• livetvänder

Negerboll..

Det här är fan skrämmande:(Idag hade min dotter fått skäll på skolan för att hon sa negerboll.Vad fan det har man sagt ialla tider och jag kommer att forsätta göra det med.I min bakbok så stor det negerboll inte chokladboll.Jag brukar säga det när jag är på cafe att jag skall ha en negerboll och svart kaffe;)

Vad säger ni????

• Svar på tråden Negerboll..
  • oOOo  oOOo
    FMGA skrev 2013-05-25 19:46:10 följande:
    Hur kommer det sig att du tror att det finns ett förbud mot att säga negerboll.
    Hur kommer det sig att du säger så när jag precis sagt motsatsen?

• oOOo  oOOo
    FMGA skrev 2013-05-25 19:46:10 följande:
    Hur kommer det sig att du tror att det finns ett förbud mot att säga negerboll. 
    Ah, du tror att jag inkluderar någon form av negerbollsförbud i min fråga till dig ang ditt förutsättande att ett förbud skulle leda till kränkthet.

Nej, jag avser förbud i allmänhet som du i din villfarelse tror leder till att folk blir kränkta. Så är det givetvis inte, bara för att det det eventuellt skulle finnas ett förbud skulle det inte leda till kränkthet. Det märkliga är din slutsats, att det skulle det. Därav min fråga.

Varför tror du att ett förbud skulle vara kränkande? 

• FMGA
    oOOo oOOo skrev 2013-05-25 20:48:55 följande:
    Ah, du tror att jag inkluderar någon form av negerbollsförbud i min fråga till dig ang ditt förutsättande att ett förbud skulle leda till kränkthet.

Nej, jag avser förbud i allmänhet som du i din villfarelse tror leder till att folk blir kränkta. Så är det givetvis inte, bara för att det det eventuellt skulle finnas ett förbud skulle det inte leda till kränkthet. Det märkliga är din slutsats, att det skulle det. Därav min fråga.

Varför tror du att ett förbud skulle vara kränkande? 

Jag beklagar.

Jag klarar inte av att följa ditt resonemang.

Förbud?

Tror du att det finns en outtalad pk-inspirerad önskan om ett  förbud mot att säga negerboll, eller kanske en uttalad sådant eller att det åtminstone existerar en slags pk-viljeyttring att negerbollskramandet borde förbjudas?

Man kan inte förbjuda ett ord, man kan möjligen förklara varför man själv anser att bruket är olämpligt, så tolkar iallafall jag en del av inläggen i den här tråden.

• oOOo  oOOo
    FMGA skrev 2013-05-25 21:47:35 följande:
    Jag beklagar.

Jag klarar inte av att följa ditt resonemang.

Ingen fara. 
    FMGA skrev 2013-05-25 21:47:35 följande:
    Tror du att det finns en outtalad pk-inspirerad önskan om ett  förbud mot att säga negerboll, eller kanske en uttalad sådant eller att det åtminstone existerar en slags pk-viljeyttring att negerbollskramandet borde förbjudas?
    Nej. Jag använde ordet förbud efter att du skrivit 
    FMGA skrev 2013-05-25 17:17:54 följande:
    Ge mig i så fall några exempel på när TS infallsvinkel är något annat än att nu får man inte ens säga negerboll längre i PK-Sverige.
    Ditt antagande att vissa som upplever att "nu får man inte ens säga negerboll längre" skulle känna sig kränkta pga det. Att inte få säga något är väl att likställa med ett upplevt förbud.
    Det var ju ditt svar på min fråga till dig varför  "Det är väl ingen som blir kränkt av att någon annan beklagar sig över att de använder ordet negerboll" eftersom du skev "Men man kan inte kräva att den egna åsikten  är en okränkbar sanning och bli kränkt när man blir motsagd". 

Så...
    Jag tror inte någon blir kränkt av att bli motsagt. Därför undrade jag varför du tror detta? 
  • Plopps80

Jag tänker negerboll men säger chokladboll för att inte bli stämplad som rasist. Hela min uppväxt sa vi negerboll. Det går lixom inte att få bort. Tänker neger om svarta afropersoner också. Inte på ett nedlåtande sätt utan helt naturligt. Skulle dock aldrig säga neger om någon om den hör... Det handlar om vanan som man haft hela livet. Först när jag blev 25 åring började debatten blossa upp att neger är kränkande. Hade jag inte en aning om innan....

• FMGA
    oOOo oOOo skrev 2013-05-25 21:58:16 följande:
    Ingen fara. 

Nej. Jag använde ordet förbud efter att du skrivit 
    Ditt antagande att vissa som upplever att "nu får man inte ens säga negerboll längre" skulle känna sig kränkta pga det. Att inte få säga något är väl att likställa med ett upplevt förbud.
    Det var ju ditt svar på min fråga till dig varför  "Det är väl ingen som blir kränkt av att någon annan beklagar sig över att de använder ordet negerboll" eftersom du skev "Men man kan inte kräva att den egna åsikten  är en okränkbar sanning och bli kränkt när man blir motsagd". 

Så...
    Jag tror inte någon blir kränkt av att bli motsagt. Därför undrade jag varför du tror detta? 
    Hmm, då tolkar vi diskussionen här på FL väldigt olika.

Min upplevelse är att det är mycket vanligt att folk som skriver här blir kränkta när de blir motsagda och detta gäller i synnerhet negerbollskramare. 
  • asta66
    Plopps80 skrev 2013-05-25 22:05:25 följande:
    Jag tänker negerboll men säger chokladboll för att inte bli stämplad som rasist. Hela min uppväxt sa vi negerboll. Det går lixom inte att få bort. Tänker neger om svarta afropersoner också. Inte på ett nedlåtande sätt utan helt naturligt. Skulle dock aldrig säga neger om någon om den hör... Det handlar om vanan som man haft hela livet. Först när jag blev 25 åring började debatten blossa upp att neger är kränkande. Hade jag inte en aning om innan....
    Det är konstigt att det inte var problem innan. Eller varför vart det ett problem.
  • Plopps80
    asta66 skrev 2013-05-26 09:03:28 följande:
    Det är konstigt att det inte var problem innan. Eller varför vart det ett problem.

Va?
  • asta66
    Plopps80 skrev 2013-05-26 09:16:08 följande:

Va?
    Att förr fick man säga negerboll utan att känna av lynchmobben. Ingen var kränkt eller diskriminerad. Nu får man inte säga det. Jag tror inte vi får säga svart eller färgad länge till.
  • Plopps80
    asta66 skrev 2013-05-26 09:23:02 följande:
    Att förr fick man säga negerboll utan att känna av lynchmobben. Ingen var kränkt eller diskriminerad. Nu får man inte säga det. Jag tror inte vi får säga svart eller färgad länge till.

Aha Nä svart får man inte heller säga. Färgad går tydligen bra vad jag har förstått. Sverige har blivit de kränktas land...
Svar på tråden Negerboll..