Inlägg från: Simon 681 |Visa alla inlägg
  • Simon 681

Hur kan man INTE vara feminist!??

Anonym (FeministJavisst!) skrev 2013-05-20 22:00:48 följande:
    Ja, som rubriken lyder - Hur kan man INTE vara feminist?! 
    Det är så uppenbart att kvinnor är förtryckta i ALLA samhällen, och ändå så är man "jobbig" eller "tjatig" när man försöker ge det uppmärksamhet! Det är ok att prata om orättvisor mellan olika hudfärger, om rasism och så vidare, men när kvinnor vill uppmärksamma systematiskt förtryck, ja, då är dem lite jobbiga och ganska äckliga dessutom, om de inte har rakat benen.

VAD FAN! Hur kan man INTE vara feminist! Det är väl en SJÄLVKLARHET!? 

Bara för att någon säger en sak, eller skriver vissa saker i all caps, betyder inte att det är så. Jag tycker inte att det är jobbigt eller tjatigt når någon talar om orättvisor mellan könen, men när du påstår att kvinnor är utsatta för systematiskt förtryck i Sverige 2013 så kommer jag vilja se belägg för det. På eventuella källor kommer jag sedan att tillämpa den källkritik du redan borde ha tillämpad om du hade varit intresserad av hur saker verkligen förhåller sig.
    How do we see the new masculinity in its most ideal form? In one word - Freedom.
  • Simon 681
    Wench85 skrev 2013-05-21 08:37:44 följande:
    Jag tycker att det är jättesvårt.

Jag fattar ju att jag är feminist. Men jag vill/vågar/kan inte titulera mig så.

* Jag blir arg på att vården utgår från män, att forskningen fokuserar på män, att mäns sjukdomar prioriteras. På mitt universitet fanns det på en vårdutbildning fram tills för bara ett par år sen en kursbok som sa att människan har cirka 5-6 litet blod, förutom kvinnor och barn som har mindre. Klockrent exempel på att mannen är norm.

* Mannen är ju alltid norm. Sjukdomar och kvinnosjukdomar. Chefer och kvinnliga chefer. Allmän rösträtt och kvinnlig rösträtt. Rockband och tjejband. Tre kronor och damkronorna...

* Jag blir arg på att kvinnors utseende alltid ska vara deras viktigaste egenskap, hur kompetenta de än är. I ESC kallade Saade Petra Mede för milf när hon lett ESC ensam helt fantastiskt väl. iIte kan jag tänkande mig att en man som gjort en jättepreststion skulle reduceras till sitt utseende istället för att få kommentera prestationen. Ta... ex Fredrik Pettersson som satte avgörande straffen i hockeykvartsfinalen skulle intervjuas direkt efteråt med en kommentar om hur sexig han var när han spelade.

* jag blir förbannad på råd till kvinnor och flickor om hur de ska undvika att bli våldtagna genom att begränsa sitt livsutrymme. Som om problemet är korta kjolar snarare än våldtäktsmän.

* jag blir irriterad när vänner och släktingar förutsätter att mina barn ska bli heterosexuella och redan nu försöker leda in dem i könsroller med kommentarer, leksaker och liknande. Det kommer de väl då lära ändå av skola, media osv.

* jag blir upprörd när jag hade föräldragruppsträff på BVC när barnen var ca 3 mån och både jag och maken var med och BVC-sköterskan sa att jag ju "redan har börjat jobba och huuuur är det?" så att jag plötsligt kände mig som en felplacerad alien som gjorde nåt fel. Jag tvivlar på att pappor bemöts så.

Och så vidare.
    Jag ser massa problem och fel.
    Jag tror inte att det handlar om enskilda individer, utan om strukturer.
    Jag vill att det ska vara annorlunda.
    Jag försöker i det lilla ändra på det.

Men jag kallar mig inte feminist.
    Jag orkar inte, vågar inte, vet inte tillräckligt, känns det som.

Men jag är väl det, även om jag inte definierat mig så.
    Eller?

Är jag feminist?
    Det är en definitionsfråga.

Om det rätta ordet att beskriva att man strävar efter att kvinnor och män i möjligaste mån* skall ha samma rättigheter, skyldigheter (glöm inte bort skyldigheter, som värnplikt) och möjligheter, så då är man ju feminist om man tycker så, vilket de flesta gör.

Ordet feminist i sig förråder dock att det finns någonting annat som det handlar om. Enligt både feminister här, i media och enligt exempelvis Gemzöe, vars bok är kurslitteratur ingår också i att vara feminist ett antagande om att kvinnor är ensidigt förfördelade och att detta är resultatet av en struktur som medvetet diskriminerar kvinnor för mäns vinning. Även negativa utfall för män förklaras med denna konspirationsteori som går under namnet patriarkatsteori.

Vad många ser och hör om feminism är dock hysteriska professionella offer som gnäller över skitsaker. Trafikskyltar, färger på barnkläder, popsånger.

