Inlägg från: Simon 681 |Visa alla inlägg
  • Simon 681

Hur kan man INTE vara feminist!??

Anonym (my) skrev 2013-05-21 22:12:44 följande:
    Du vet med andra ord att myten inte alls är en myt dessutom skulle väl vetenskapsMÄNNEN undanröjt den myten för länge, länge sedan om det bara varit en myt.

Förstår inte riktigt vad du menar
    How do we see the new masculinity in its most ideal form? In one word - Freedom.
  • Simon 681
    Anonym (my) skrev 2013-05-21 22:32:19 följande:
    Nej jag menar att om det varit en myt att äldre kvinnor har högre sexuell lust än yngre kvinnor hade män inom forskning för länge sedan sett till att belägga motsatsen liksom även "myten" om att mäns lust och virilitet sjunker med åldern.

För det var väl så att det är män som gjort och gör de stora sakerna i samhället som tex. för forskningen framåt och inte hade de väl låtit sådana myter få stå kvar år efter år? 

Jag kan inte svara på det utan att läsa en massa studier, men det borde stå i metoddelen om eventuella felkällor.
    How do we see the new masculinity in its most ideal form? In one word - Freedom.
  • Simon 681
    Anonym (my) skrev 2013-05-21 23:00:28 följande:
    Du behöver bara läsa lite böcker i sexuologi och diverse avhandlingar i ämnet vanliga läroböcker inom medicin som tar upp den sexuella biten bör också vara användbara.

Räcker nog tom med lite google för att källor. 

Det som står i böcker behöver inte stämma med forskning, vilket var det som efterfrågades. Vem som helst kan ge ut en bok, böcker genomgår ingen granskning innan de ges ut.
  • Simon 681
    Anonym (Femina) skrev 2013-05-21 23:30:38 följande:
    Den patriarkala strukturen i det Svenska samhället, våldtäktskulturen och det faktum att kvinnan ÄR det andra könet i ett mansnormativt samhälle gör mig till feminist. Kvinnoförtrycket måste nedkämpas, det frodas i hemmen, i media, på arbetsplatser, på dagis och skolor. Flickor uppfostras till förtryckta offer och pojkar till erövrare. Hur kan man INTE vara feminist? 

Om man inte har gått samma genuskurs som du eller förläst sig på samma tvivelaktiga litteratur och sedan tagit plats i bubblan så har man nog inte samma intryck av Sverige.
  • Simon 681
    Enter Sandman skrev 2013-05-22 07:32:12 följande:

Ett annat sätt att uttrycka det där på är att säga att om man inte varit kvinna och/eller om man inte haft turen att slippa förtrycket så har man nog inte samma intryck av Sverige. 
    Då är det lätt att undvika att se, man ser inte det man inte vill se.  

Men om väldigt många kvinnor har "haft turen" att slippa "förtrycket" kanske detta "förtryck" inte gäller kvinnor på det sätt som ni gör gällande?

Verkliga saker går att visa på, även om folk tror på det eller inte. Inte bara genom att hävda saker och bli sur på dem som inte oreflekterat håller med. 
  • Simon 681
    Enter Sandman skrev 2013-05-22 10:11:39 följande:

Fel, verkliga saker går inte alls alltid att visa på, normer och strukturer kan vara såna saker.
    Jag hävdar att det finns ett strukturellt förtryck i Sverige idag, det är oändligt mycket bättre än vad det har varit och än vad det är i många andra länder.
    Och alla kvinnor märker inte ens av det, men det drabbar och påverkar alla kvinnor och deras döttrar. 
    Det ser jag varje dag, sen att man kan förklara varje enskild händelse med andra förklaringar går säkert, men om man bara tittar på enskilda händelser då missar man att se mönstret.    

Något som inte går att visa på, som du och andra hävdar finns, nästan alltid utan att redovisa källor, exempel eller forskning, som många inte märker av och som det kan finnas andra förklaringar till, så länge man ser till varje enskild händelse.

Men de finns där, "strukturerna" och jag får ta dig på ditt ord?

Inser du själv att det inte låter så himla övertygande?
  • Simon 681
    EllinorE skrev 2013-05-22 11:39:32 följande:
    Varför behöver vi feminism? Jo för bloggaren Gino Lundqvist på Men's World, Sveriges största community för män, har en teori.

