• livetvänder

Negerboll..

Det här är fan skrämmande:(Idag hade min dotter fått skäll på skolan för att hon sa negerboll.Vad fan det har man sagt ialla tider och jag kommer att forsätta göra det med.I min bakbok så stor det negerboll inte chokladboll.Jag brukar säga det när jag är på cafe att jag skall ha en negerboll och svart kaffe;)

Vad säger ni????

• Svar på tråden Negerboll..
  • ThisIsMyYear
    Aspie skrev 2013-05-21 19:35:58 följande:
    ... Så du använder inte chokladboll för att det "kan vara lite olika saker". Vad tänker du på när man säger chokladboll då, om man törs fråga? För alla jag känner vet exakt vad jag menar när jag säger att jag gjort chokladbollar (även de som använder termen "negerbollar").
    Det där känns bara som en dålig undanflykt för att du på något sätt försöker rättfärdiga användandet av ordet "negerboll". 
    chokladboll kan lika gärna vara en arraksboll och det är ju oftast inte det man åsyftar med negerboll.
  • Aspie
    ThisIsMyYear skrev 2013-05-21 21:12:34 följande:
    chokladboll kan lika gärna vara en arraksboll och det är ju oftast inte det man åsyftar med negerboll.
    Ska jag göra arraksbollar så säger jag faktiskt arraksbollar, konstigt nog.
  • bitte67

Jag säger då inte chokladboll om något annat än just chokladboll. Arraksboll är en helt annan sak. Så det argumentet håller dåligt.

Flickanx2, det är inte rasistiskt att kalla någon finsk. Men att använda ordet neger är det. Frågor på det?

Så förundrad över folks argument för att hävda sin rätt att använda rasistiska tillmälen. Lägg ner nu. Det är inte svårt att lära om. Vi normalt funtade gjorde det redan för 35-40 år sen!

• aldrigmer

Finska pinnar skulle nog kunna ifrågasättas om man sa "finnjävlars pinnar" eller nåt sådant. Likadant med Judebröd.

Det behövs bara en pytteansträngning för att byta till Chokladboll.

• Velouria
    livetvänder skrev 2013-02-28 15:07:40 följande:

Det här är fan skrämmande:(Idag hade min dotter fått skäll på skolan för att hon sa negerboll.Vad fan det har man sagt ialla tider och jag kommer att forsätta göra det med.I min bakbok så stor det negerboll inte chokladboll.Jag brukar säga det när jag är på cafe att jag skall ha en negerboll och svart kaffe;)

Vad säger ni????

Den är ju varken en neger eller en boll. Men vill du föra över stupidness så varsågod.
    Fus Ro Dah
  • sverker11
    Velouria skrev 2013-05-22 01:03:07 följande:
    Den är ju varken en neger eller en boll. Men vill du föra över stupidness så varsågod.
    Boll: (mer l. mindre) klotformig kropp, (SAOB). Så ditt argument ligger på nivån "men det är ju ingen prinsessa" om prinsesstårta.
  • Simon 681

Jepp, tider förändras. Sverige var i topp i yttrandefrihet på 1970- talet, men nu har vi prioriterat bort det. Frihet att inte känna sig kränkt trumfar frihet att yttra sig. Inte för att jag sörjer över just "negerboll".

How do we see the new masculinity in its most ideal form? In one word - Freedom.
  • asta66
    Simon 681 skrev 2013-05-22 20:27:48 följande:
    Jepp, tider förändras. Sverige var i topp i yttrandefrihet på 1970- talet, men nu har vi prioriterat bort det. Frihet att inte känna sig kränkt trumfar frihet att yttra sig. Inte för att jag sörjer över just "negerboll".
    Men denna kränkthet fanns inte på sjuttiotalet.
  • FMGA
    Simon 681 skrev 2013-05-22 20:27:48 följande:
    Det är lustigt att det finns så många varianter av yttandefrihetsargumentet här på FL.

Alla har det gemensamt att någon blir kränkt i yttrandefrihetens namn över att någon annan tillåter sig att ha synpunkter på saker och ting.

Somliga växer kanske upp och lär sig förstå att yttrandefrihet inte är en enkelriktad gata, medan andra aldrig kommer att fatta att de faktiskt trafikerar en diskussionsväg där trafik är tillåten i fler riktningar än deras egen. 
  • Simon 681
    FMGA skrev 2013-05-25 13:25:07 följande:
    Det är lustigt att det finns så många varianter av yttandefrihetsargumentet här på FL.

Alla har det gemensamt att någon blir kränkt i yttrandefrihetens namn över att någon annan tillåter sig att ha synpunkter på saker och ting.

Somliga växer kanske upp och lär sig förstå att yttrandefrihet inte är en enkelriktad gata, medan andra aldrig kommer att fatta att de faktiskt trafikerar en diskussionsväg där trafik är tillåten i fler riktningar än deras egen. 
    Precis. Man behöver inte kämpa för frihet för yttranden som makten gillar.
    How do we see the new masculinity in its most ideal form? In one word - Freedom.
Svar på tråden Negerboll..