Många, som har tillräcklig begåvning att inte okritiskt svälja patriarkatsteorin rakt av upplever också att det finns ett logiskt felsteg i att vara för jämställdhet mellan två kön genom att ensidigt arbeta endast med sådant som skall förbättra för det ena. En normalt funtad och någorlunda kritisk person inser att detta tyder på en dogmatisk övertygelse, bristande intellektuell förmåga eller en agenda som inte alls är för jämställdhet.

* Jag och de flesta andra menar här att kvinnor, i egenskap av innehavaren av livmodern själv måste få besluta om abort.      
    How do we see the new masculinity in its most ideal form? In one word - Freedom.
  • Simon 681
    LFF skrev 2013-05-21 10:43:47 följande:
    Vi kvinnor uppfostras dessutom, i många fall omedvetet, till att utnyttja vår kvinnlighet för att få fördelar och hjälp. Det är helt naturligt för en kvinna att "fladdra med ögonfransarna" när hon vill ha något. Och få ett känsloutbrott när nåt går emot henne.

De tidiga feministerna, som gett oss möjlighet att jobba utanför hemmet, att vi får rösta etc glömde en viktig del i det hela, uppfostran av sina döttrar till att ta för sig. Döttrarna ska fortfarande vara tysta, snälla och omhändertagande medan pojkarna får leva om.

En vän läste nyligen klart sin lärarutbilning. TIll nån av sina uppsatser tittade hon just på detta med uppfostran och genus. Bara en sån sak som att vi omedvetet låter de små pojkbarnen springa längre ifrån oss än flickorna är nåt som behöver ändras. Eller attityden hur man hanterar ett barn som ramlar beroende på dess kön.

Jag tror att tar man tag i grundbullten, uppfostran och hanteringen av barnen, så kommer mycket att följa med på köpet. Grabbarna "tar inte skit" och därmed så lyckas de bättre i löneförhandlingarna tex när det är individuella förhandlingar. Lär våra tjejer också att inte "ta skit" utan stå upp för sig på ett annat vis! Då kommer vi kunna ändra strukturen på samhället.

Barnuppfostran, att uppfostra alla barn utan våld och manipulering, med trygghet och förhandling till individer som har de bästa förutsättningar är silverkulan som kan dräpa monstret. Det går inte att tvinga på "jämlikhet" uppifrån och ner.
  • Simon 681

Jag tror att många kvinnor som ser dessa strukturer i Sverige själva upplever att det är så, utifrån deras egna upplevelser, deras egen uppfostran och hur det ser ut i sin bekantskapskrets, arbete osv. Däremot är en effekt av delvis lyckat jämställdhetsarbete, eller låt oss kalla det feministiskt arbete, med att bryta normer, med att uppfostra flickor på annat sätt och sådant som gör att många tjejer idag inte upplever sig vara förtyckta.

De har inte sett dessa strukturer deras egen uppfostran och hur det ser ut i sin bekantskapskrets, arbete osv. De är med andra ord inte förtryckta. Det är också denna tendens jag sett i många poster i denna tråd.

Gemzöe har uppfatta detta och skriver: "Många unga kvinnor deklarera faktiskt att de inte är diskriminerade eller förtyckta på något vis.[...]poängen är att de inte känner igen sig i det jag kallat en feministisk samhällssyn. På ett sätt är förhållandet mellan dessa unga kvinnor och feminismen paradoxalt - det är just feminismens framgångar som har möjliggjort att unga kvinnor kan se rätten till ett berikande yrkesliv och rätten att bestämma över barnafödande som självklara." (Gemzöe - Feminism, sid. 21)

Så frågan är varför feminister inte kan inse att folk inte är feminister, given dessa förutsättningar. Ju fler flickor som växer upp med jämlika förutsättningar, ju färre potentiella feminister. Alla befrielserörelser kämpar på sikt för att avskaffa sig själva. Liksom att det inte är många som kämpar för att avskaffa slaveriet längre, är det inte många som kan uppviglas att kämpa för att stänga en 7%igt lönegap, speciellt som vänsterns, och det är vänsterns, lösningar är straffskatter och kvoteringar.   

• Simon 681
    solstol skrev 2013-05-21 15:51:03 följande:
    Det här är typexemplet på att kvinnor är en förtryckt grupp i samhället. Kvinnor som vägrar låta sig förtryckas och rätta sig efter normen ses som jobbiga, rabiata och okvinnliga. De tar plats på fel sätt, de beter sig inte som det förväntas av dem och de vägrar finnas till enbart för att behaga andra. Därför är det för många kvinnor helt främmande att identifiera sig med den här "udda" gruppen som påminner dem om allt det de strävar efter att INTE vara.

"Jag har då aaaaaaldrig blivit diskriminerad pga mitt kön, alla män jag känner är väääääärldens bästa."

