asta66 skrev 2013-05-18 15:59:34 följande:
Så nu är även svart laddat? Vilket ord ska vi då använda? Inser du det absurda att om vi tar bort ord efter ord så har vi inget kvar att använda?
Jag använder inte dessa ord. Men jag undrar fortfarande varför det blir bättre att tiga ihjäl problemet. Det finns ju fortfarande kvar. Om vi inte får prata om det så vad gör vi då? Mer än märker ord när andra gör fel.
Asta, du fick mig just att dunka huvudet i bordskanten så att jag började blöda från pannan. Jag siktade på själva bordet, men jag antar att min suck blev så djup att jag missade det. Läs om, läs rätt.
PumpkinQueen skriver inte att direkt "svart" är negativt laddat, hen ifrågasätter bara varför du vill använda ord som är så negativt laddade. Du skriver att du inte använder dessa ord, men skriver aktivt om att det inte är något fel med att använda dom - det rimmar inte riktigt.
Hen har inte heller sagt något om att man ska tiga ihjäl något problem. Vad är problemet du pratar om? Det enda hen sagt är att det är upp till var och en att välja om de vill använda ord som är negativt laddade. "Neger" är ett negativt laddat ord, det är ingenting du kan göra åt det, men du kan minska användandet av det för att människor ska slippa bli stötta/sårade utav det. Tror du problemet bakom att ordet "neger" är så negativt laddat skulle försvinna om man använde det mer? Jag tror bara fler människor skulle bli sårade. Gör som du vill, men jag brukar inte det ordet och jag har aldrig stött på något problem med det.