Inlägg från: Flaminia |Visa alla inlägg
  • Flaminia

Hur kan man INTE vara feminist!??

Dr Mupp skrev 2013-05-21 07:32:58 följande:
    Jag kallar mig inte feminist eftersom jag anser att radikalfeministerna och manshatarna snott namnet. 

Det är därför som jag inte gillar begreppet feminism heller, för att det kidnappats av extremister på vänsterkanten. Däremot är det en självklarhet för mig att kvinnor och män ska ha samma rättigheter och möjligheter i samhället. Jag är nog i första hand individualist, dvs. jag tycker att man främst bör se till individen och inte till könet.
  • Flaminia

Att döma av diskussioner här på FL är det i hög grad kvinnor som som står för kvinnoförtrycket. Det brukar främst vara kvinnor som fördömer kvinnor som inte lever som en "riktig kvinna" bör göra enligt deras uppfattning. Jag tänker då bland annat på trådar där det skrivs "du borde inte ha skaffat barn om du inte vill vara hemma med dem i X antal år".

• Flaminia
    nord skrev 2013-05-21 15:06:55 följande:
    är p-piller feministiska måste jag ha missat. vilken feminist uppfann dom menar du?

P-pillren (och även andra preventivmedel) gjorde det lättare för kvinnor att ha kontroll över sin sexualitet och reproduktion. Efter att de uppfunnits behövde inte längre sexuellt aktiva kvinnor på samma sätt gå omkring och oroa sig för oönskade graviditeter.
  • Flaminia
    nord skrev 2013-05-21 15:26:41 följande:
    du får nog läsa på, det mesta tyder på att den sexuella revolutionen kom som en följd av anitbiotika, eftersom sex var dödligt innan dess, om man sprang på fel std. sen stannade den upp tillfälligt när HIV började sprida sig, dvs det dök upp en ny dödlig sjukdom som spreds via sex.

feminism hade i vilket fall ingenting med uppkomsten av p-piller att göra, så det där är ett utvik. 
    Nej, det är ingen slump att den sexuella revolutionen kom ungefär samtidigt som p-pillren. Det är väl rätt logiskt att det haft stor betydelse för den kvinnliga frigörelsen att kvinnor fått möjligheten att ha sex utan behöva oroa sig för konsekvenser i form av oönskade graviditeter.
Svar på tråden Hur kan man INTE vara feminist!??