Well, good for you! Tyvärr pratar vi om strukturer på en samhällelig nivå här, inte enstaka individer. Det spelar ingen roll vad ens individuella erfarenheter är, maktstrukturerna i vårt samhälle förtrycker kvinnor (och homosexuella, barn, invandrare, transsexuella, andra etniciteter etc).
    Positiva resultat bevisar teorin. Negativa resultat bevisar också teorin. Det måste vara bekvämt i bubblan.
  • Simon 681
    ruuu skrev 2013-05-21 16:37:05 följande:
    Som facebookgruppen "Vita kränkta män"
    Varje gång jag tänker på vad som skulle hända om det skulle stå "Bruna kränkta kvinnor" istället drar jag lite på smilbanden och tänker på "djurfarmen" och på hur alla missar poängen.
  • Simon 681
    mepetite skrev 2013-05-21 14:00:02 följande:
    jag tror många associerar ordet feminist med de militianta så att säga. många skriver om orakade armhålor osv,, men bara för att man jobbar för att kvinnor faktiskt ska ha samma lön som män ex, så behöver man ju inte kasta rakhyveln. Det finns ju en bra sida som heter "trettiotre anledningar att vara feminist" eller vad den heter där framkommer det ju tydligt de sjuka normer och värderingar som faktiskt präglar sammhällets syn på kvinnor bland annat. Och nej det är ingen nyhet att män går före kvinnor vid anställningsintervjuer där kvinnan kanske hade mer erfarenhet och till och med utbildning. Jag kan tänka mig att utseende också är avgörande. En person som obektivt uppfattas som "ful" har nog inte lika stor chans som en "vacker" eller en kvinna som uppfyller idealet......Kommentera gärna om jag har fel =D

33 skäl att vara feminist är pinsamt dålig. Hag hoppas att det är någon som går i åttan som har gjort den på en kafferast. Anledning 29 är ett cirkelargument "Feminism behövs för att feminism behövs", 3, 12 och 25 är i praktiken samma argument, liksom 1, 7, 8 och 30.
  • Simon 681
    mepetite skrev 2013-05-21 18:42:50 följande:

haha, ja några av dem var ju lik de andra men budskapet gick fram hos mig i varje fall.

Problemet är att om man oreflekterat applåderar detta så visar man ju en oförmåga till källkritik. Fast det är klart, det har inte stoppat feminister hittills.
  • Simon 681
    Mymla skrev 2013-05-21 18:55:15 följande:
    Men hörni killar, varför skapar ni inte en mansjour för våldtagna män, varför kämpar ni inte för att förbjuda manlig omskärelse, varför jobbar ni inte för mäns rätt till halva föräldraledigheten, lika lön för arbete och för färre dödsolyckor på arbetsplatsen? Ni som män är ju mer insatta i männens problem än vad kvinnor är. Feminism finns för att det finns människor som tycker att det inte är okej att kvinnoyrken ger sämre lön, att kvinnors klädsel granskas vid våldtäkt och att könsstympning när all känsel i muffran skärs bort är vidrigt. Bland annat. Om ni män orkar engagera er för manlig orättvisa är jag med er. Kom igen, starta upp nånting som bidrar till bättre förutsättningar för den här skitvärlden. Det är liksom ingen som stoppar er. Feminism bejakar främst kvinnors ställning, men det kommer ju även män till nytta. Ingen man vill väl till exempel se sin dotters klädsel granskad vid en våldtäkt, och ingen man vill väl se sin fru tjäna 5000kr mindre än sina manliga arbetskollegor?

Det kan vara rätt mycket som stoppar. Earl Silverman tog nyligen livet av sig efter att ha varit tvungen att sälja sitt hus där han hade drivit ett härbärge för misshandlade män och deras barn. Alla försök att få hjälp av allmänna medel avvisades, hans försök att få sin sak hörd mörkades.

MRAs får räkna med våld och hot om våld, olagliga motaktioner, vandalisering och liknande. Så feminister är visst emot insatser för män. Tillräckligt många feminister så att det blir jobbigt.

Så, nej det är inte bara att göra. Speciellt inte om man har familj och måste gå ut med sitt riktiga namn.

">

Feministisk motaktion mot ett mansrättsmöte som slutar med att någon sätter igång under jubel.

Artikel om Earl Silverman http://www.independent.co.uk/voices/comment/need-knows-no-gender-8599208.html

• Simon 681
    Mymla skrev 2013-05-21 19:51:52 följande:

Men tänk om dagen kommer då alla kvinnoyrken ger mer lön än mansyrken? Och tänk om 95% av alla reklampelare ständigt och konstant året om skulle visa sexiga män i pyttesmå badbyxor?
    Och där majoriteten av alla våldtäkter begås av kvinnor mot män? Vad händer då?

Våldtäkter bör väl rimligen fortsätta vara olagligt?

De andra två exemplen... ja, vad fan, är det utfallet så är det utfallet. Om hög lön är viktigt för mig får jag väl göra de nödvändiga uppoffringarna för att kunna armbåga mig fram i ett kvinnoyrke.
Svar på tråden Hur kan man INTE vara feminist!??