• livetvänder

Negerboll..

Det här är fan skrämmande:(Idag hade min dotter fått skäll på skolan för att hon sa negerboll.Vad fan det har man sagt ialla tider och jag kommer att forsätta göra det med.I min bakbok så stor det negerboll inte chokladboll.Jag brukar säga det när jag är på cafe att jag skall ha en negerboll och svart kaffe;)

Vad säger ni????

• Svar på tråden Negerboll..
  • MalinJohanna

Det har jag aldrig sagt att jag vill...Eller har jag? 
    Vill bara veta varför det ena är helt okej att använda men inte det andra. 

• asta66
    PumpkinQueen skrev 2013-05-13 17:01:03 följande:

Det är inte möjligt att "ta bort" några ord alls. Vad man kan välja att göra är att inte använda ord som är kränkande. Om man inte bryr sig om att vara trevlig och väluppfostrad kan man skita i att visa hänsyn för människor och fortsätta att använda ord som man vet är gör andra ledsna. Det är ett fritt val.
    Men är det ordet som är problemet? Är det inte förutfattade meningar om i detta fallet en grupp människor? Då ändrar ju inte att vi byter ett ord nånting.
  • Delia

MalinJohanna: Den frågan har ju blivit besvarad flera gånger.

• Tonårsmamman1
    MalinJohanna skrev 2013-05-13 17:07:49 följande:
    Det har jag aldrig sagt att jag vill...Eller har jag? 
    Vill bara veta varför det ena är helt okej att använda men inte det andra. 
    Precis, du vill inte använda ordet för att det kränker dina vänner. Men varför vill du då använda ett annat ord, som kränker så många fler än dina vänner?
  • Aquilalore
    PumpkinQueen skrev 2013-05-13 17:01:03 följande:

Det är inte möjligt att "ta bort" några ord alls. Vad man kan välja att göra är att inte använda ord som är kränkande. Om man inte bryr sig om att vara trevlig och väluppfostrad kan man skita i att visa hänsyn för människor och fortsätta att använda ord som man vet är gör andra ledsna. Det är ett fritt val.
    Jag menar att det inte är ett fritt val eftersom det är olagligt att kränka någon. Och betydelsen av själva ordet som har använts är näst intill irrelevant.
    Och om man är väluppfostrad och säger chokladboll, så bakas man snart in med de icke uppfostrade barnen som använder det på ett elakt sätt. Då blir det ju att man får byta ordet igen. Jag menar, du kan ju inte vara nöjd med chokladboll, om det används som ett rasistiskt tillmäle.
  • Emelie 1987
    MalinJohanna skrev 2013-05-13 17:00:44 följande:
    Folk i min närhet har haft anorexia och det för dem är mycket stötande och det är faktiskt så att en av dem är finsk också. Därmed stötande!

Folk i min närhet har namn och efternamn som rimmar på en viss italiensk prickig korv. En av dem äcklas bara av att gå nära charkuteriavdelningen i snabbköpet. Men han har accepterat sedan länge att salami är salami och ingenting han gör kan ändra på den saken. 

Förresten är jag själv kvartsfinne och att bakverket benämns "finska pinnar" berör mig inte det minsta.
    En man, två barn, tre älsklingar
  • asta66
    Aquilalore skrev 2013-05-13 17:11:38 följande:
    Jag menar att det inte är ett fritt val eftersom det är olagligt att kränka någon. Och betydelsen av själva ordet som har använts är näst intill irrelevant.
    Och om man är väluppfostrad och säger chokladboll, så bakas man snart in med de icke uppfostrade barnen som använder det på ett elakt sätt. Då blir det ju att man får byta ordet igen. Jag menar, du kan ju inte vara nöjd med chokladboll, om det används som ett rasistiskt tillmäle.
    Tyvärr är inte chokladboll riktigt samma sak.
  • lilletrille

Visst är det upp till var och en att använda det namn de vill. Visst har man sagt det i alla år. Visst har jag personligen svårt för att förstå varför någon faktiskt tar illa upp. Visst är det svårt att ändra på något som man är van att säga eller göra.

Men. Jag anstränger mig för att säga just chokladboll därför att jag inte vill att någon skall känna sig kränkt av mitt ordval. SÅ viktigt är det inte för mig att få säga just negerboll att jag skiter i hur andra känner. 

Inte fan lär jag mitt barn att säga saker som jag vet att andra tar illa upp. Inte enbart av hänsyn till den som känner sig kränkt, utan det faktum att jag sätter sätter mitt barn i en situation där hon tror att hon gör rätt men folk omkring henne tycker att hon gör fel, skäller ut henne och tycker att hon är respektlös. Det är inte schysst!

• asta66
    lilletrille skrev 2013-05-13 17:24:41 följande:
    Visst är det upp till var och en att använda det namn de vill. Visst har man sagt det i alla år. Visst har jag personligen svårt för att förstå varför någon faktiskt tar illa upp. Visst är det svårt att ändra på något som man är van att säga eller göra.

Men. Jag anstränger mig för att säga just chokladboll därför att jag inte vill att någon skall känna sig kränkt av mitt ordval. SÅ viktigt är det inte för mig att få säga just negerboll att jag skiter i hur andra känner. 

Inte fan lär jag mitt barn att säga saker som jag vet att andra tar illa upp. Inte enbart av hänsyn till den som känner sig kränkt, utan det faktum att jag sätter sätter mitt barn i en situation där hon tror att hon gör rätt men folk omkring henne tycker att hon gör fel, skäller ut henne och tycker att hon är respektlös. Det är inte schysst!
    Väldigt bra poäng! Själv undviker jag att köpa negerboll utan är hellre utan. Just för att slippa hamna i denna larviga debatt.
  • PumpkinQueen
    asta66 skrev 2013-05-13 17:08:09 följande:
    Men är det ordet som är problemet? Är det inte förutfattade meningar om i detta fallet en grupp människor? Då ändrar ju inte att vi byter ett ord nånting.
    Självklart är förutfattade meningar också ett problem. Viljan att använda kränkande ord är ett annat.
    Ja, det är jag på bilden
Svar på tråden Negerboll..