• livetvänder

Negerboll..

Det här är fan skrämmande:(Idag hade min dotter fått skäll på skolan för att hon sa negerboll.Vad fan det har man sagt ialla tider och jag kommer att forsätta göra det med.I min bakbok så stor det negerboll inte chokladboll.Jag brukar säga det när jag är på cafe att jag skall ha en negerboll och svart kaffe;)

Vad säger ni????

• Svar på tråden Negerboll..
  • Zayco

Och den här eviga diskussionen om negerbollar.. Herregud.

Folk som säger negerboll ursäktar sig med att det är något man ''alltid gjort'' så då kan vi ju också aga våra barn, för det är något vi alltid har gjort eller hur? Struntprat!!!! Är det så jävla svårt att anpassa sitt språk och säga chokladboll?

• Nude
    ingetförgivet skrev 2013-05-14 10:28:20 följande:
    väldig skillnad på 1800tal och 1900tal med:)

Sant. FIngrarna slant.
  • Nude
    Zayco skrev 2013-05-14 10:30:30 följande:
    Och den här eviga diskussionen om negerbollar.. Herregud.

Folk som säger negerboll ursäktar sig med att det är något man ''alltid gjort'' så då kan vi ju också aga våra barn, för det är något vi alltid har gjort eller hur? Struntprat!!!! Är det så jävla svårt att anpassa sitt språk och säga chokladboll?
  • Frontline
    asta66 skrev 2013-05-13 17:46:40 följande:
    Men är det ordet som är kränkande? Utan är det inte det bakomliggande synsättet som är det?

Jag tror mer att fixa orsaken till problem än att plocka bort ord. För det ändrar ingenting.
    Jag tror på att säga "Gambiaskalle med mjäll" det kan väl inte vara så kränkande va?
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • asta66
    Tonårsmamman1 skrev 2013-05-13 19:59:35 följande:
    Hur fixar man orsaken bakom ordet neger, tycker du? Har du en tidsmaskin så du kan åka bakåt i tiden och ställa allt till rätta?
    Vi kan inte ändra det förflutna, men vi kan påverka framtiden. Om vi vill. 
    Det är bara ett ord. Det är dagens värderingar som är problemet. Att neger symboliserar nåt negativt för många inskränkta. För egentligen är det bara en etniicet/ras. Om en grupp människor har negativ klang ska vi ta bort dem?
    Det vore absurt. Men det är väl lika absurt att fördomar försvinner om vi inte säger ett ord.
  • asta66
    Frontline skrev 2013-05-15 00:53:19 följande:
    Jag tror på att säga "Gambiaskalle med mjäll" det kan väl inte vara så kränkande va?
    Jag tror inte att nån skulle förstå vad du menar. Och tycka att du är konstig.
  • Zayco
    asta66 skrev 2013-05-15 05:59:36 följande:
    Det är bara ett ord. Det är dagens värderingar som är problemet. Att neger symboliserar nåt negativt för många inskränkta. För egentligen är det bara en etniicet/ras. Om en grupp människor har negativ klang ska vi ta bort dem?
    Det vore absurt. Men det är väl lika absurt att fördomar försvinner om vi inte säger ett ord.
    Om du står för det du säger så, gå gärna ut och kalla folk för negrar i deras ansikten så får du se vad du får för respons
  • Zayco

Jag menar givetvis att du ska gå till en mörkhyad och säga neger, om du nu inte finner något fel i det ordet.

• asta66
    Zayco skrev 2013-05-15 10:26:07 följande:
    Om du står för det du säger så, gå gärna ut och kalla folk för negrar i deras ansikten så får du se vad du får för respons
    Du övertolkar. Inte kallar jag nån för det. Lika lite som jag kallar nån för lapp, viting, guling osv. Jag har inte behovet att kommentera folks hudfärg. Men att vara så naiv att man tror att ta bort ordet neger så försvinner fördomar är jag inte. Snart får vi inte kalla folk svarta.
Svar på tråden Negerboll..