• livetvänder

Negerboll..

Det här är fan skrämmande:(Idag hade min dotter fått skäll på skolan för att hon sa negerboll.Vad fan det har man sagt ialla tider och jag kommer att forsätta göra det med.I min bakbok så stor det negerboll inte chokladboll.Jag brukar säga det när jag är på cafe att jag skall ha en negerboll och svart kaffe;)

Vad säger ni????

• Svar på tråden Negerboll..
  • PumpkinQueen
    Aquilalore skrev 2013-05-13 17:11:38 följande:
    Jag menar att det inte är ett fritt val eftersom det är olagligt att kränka någon. Och betydelsen av själva ordet som har använts är näst intill irrelevant.
    Och om man är väluppfostrad och säger chokladboll, så bakas man snart in med de icke uppfostrade barnen som använder det på ett elakt sätt. Då blir det ju att man får byta ordet igen. Jag menar, du kan ju inte vara nöjd med chokladboll, om det används som ett rasistiskt tillmäle.

Varför skulle chokladboll användas som ett rasistiskt tillmäle? Om det blir så, då kommer vi snart på andra ord att använda. Det är så språket fungerar, ord och deras betydelser förändras. Det är liksom inget problem.
    Ja, det är jag på bilden
  • asta66
    PumpkinQueen skrev 2013-05-13 17:41:57 följande:
    Självklart är förutfattade meningar också ett problem. Viljan att använda kränkande ord är ett annat.
    Men är det ordet som är kränkande? Utan är det inte det bakomliggande synsättet som är det?

Jag tror mer att fixa orsaken till problem än att plocka bort ord. För det ändrar ingenting.
  • ingetförgivet

Jag säger negerboll utan att tänka mig för,jag har liksom alltid sagt det.Mina barn har ju då så klart också hört att jag sagt det och visst får dom säga det med men jag sa faktiskt till sonen på 3 år här om dagen när dom gjorde "negerbollar"i sandlådan,då jag sa chokladbollar heter det och till svar får jag "det är så svårt att säga" choklad alltså.Lite gulligt sagt tycker jag:)Men som sagt negerboll är ett bakverk som jag inte alls förknippar med neger

• Tonårsmamman1
    asta66 skrev 2013-05-13 17:46:40 följande:
    Men är det ordet som är kränkande? Utan är det inte det bakomliggande synsättet som är det?

Jag tror mer att fixa orsaken till problem än att plocka bort ord. För det ändrar ingenting.
    Hur fixar man orsaken bakom ordet neger, tycker du? Har du en tidsmaskin så du kan åka bakåt i tiden och ställa allt till rätta?
    Vi kan inte ändra det förflutna, men vi kan påverka framtiden. Om vi vill. 
  • Aspie

När jag var liten var jag vän med ett par mörkhyad flickor och vi fick ofta försvara deras plats i det svenska samhället. De blev mobbade varje dag och kallades ofta för negrer. När en lärare en dag sade att vi skulle baka negerbollar blev de genast nervösa och många barn sneglade på dem, hånflinade och började viska. Läraren tänkte inte på att ordet kunde vara laddat, men det märktes i klassen att det fanns de som tog riktigt illa vid och att de fanns de som utnyttjade detta.
    Jag har alltid sagt chokladboll och kommer alltid att göra det. Jag förstår inte varför vissa människor envisas med att använda ordet negerboll. Det är ett ord som vissa kan ta illa vid, chokladboll tror jag inte det är någon som blivit sårad utav - vad är det som är så svårt med att använda ett ord som ingen mår dåligt av?

• Nude
    livetvänder skrev 2013-02-28 15:07:40 följande:

Det här är fan skrämmande:(Idag hade min dotter fått skäll på skolan för att hon sa negerboll.Vad fan det har man sagt ialla tider och jag kommer att forsätta göra det med.I min bakbok så stor det negerboll inte chokladboll.Jag brukar säga det när jag är på cafe att jag skall ha en negerboll och svart kaffe;)

Vad säger ni????

Din bakbok, är den från 1800talet?
  • sverker11
    Tonårsmamman1 skrev 2013-05-13 19:59:35 följande:
    Hur fixar man orsaken bakom ordet neger, tycker du? Har du en tidsmaskin så du kan åka bakåt i tiden och ställa allt till rätta?
    Vi kan inte ändra det förflutna, men vi kan påverka framtiden. Om vi vill. 
    Jag tror att andemeningen var att du kan ändra ordet en gång i veckan utan att det ändrar något så länge en viss hudfärg (eller annan utmärkande drag) kopplas till vissa egenskaper

Att slå sig för bröstet genom att i negerbollstrådar påpeka att ett visst ord är nedvärderande kommer aldrig att lösa grundproblemet utan är mer ett sätt för vissa att påpeka att de är bättre människor än andra.
  • ingetförgivet
    Nude skrev 2013-05-13 20:22:09 följande:

Din bakbok, är den från 1800talet?
    1800talet??????skärp dig!Jag har en bakbok från 1984 där det står negerbollar
  • Nude
    ingetförgivet skrev 2013-05-14 05:22:58 följande:
    1800talet??????skärp dig!Jag har en bakbok från 1984 där det står negerbollar

Skärpa mig? Hur då?

Ja, du ser 1984 hade man samma tankesätt som på tidigt 1900 tal. Sorgligt.  
  • ingetförgivet
    Nude skrev 2013-05-14 09:46:27 följande:

Skärpa mig? Hur då?

Ja, du ser 1984 hade man samma tankesätt som på tidigt 1900 tal. Sorgligt.  
    väldig skillnad på 1800tal och 1900tal med:)
Svar på tråden Negerboll..