• Anonym (FeministJavisst!)

Hur kan man INTE vara feminist!??

Ja, som rubriken lyder - Hur kan man INTE vara feminist?! 
    Det är så uppenbart att kvinnor är förtryckta i ALLA samhällen, och ändå så är man "jobbig" eller "tjatig" när man försöker ge det uppmärksamhet! Det är ok att prata om orättvisor mellan olika hudfärger, om rasism och så vidare, men när kvinnor vill uppmärksamma systematiskt förtryck, ja, då är dem lite jobbiga och ganska äckliga dessutom, om de inte har rakat benen.

VAD FAN! Hur kan man INTE vara feminist! Det är väl en SJÄLVKLARHET!? 

• Svar på tråden Hur kan man INTE vara feminist!??
  • Lilia
    Anonym (FeministJavisst!) skrev 2013-05-20 22:06:10 följande:
    Jag hoppas att du skämtar! Du är förtryckt VARJE dag! Hur kan det ha undgått dig? Kvinnor är objekt i gott som varje medium, löneskillnaderna finns fortfarande och det är liksom ingen slump att det är kvinnor som jobbar för skitlöner inom vården, det om något är ett strukturellt problem!  

Om jag hade blivit förtryckt hade jag väl märkt det. Jag har aldrig haft sämre lön än mina manliga kollegor. Jag kan löneförhandla! Jag jobbar heller inte i vården, men de som gör det vet vad lönen är. Ändå jobbar de kvar, så de måste tycka att det är värt det!

Män är också objekt i många reklamer. Titta på alla kalsongreklamer.
    ugly betty skrev 2013-05-20 22:11:13 följande:
    Jag håller med dig TS. Bara det att ordet feminist har blivit så laddat så folk skår bakut bara de hör det.
    Visst är det synd! Att det ska provocera så mycket! Undrar vilka det är som blir så rädda - Och varför? Hur kommer det sig att jämställdhet mellan könen skrämmer så mycket?
    Lilia skrev 2013-05-20 22:13:13 följande:

Om jag hade blivit förtryckt hade jag väl märkt det. Jag har aldrig haft sämre lön än mina manliga kollegor. Jag kan löneförhandla! Jag jobbar heller inte i vården, men de som gör det vet vad lönen är. Ändå jobbar de kvar, så de måste tycka att det är värt det!
    Män är också objekt i många reklamer. Titta på alla kalsongreklamer.
    Jaha - så du tänker att för att du inte märkt det existerar det inte? Har du tänkt någon gång att du helt enkelt inte uppmärksammat det för att du i stort sätt blivit hjärntvättad till en mansnormativ värld? Jag har då inte sett mycket reklam där män "låtsasvåldtas" och att det ska se sexigt ut, jag har inte heller sett men stå halvnakna i skjortor och puta med rumpan för att se sexiga ut, jag har inte heller sett en man i skyhöga, ryggförstörande klackar och puta för att se sexig ut, jag har inte sett många män framställas som sexobjekt på företagarsidorna - 

Du får gärna vidareutveckla.  
  • Anonym (absolut)
    Anonym (Snickarn) skrev 2013-05-20 22:08:36 följande:
    Om de inte gillar sina jobb inom vården så behövs alltid hantverkare.. De tjänar dessutom ganska bra,
    Dom flesta gillar nog sina jobb men det är den dåliga lönen dom inte gillar.

