samma utsträckning som män. 

Jag tycker också att din dotter inte ska bli objektifierad, våldtagen eller utsatt för våld. Oavsett om hon har klänning, kjol, jeans eller INGET!

Feminism handlar inte om vad ditt barn har för kläder, utan om strukturella orättvisor mellan könen!  
    Nu är de så att min dotter är en bebis som inte kan prata och säga va hon vill så de blir inte lät! 
    Jag har säkert jobbat på tio olika ställen i olika delar av Sverige och på alla har de varit lika iaf! 
    ja men jag lär min dotter att stå på sig! detta med vården har jag aldrig märkt något av, men jag har alltid varit tydlig o rak kan ju ha något med saken att göra! visst är de fel att tjejer blir våldtagna o de är fel om dom dömer på klädseln. men vissa feminister verkar tro att allt sitter i att visa de genom sina barn kläder o m.m 
    o som sagt  jag har aldrig märkt av detta med icke jämställt, men jag tror de blir lite va man gör de till också

• Anonym (j)
    millan darling skrev 2013-05-20 23:05:05 följande:

Alltså den strukturella ojämlikheten är ju inte direlt formell. Det är inte lagstadgat att kvinnodominerade yrken ska ha en sämre löneutveckling. Det är inte lagstadgat att kvinnor ska ha svårare att göra karriär när det kommer till riktigt höga positioner. Men lik väl är det så.
    Kan det vara så att fler män är intresserade av höga positioner än kvinnor? Samma anledning till att kvinnor oftare väljer lågstatusyrke.
    Anonym (j) skrev 2013-05-20 23:10:38 följande:
    Kan det vara så att fler män är intresserade av höga positioner än kvinnor? Samma anledning till att kvinnor oftare väljer lågstatusyrke.
    Nej
  • Anonym (j)
    Anonym (FeministJavisst!) skrev 2013-05-20 23:11:05 följande:
    Nej
    så kvinnor väljer lågstatusyrke och inte chefpositioner för att?
  • Jackson

Det är inte synd om mig som kvinna.

Skulle inte kalla mig feminist utan hellre humanist. Om du vill ha högre lön och inte får det, är det männens fel eller är det ditt fel för att du inte kunde löneförhandla bättre?! Vill du tvinga in kvinnor i arbete (som egentligen vill vara hemma och ta hand om barn och hem) för att det ska vara millimeter rättvisa i lönekuvertet?

Hela frågan är helt absurd, Om folk hade velat ha en förändring så hade det skett, men fortfarande är det så att de flesta kvinnor vill stanna hemma längre med barnen och män vill ut och jobba. Att kräva 100 % jämställdhet är att öka på människors stress i vardagen och såna här diskussioner är oftast inte direkt positiva ur feministisk synvinkel.

Folk har ett fritt val, vill du tjäna mer pengar, skaffa ett bättre jobb som ger mer pengar.   

The only thing to do with good advice is to pass it on. It is never of any use to oneself.
  • Anonym (eller?)
    Anonym (j) skrev 2013-05-20 23:10:38 följande:
    Men varför vill de det? varför vill inte kvinnor ha de yrkena?
  • Anonym (j)
    Anonym (eller?) skrev 2013-05-20 23:14:14 följande:
    Men varför vill de det? varför vill inte kvinnor ha de yrkena?
    för att de flesta kvinnor är inte intresserade helt enkelt. Varför inte får du nog fråga de enskilda individer. Uppenbarligen väljer de hellre jobba inom vården istället för att leda ett företag eller bli ingenjör osv.
Svar på tråden Hur kan man INTE vara feminist!??