• jomma

Hur kan man INTE vara feminist!??

Det finns goda anledingar till att inte vara feminist om man idag tjänar på att det är ojämlikt. Dvs ren o skär egoism.

• jomma

Snickarn resonerar som många andra; det är den förtrycktas/diskriminerades fel att den blir förtryckt/ diskriminerad. Helt galet resonemang som skuldbelägger den utsatta och inte den som förtrycker/diskriminerar.

• jomma

Herrejösses vilket liv det blev i denna tråd. Det är ju enbart larvigt att hävda att det är feminister som förtrycker andra! Löjligt att påstå att kvinnodiskriminering inte förekommer. Jag tror att det även finns diskriminering av män, invandrare, homosexuella osv, men nu diskuterades det feminism här. Jag tycker all form av diskriminering ska bekämpas och det är synd att ordet feminism fått en sån laddning att ordet ej kan användas.

• jomma

Anonym (jul) det finns alltså inga feminister på högerkanten alltså? Personliga friheten vill ju även feministerna slå ett slag för! Att kvinnor ska ha samma möjligheter som män i samhället.

Men den personliga friheten bara är män förunnade?

• jomma

Anonym(jul) det finns väl andra inskränkningar på personliga friheten än delad föräldraledighet? Att gravida kvinnor diskrimineras på arbetsmarknaden? Att kvinnor i högre grad än män blir misshandlade i sina hem av män? Jag tycker det finns många saker att uppröras över avseende personlig frihet och anser att kvoterad föräldraledighet inte är en så allvarlig inskränkning jämförelsevis!

• jomma

Vila; antingen har man lagt in en betydelse i ordet feminism som gör att man inte kan kalla sig feminist även om man är för jämställdhet.

Eller alternativ 2; man njuter som man av fördelarna med ett ojämlikt samhälle och är inte beredd att tappa dessa fördelar.

• jomma

Anonym(vv) fattar inte varför man inte kan kämpa för en orättvisa för att det finns en ännu värre orättvisa?

• jomma

Tess26; så enkelt allt verkar vara i din värld. Orättvisorna i världen skulle vips försvinna om de förtyckta och diskriminerade bara slutade vara det!

• jomma

Anonym(vv); jag är feminist och för det behöver jag inte en krona i stöd varken från dig eller någon annan. Fattar bara inte hur du resonerar om man först måste eliminera den värsta orättvisan innan man kan jobba med någon annan orättvisa.

I så fall måste vi alla först eliminera alla mördare, all svält i världen, tortyr, krig INNAN vi kan jobba med någon annan fråga.

Jag tycker hedersmord gott och väl kunde vara med på femenisternas " att göra lista", men det utesluter inte att man även kan jobba med andra orättvisor.

Svar på tråden Hur kan man INTE vara feminist!??