Inlägg från: dennis02 |Visa alla inlägg
  • dennis02

Hur kan man INTE vara feminist!??

Det finns väl inget land i världen där kvinnor är så fria och har så mycket rättigheter som i Sverige. Ändå gnälls det över bagateller, som t.ex. 1000kr i löneskillnad.

Vid vårdnadstvister så drar kvinnan så gott som alltid det längsta strået i det här landet. Medans pappan inte sällan fråntas rätten att ens umgås med sina barn bara för att han råkar ha lite problem med alkoholen el. likn.

Hur vore det om ni uttalade feminister istället kämpade för kvinnors lika rättigheter i andra länder, där kvinnan fortfarande ses som underdånig mannen och förtrycks, som t.ex. i Iran eller Somalia? Det borde ju vara mer pockande än att gnälla över millimeterrrättvisa i lilla ankdammen Sverige.

• dennis02
    Anonym (FeministJavisst!) skrev 2013-05-20 22:40:39 följande:
    Tusen kronor är inte en bagatell. Och att det finns orättvisor när det gäller vårdnad över barn betyder inte att feminismen inte behövs i Sverige- Och det finns väl ingen motsättning i att vara feminist och att också se till kvinnors globala ställning i världen? Eller?
    Nej det är ju det jag säger. Bry er mer om de kvinnor som verkligen förtrycks i andra länder. Feminismen behövs allraminst i Sverige eftersom vi är världens mest jämställda land.

• dennis02
    Anonym (FeministJavisst!) skrev 2013-05-20 22:48:42 följande:
    Jaha - Så att vi är jämställda nog tycker du? Så det är inte eftersträvansvärt för dig att nå absolut jämlikhet? Utan bara så länge det känns bekvämt för dig? Och du får gärna förklara varför man inte kan verka för både lokal och global rättvisa på samma gång? 
    Naturligtvis är det ok att verka för både lokal och global rättvisa. Men det kanske är lite viktigare att hjälpa kvinnor i de länder där det verkligen finns ett förtryck. Är du inte enig med mig om det?

• dennis02
    Anonym (FeministJavisst!) skrev 2013-05-20 22:54:38 följande:
    Och jag menar att det råder VERKLIGT förtryck här - I Sverige! Du kan inte vara enig med mig om det? 
    Nej faktiskt inte. Ge exempel på kvinniförtryck som existerar i Sverige. Vilka rättigheter har inte ni som männen har?

• dennis02
    Anonym (FeministJavisst!) skrev 2013-05-20 23:01:49 följande:
    Bara det faktum att vi har jourer, hem och organisationer som arbetar för kvinnor som blivit utsatta för våld (generellt av män) säger väl ändå något? Löneskillnader är ett verkligt problem såsom status på såkallade "kvinnoyrken", objektifiering är väl ändå ett riktigt problem, då kvinnors roll sexualiseras i stort sätt alla sammanhang och lagligt sätt diskrimineras kvinnor då en våldtäkt med flaska kan anses som ett tecken på blyghet - 
    Det är väl BRA att vi har kvinnojourer? Jag tror inte de har det i Iran eller Somalia precis..

Vi har ju även mansjourer idag, så vad är problemet?

Vill du få män att sluta misshandla kvinnor får du väl arbeta aktivt "på fältet".. Det finns ju som du vet, även kvinnor som misshandlar män!

Svar på tråden Hur kan man INTE vara feminist!??