• Anonym (FeministJavisst!)

Hur kan man INTE vara feminist!??

Ja, som rubriken lyder - Hur kan man INTE vara feminist?! 
    Det är så uppenbart att kvinnor är förtryckta i ALLA samhällen, och ändå så är man "jobbig" eller "tjatig" när man försöker ge det uppmärksamhet! Det är ok att prata om orättvisor mellan olika hudfärger, om rasism och så vidare, men när kvinnor vill uppmärksamma systematiskt förtryck, ja, då är dem lite jobbiga och ganska äckliga dessutom, om de inte har rakat benen.

VAD FAN! Hur kan man INTE vara feminist! Det är väl en SJÄLVKLARHET!? 

• Svar på tråden Hur kan man INTE vara feminist!??
  • millan darling
    Anonym (Husmor) skrev 2013-05-20 22:27:10 följande:
    Jag är inte feminist. Jag sköter hushållet... Jag föder barnen. Jag byter däck och tjänar mest här hemma också. Jag valde att inte nöja mig med låg utbildning och skitlön och sen gå och vara bitter för det. Jag är fysiskt svagare än min man och kan leva med det.

Anonym (FeministJavisst!) skrev 2013-05-20 22:30:56 följande:
    så du menar att det inte finns några som helst strukturella orsaker till att kvinnors utbildning och yrken värderas lägre, och att de till och med kallas för "kvinnoyrken"? Du menar att allting här i världen är individens ansvar och att strukturella ojämlikheter inte existerar? Intressant - Vidareutveckla det gärna! 

Jag tycker att Husmor gör helt rätt för att klippa till strukturerna som finns! Oavsett om hon gör det medvetet feministiskt eller inte.
  • dennis02

Det finns väl inget land i världen där kvinnor är så fria och har så mycket rättigheter som i Sverige. Ändå gnälls det över bagateller, som t.ex. 1000kr i löneskillnad.

Vid vårdnadstvister så drar kvinnan så gott som alltid det längsta strået i det här landet. Medans pappan inte sällan fråntas rätten att ens umgås med sina barn bara för att han råkar ha lite problem med alkoholen el. likn.

Hur vore det om ni uttalade feminister istället kämpade för kvinnors lika rättigheter i andra länder, där kvinnan fortfarande ses som underdånig mannen och förtrycks, som t.ex. i Iran eller Somalia? Det borde ju vara mer pockande än att gnälla över millimeterrrättvisa i lilla ankdammen Sverige.

Michael 310 skrev 2013-05-20 22:30:40 följande:

Fast hur ser de manliga ssk lønerna ut? Jo det ør lika pissiga som kvinnornas. Handlar ju om att hela yrkesgruppen behøver bættre løn inte enbart kvinnliga ssk...
    www.tv4play.se/program/nyheterna-malmö?video_id=2295813

Det du säger stämmer helt enkelt inte. 
  • millan darling
    dennis02 skrev 2013-05-20 22:37:18 följande:
    Det finns väl inget land i världen där kvinnor är så fria och har så mycket rättigheter som i Sverige. Ändå gnälls det över bagateller, som t.ex. 1000kr i löneskillnad. Vid vårdnadstvister så drar kvinnan så gott som alltid det längsta strået i det här landet. Medans pappan inte sällan fråntas rätten att ens umgås med sina barn bara för att han råkar ha lite problem med alkoholen el. likn. Hur vore det om ni uttalade feminister istället kämpade för kvinnors lika rättigheter i andra länder, där kvinnan fortfarande ses som underdånig mannen och förtrycks, som t.ex. i Iran eller Somalia? Det borde ju vara mer pockande än att gnälla över millimeterrrättvisa i lilla ankdammen Sverige.

Ja det har helt klart blivit mycket, mycket bättre i Sverige sedan 1900-talets början. Men att det ändå finns en löneskillnad alls är ganska sjukt. Oavsett om det är 1000 kr eller 1 kr.
    dennis02 skrev 2013-05-20 22:37:18 följande:
    Det finns väl inget land i världen där kvinnor är så fria och har så mycket rättigheter som i Sverige. Ändå gnälls det över bagateller, som t.ex. 1000kr i löneskillnad.

Vid vårdnadstvister så drar kvinnan så gott som alltid det längsta strået i det här landet. Medans pappan inte sällan fråntas rätten att ens umgås med sina barn bara för att han råkar ha lite problem med alkoholen el. likn.

Hur vore det om ni uttalade feminister istället kämpade för kvinnors lika rättigheter i andra länder, där kvinnan fortfarande ses som underdånig mannen och förtrycks, som t.ex. i Iran eller Somalia? Det borde ju vara mer pockande än att gnälla över millimeterrrättvisa i lilla ankdammen Sverige.
    Tusen kronor är inte en bagatell. Och att det finns orättvisor när det gäller vårdnad över barn betyder inte att feminismen inte behövs i Sverige- Och det finns väl ingen motsättning i att vara feminist och att också se till kvinnors globala ställning i världen? Eller?
    millan darling skrev 2013-05-20 22:40:33 följande:

Ja det har helt klart blivit mycket, mycket bättre i Sverige sedan 1900-talets början. Men att det ändå finns en löneskillnad alls är ganska sjukt. Oavsett om det är 1000 kr eller 1 kr.
    Visst har det blivit bättre - Det håller jag med dig om! Det är ju fantastiskt att vi får rösta och äga vår egen egendom! =D 

• millan darling
    Anonym (FeministJavisst!) skrev 2013-05-20 22:41:33 följande:
    Visst har det blivit bättre - Det håller jag med dig om! Det är ju fantastiskt att vi får rösta och äga vår egen egendom! =D   

Ja visst är det!
  • dennis02
    Anonym (FeministJavisst!) skrev 2013-05-20 22:40:39 följande:
    Tusen kronor är inte en bagatell. Och att det finns orättvisor när det gäller vårdnad över barn betyder inte att feminismen inte behövs i Sverige- Och det finns väl ingen motsättning i att vara feminist och att också se till kvinnors globala ställning i världen? Eller?
    Nej det är ju det jag säger. Bry er mer om de kvinnor som verkligen förtrycks i andra länder. Feminismen behövs allraminst i Sverige eftersom vi är världens mest jämställda land.

dennis02 skrev 2013-05-20 22:45:42 följande:
    Nej det är ju det jag säger. Bry er mer om de kvinnor som verkligen förtrycks i andra länder. Feminismen behövs allraminst i Sverige eftersom vi är världens mest jämställda land.

Jaha - Så att vi är jämställda nog tycker du? Så det är inte eftersträvansvärt för dig att nå absolut jämlikhet? Utan bara så länge det känns bekvämt för dig? Och du får gärna förklara varför man inte kan verka för både lokal och global rättvisa på samma gång? 
  • Anonym (eller?)
    LillaMyn skrev 2013-05-20 22:34:32 följande:

Ja, visst är kvinnor förtryckta! - Av feminister! Feminster ska alltid styra och ställa, bestämma hur andra ska leva. Det ska vara delad föräldraförsäkring (trots att folk inte vill detta) och det klagas om en kvinna väljer att bli hemmamamm/hemmafru, eller om hon väljer att göra något som helst annat som inte behagar feministerna. Gör man inte som feministerna tycker så sätter klagokören i gång och det ska lagstiftas för att tvinga kvinnorna att leva på feminsters vis. "Kvinnor är förtryckta!", "Kvinnofällor!" och "De vet inte sitt eget bästa!" gormas det hit och dit om alla kvinnor som gör val som inte passar in i feministers värld. Feminster förstör allt. De förstör andra människors, andra kvinnors, liv. LÅT FOLK LEVA SOM DE VILL OCH LÄGG ER INTE I - ALLA ANSER INTE ATT ERT SÄTT ÄR INTE DET ENDA OCH BÄSTA! Men nä, det går inte att få in i hjärnan tydligen.

Du TS, exemplifierar det jag snackar om väldigt bra - "Det är liksom ingen slump att det är kvinnor som jobbar för skitlöner inom vården, det om något är ett strukturellt problem!". Kvinnor jobbar inom vården därför att de VILL det! De har själva VALT att utbilda sig till undersköterska/sjuksköterska och de visste garanterat om löneläget innan. Direkt kommer du och klankar ner på kvinnor som valt att jobba inom vården. De skulle valt något annat. Eller hur? Jag förstår inte varför det ska vara så svårt att inse att män och kvinnor ÄR, och kommer förbli, OLIKA och vi intresserar oss GENERELLT för olika saker. Du, TS, får utbilda dig till precis vad du vill och arbeta med precis vad du vill i Sverige, precis som alla andra kvinnor (och män). Gör ditt val och låt andra göra sitt, UTAN att du klankar ner på det och kallar det strukturella problem. Låt även kvinnor stanna hemma med barnen, baka cupcakes och klä döttrarna i rosa-glittrigt prinsessfluff och sönerna i spiderman-kostym varje dag om de nu känner för det.  Stötta kvinnor i de val de gör istället för att klaga och göra allt för att förstöra/motverka deras livsstil. Okej? Nej. Tänkte det. Det går naturligtvis inte. -.-

Men frågan är ju varför kvinnor väljer dessa yrken. Klart att alla individer får välja helt själva vad de vill göra, men jag tror inte att det finns någon gen hos kvinnor som automatiskt gör dem mer omhändertagande eller passar bättre in i dessa yrkena. 

Jag tror att män är mer risktagande och satsar på såna jobb än vad kvinnor är, och att det beror på hur vi uppfostrar våra barn. En flicka ramlar ner från en klätterställning, och vi är framme och tröstar och blåser. En pojke trillar ner och vi säger "upp och hoppa, det var inte så farlig, stora killar gråter inte". Flickor för höra hur fina de är och strävar efter att leva upp till den bilden. Killar för höra hur stuffa och starka de är, och  försöker leva upp till den bilden. Klart det finns strukturer i samhället, och det krävs rätt mycket att gå emot det.

Se bara på hon tjejen som blev mordhotad för att hon inte rakat sig under armarna på melodifestivalen, och säg sen att att det inte finns krav i samhället på hur kvinnor och män bör vara. Allt vi väljer själva, är kanske inte så fria val trots allt. 
Svar på tråden Hur kan man INTE vara feminist!??