Citat: "Jag har en EXTREMT ”obehaglig” och opolitiskt korrekt teori om att tjejer som blivit sexuellt utnyttjade på något sätt faktiskt är bättre i sängen än den ”fina halvt oskuldsfulla tjejen från Eskilstuna”. Den är baserad på oräkneliga berättelser jag har hört från vänner som blivit utnyttjade. Den är väldigt enkel. Nämligen att hur fruktansvärt, beklagligt och hemskt ett sexuellt våldsbrott än är, så släpper det någon blyg inner spärr hos de tjejerna, efter det blir de som förbytta i sängen och älskar sex mer än någonsin. Jag vet hur absurt och motsägande detta låter, men jag har förstått att det är så? Om du håller med om den teorin, varför tror du att det är så?"

Han svarade även en ung kvinnas kommentar angående att hon blivit utnyttjad på följande sätt:

Citat: "Hej Sandra. Är väldigt ledsen över att höra att du blivit sexuellt uttnyttjad. Är nästan svimfärdig av alla dessa historier. Om min fråga på något sätt upprört dig så är det verkligen inte bra. Dock så har ju folk en negativ syn på tjejer som blivit sexuellt utnyttjade. Tex om en tjej blir det i en skola och det blir allmänt kännt så vill ingen ta i henne med en tång därför att alla tror att hon nu är sexuellt hämmad, eller inte pallar sex överhuvudtaget med resultatet att hon blir utfryst. Det är vad nästan alla tror och det är ju ytterligare ett negativt resultat av en redan hemsk upplevelse som knappast hjälper. Det är det jag har fått förklarat för mig iallfall. Jag ville med min fråga vända det till att det inte behöver vara något negativt att dejta något som råkat ut för detta utan kanske till och med vara något positivt. Dock förstår jag att alla reagerar olika men det är helt baserat på sanning direkt från offer."

Vilket stolpskott.
  • Simon 681
    Annsiss skrev 2013-05-22 11:41:11 följande:
    Den som inte ser strukturer behöver väl bara titta på hur lönerna ser ut, hur uttaget av fp vab mm är fördelat.

Nej, det kan man inte, inte om utfallet sägs bero på diskriminering. Om man menar strukturer i vidare bemärkelse som en beskrivning av hur det är, som medaljfördeningen i förra OS, så viss finns det strukturer.

Då har man också tömt begreppet på all relevans. Att polen inte tog några sprinterguld betyder bara att polen inte tog några sprinterguld. Det är ingenting som i sig självt gör det önskvärt att polen skall ta fler sprinterguld, det är ingenting som i sig själv säger att medaljfördelningen är orättvis. Det går inte (eller, det är i alla fall inte korrekt) att peka på en struktur i den meningen och sedan extrapolera ned till individnivå och/eller tillskriva strukturen egenskaper den inte har. Om polska sprinters inte får vara med i os, eller om de tvingas springa med en 20 kg ryggsäck, ja då skulle man kunna säga att strukturen är orättvis.

Men då måste man också kunna visa på dels hur det är i det enskilda fallet "Här är Wasnewski, han springer med en 20 kg ryggsäck" samt kopplingen till strukturen "...och här står det i reglerna att polska sprinters måste springa med en 20 kg ryggsäck". Gör man inte detta, och sedan dessutom har mage att hävda att det är självklart, så är man antagligen ute i propagandasyfte.
  • Simon 681
    LottaLB skrev 2013-05-22 12:17:18 följande:
    Svårt att säga emot här tycker jag: trettiotreanledningar.com/

Ha ha, igen.

Skrev tidigare poster om det hafsverket och orkar inte posta igen, men du belägger min tes, feminister sväljer okritiskt detta med hull och hår.  
  • Simon 681
    MrsPenn skrev 2013-05-22 22:39:52 följande:
    Du menar Sydafrika? Under Apartheid-eran?

HAHAHAHAHAAHAHAHAHAHAAHAH
    Apartheid och slaveri. Nyanserade jämförelser från båda sidor.
  • Simon 681
    Plopps80 skrev 2013-05-23 07:29:00 följande:
    Vart befinner ni feminister er när det verkligen gäller? En muslimsk man vägrar ta en kvinna i handen för att hon är smutsig. Hon får skriftlig varning han får pengar. Detta vore ett praktexempel för er att strida emot. Men feministerna är tysta... Handlar det inte om pojkar i klänning eller ordet hen så är det inte värt att strida för eller? Hade feministerna gått emot detta sjuka jävla beslut att ge mannen pengar och kvinnan skriftlig varning kanske man hade fått lite respekt för er. Men icke...
    Därför att de är priviligierade vita heterosexuella medelklasspersoner och endast vita medelklassproblem och tilltvålandet av priviligierade vita heterosexuella män är på agendan, även om man ibland talar om kvinnors situation internationellt är det främst plan b när någon inte onyanserat håller med om att kvinnor i Sverige 2013 är utsatta för strukturell och ensidig diskriminering.

