Inlägg från: Christi38 |Visa alla inlägg
  • Christi38

Jag började läsa tråden men fick en sån fundersam känsla i kroppen. Förstår helt ärligt varför det ska vara självklart att kalla sig feminist. På vilket sätt skulle det förändra något för de kvinnor som lever i våldrelationer, de kvinnor som blir våldtagna eller tvingas leva under skyddad identitet?

Eller om man som någon annan skrev ser till det globala perspektivet, tvångsgifte, könsstympning mm?

Vad gör ni som feminist för att förändra detta menar ni?

Lika lön för lika arbete, absolut! Men behöver jag placera mig i ett fack (vara feminist) för att tycka det?

.

• Christi38

Kan vem som helst kalla sig feminist eller!?

Bara man säger att man är för att kvinnor och män ska få lika lön för lika arbete? Och att man ska slopa kvotering utan med automatik sätta hälften kvinnliga och hälften manliga i högt uppsatta poster och styrelser? Och för att man låter sina barn köpa precis vilka kläder de vill ha oavsett om det är rosa klänning till grabben eller att både son och dotter är klädda i likadana grå one piece?

Det känns väldigt inne att vara feminist just nu. Väldigt PK. Men vad gör ni mera då? Utom att tycka "rätt" saker?

Jag skulle aldrig kalla mig feminist. Jag är ingen feminist. Men jag tror på jämställdhet. Men inser samtidigt att Vi är olika. Vi har olika förutsättningar många gånger. Och det är OK så länge ingen kränks eller tar skada så klart tycker jag.

.

• Christi38

Simon 681,

Det förstår jag :0)

Det var ett exempel på vad en i min närhet, en som börjat kalla sig feminist, uttryckt vid tillfälle. Detta för att det skulle vara rättvist fördelat mellan könen, 50-50, ist för kvotering som inte har den fördelningen nödvändigtvis.

Blev det klarare?

• Christi38

Simon,

Ingen aning, skulle tro hon pratar generellt. Hon gör gärna det.

Jag är dock nyfiken på vad som görs mera konkret ist för att bara prata! :)

.

Svar på tråden Hur kan man INTE vara feminist!??