• livetvänder

Negerboll..

Det här är fan skrämmande:(Idag hade min dotter fått skäll på skolan för att hon sa negerboll.Vad fan det har man sagt ialla tider och jag kommer att forsätta göra det med.I min bakbok så stor det negerboll inte chokladboll.Jag brukar säga det när jag är på cafe att jag skall ha en negerboll och svart kaffe;)

Vad säger ni????

• Svar på tråden Negerboll..
  • Delia

MalinJohanna: Jag har sett folk skriva i såna här trådar om barn som blir kallade negerbollar så det är nog inte helt omöjligt nej.

Vill man bli av med ett ord ska man nog sluta använda det helt, men det är väl ändå rätt självklart?

• MalinJohanna

Varför är det ordet negerboll som alla är så fast beslutsamma om att ta bort och inte alla andra ord som också kan ses kränkande? Varför är det bara afrikanerna som det är "synd" om.

• Delia

MalinJohanna: Varför skulle det ena behöva utesluta det andra? Vad är det för kränkande ord du pratat om?

• Litet My

Malinjohanna: om du ser dig omkring är det hur många ord som helst som tagits bort utan att någon brytt sig, varför är negerboll då viktigt för vissa att bevara trots att många ogillar ordet?

• MalinJohanna

Jag förstår vad ni menar men varför är det då just negerboll som det blir så stor talan om. Om det nu är folk som har tagit upp t.ex finskapinnar, varför har det inte blivit lika stort?

• Delia

MalinJohanna: Du förstår väl själv att du inte kan jämföra neger med finsk?

• Litet My

Seriöst Malin Johanna, finska pinnar- pinnar från Finland, inget att ta illa upp över för någon precis som vitlök eller svart kaffe är neutrala ord. Eller för all del svenska köttbullar.

• PumpkinQueen
    MalinJohanna skrev 2013-05-13 16:41:30 följande:
    Jag förstår vad ni menar men varför är det då just negerboll som det blir så stor talan om. Om det nu är folk som har tagit upp t.ex finskapinnar, varför har det inte blivit lika stort?
    Kanske för att ordet "finsk" inte är kränkande?
    Ja, det är jag på bilden
  • PumpkinQueen
    MalinJohanna skrev 2013-05-13 16:50:25 följande:
    Varför skulle finska pinnar vara ett neutralt ord och inte negerboll?
    Därför att ordet "neger" historiskt sett har använts i nedsättande och rasistiska sammanhang. Alltså är det inte jämförbart med ordet "finsk", vilket ju bara betecknar en nationalitet.
    Ja, det är jag på bilden
Svar på tråden Negerboll..