Men eftersom deras ideologi, den som man lär sig på genuskurser utgår från ett grupperspektiv på samhället och att samhällerliga företeelser är "sociala konstruktioner". Beroende på hur tokig föreläsaren för just den kursen är kanske allt, inklusive biologi är sociala konstruktioner. Det finns då andra grupper som ibland är strukturellt missgynnade, exempelvis invandrare, folk med annan hudfärg, homosexuella, folk med minoritetsreligioner, etc. Allt som avviker från "normen", dvs, vit, man, medelklass, heterosexuell, medlem i svenska kyrkan, men inte speciellt religiös är normbrytande och därför alltid bra och också därför utsatt för strukturellt förtryck, eftersom vit, ljumkristen heterosexuell medelklassman alltid är normen och därför också fel.

Mot bakgrund av detta känner de sig inte bekväma att kritisera någon som också tillhör icke-normgrupper.  Det skulle bli för uppenbart att deras enda normbrytning som kvinna och det "förtryck" som det för med sig står sig slätt i de flesta jämförelser. De vill endast jämföra kvinnlig-manlig och endast mot vita, ljumkristna heterosexuella medelklassmän, annars skulle någon kunna dra in deras egna priviligierade klass, socialgrupp, sexualitet och religiositet i det hela och de vill de ju inte. Då skulle ju de framstå som priviligierade.

Och de har ju redan kommit fram till att de är förtryckta, så det går inte. 
  • Simon 681
    Enter Sandman skrev 2013-05-23 08:19:25 följande:

Och du menar att dom här sakerna är ok då, det är inget man behöver jobba mot.
    Helt ok att behandla kvinnor på det här viset, menar du verkligen det? 

På denna och din förra post:

Läs mitt inlägg #290.  
  • Simon 681
    Mymla skrev 2013-05-24 08:10:49 följande:

Men då tycker jag att vi ska kalla damfotboll rätt och slätt för "fotboll" och så använder vi uteslutande termen herrfotboll när killarna spelar
    Så länge både män och kvinnor får tävla på lika villkor kan man skippa "dam" och "herr" och bra ha "fortboll", ja.
  • Simon 681
    Feltryck01 skrev 2013-05-24 15:40:34 följande:
    Vafan firar man internationella kvinnodagen för ens? För att det fortfarande våldtas hundratals kvinnor varje dag världen över? Jippie....
    En del brukar ta dagen i akt och belysa sådana frågor. Jag tycker mest det är tragiskt, som om "idag är dagen vi kan prata om kvinnofrågor". Våldtäkt och andra våldsyttringar borde vara på tapeten hela tiden.
  • Simon 681
    Christi38 skrev 2013-05-25 12:55:15 följande:
    Och att man ska slopa kvotering utan med automatik sätta hälften kvinnliga och hälften manliga i högt uppsatta poster och styrelser?

.
    Har jag förstått dig rätt: Du tycker att kvotering är fel och man inte borde göra det, men istället bör man kvotera allt till 50-50?

Får inte ihop det.
  • Simon 681
    Christi38 skrev 2013-05-25 14:52:45 följande:
    Simon 681,

Det förstår jag :0)

Det var ett exempel på vad en i min närhet, en som börjat kalla sig feminist, uttryckt vid tillfälle. Detta för att det skulle vara rättvist fördelat mellan könen, 50-50, ist för kvotering som inte har den fördelningen nödvändigtvis.

Blev det klarare?
    För en specifik typ av kvotering, inte vilken kvotering som helst?
  • Simon 681
    Anonym (Kim) skrev 2013-05-26 09:42:42 följande:
    Vad tycker ni antifeminister om tråden m.familjeliv.se/forum/thread/70013860-hur-myc... ? Tycker ni det här är ok?
    Hur får du ihop det att om man är emot feminism, att man är emot kvinnor. Många har ju sagt att de är för jämlikhet och förklarat i varierande detalj. Det är svårt att penetrera bubblan, antar jag.

Jag ser dels trakasserier, som alla vettiga människor är emot oberoende av den trakasserades kön, dels en effekt av den misandriska könsrollen "män har ingen självkontroll".
Svar på tråden Hur kan man INTE vara feminist!??