Om alla i vårdyrken blir hantverkare istället, vem skall då ta hand om dina föräldrar och dig själv i ålderdomen och vilka skall arbeta i förskolorna så att du och dom andra hantverkarna kan gå till jobbet? 
  • Anonym (hellyeaaah)
    Lilia skrev 2013-05-20 22:04:07 följande:
    Jag är kvinna och har aldrig blivit förtryckt eller märkt av något strukturellt förtryck mot mig. Därför är jag inte feminist. Feminister behövdes för hundra år sedan, inte idag.
    är inte heller feminist! 
    har aldrig upplevt de du säger!
    där jag har jobbat går man under av tal där samma lön gäller båda könen, de som är skillnaden är att lönen blir högre med åldern t.ex. 20,25 + hur länge man jobbat på företaget.
    sedan så (iaf dom feminister jag känner) så extrema och att man är dum i huvudet om man sätter på sin flicka klänning o lär henne en "roll" JAG tycker de är fint med klänning, sen vill min dotter senare när hon kan säga något själv ha cars tröjor m.m självklart,
    hon får göra som hon vill och de kommer jag alltid uppmuntra henne till! Men att man inte ska klä sitt barn i klänning o rosa tycker jag är skitsnack!
    Sedan har min dotter blå,gröna, bruna, kizz kläder också, man kan ju blanda!
    Har en vän som bara sätter på sin dotter killkläder o blir sur över om folk frågar om de är en pojke (en bebis då) de är ju faktiskt inte lätt att se i den åldern så tycker de inte är något att bli sur över. sedan att morsan har rosa och klänning är en annan femma?
    Nä tycker de börjar gå till överdrift!
    Va feminist för all del men tvinga inte på mig de och dum förklara mig för att jag inte är de!  
  • Bitchos

Det verkar som att de som inte är feminister inte har någon aning om vad de talar om. Kompisen menade på allvar på att alla feminister var manshatare, orakade och butchiga. Folk snöar in sig på ordet hen.
    Men jag antar att de kvinnor som inte räknar sig själva vara feminister vill ha fortsatta löneklyftor för lika arbete-bland annat. Det är fortfarande otroligt ojämställt i samhället. Till den grad att jag inte vet var jag ska börja.
    Det fanns också en tid när jag trodde att samhället var jämställt men sedan skaffade jag mig kunskap.

• Anonym (Snickarn)
    Anonym (FeministJavisst!) skrev 2013-05-20 22:12:13 följande:
    Varför ska man få mer betalt för att bygga än vårda sjuka? Problemet ligger väl snarare i att det mansdominerade yrket värderas högre? Eller menar du att byggnadsarbete i sig är mer värt än en sjuksköterskas treåriga universitets examen? 
    I mitt fall så tror jag att det är på grund av sådana som dig som gör att det inte finns fler feminister. Ni vänder och vrider på varenda liten sak så att det passar er syn på saker och ting. Precis som religiösa människor.

Självklart ska man tjäna lika mycket, man som kvinna, om man utför likadana jobb. 

När det gäller hantverkare kontra sjuksköterskor så tjänar väl hantverkare mer för att de jobbar på ackord.. dvs de får betalt beroende på hur snabbt de arbetar. 
  • Michael 310

Tycker det ær sjælvklart att man ska ha samma rættigheter oavsett om an ær maneller kvinna. Samma sak gæller æven lika løn før lika arbete. Men ofta så brukar det komma in på att kvinnoyrken har lægre løn æn mansyrken, vilket ær ganska orelevant då ingen tvingar kvinnor att jobba innom tex vården. Sen att alla innom vården ær underbetalda ær en annan sak, men det skiljer inte mellan mannlig usk o kvinnlig usk.

• jomma

Snickarn resonerar som många andra; det är den förtrycktas/diskriminerades fel att den blir förtryckt/ diskriminerad. Helt galet resonemang som skuldbelägger den utsatta och inte den som förtrycker/diskriminerar.

• Anonym (T)
    Anonym (absolut) skrev 2013-05-20 22:15:52 följande:
    Dom flesta gillar nog sina jobb men det är den dåliga lönen dom inte gillar. Om alla i vårdyrken blir hantverkare istället, vem skall då ta hand om dina föräldrar och dig själv i ålderdomen och vilka skall arbeta i förskolorna så att du och dom andra hantverkarna kan gå till jobbet? 

Om ingen vill jobba inom vården kommer lönen att gå upp...tillgång och efterfrågan.
Svar på tråden Hur kan man INTE vara feminist!??