• livetvänder

Negerboll..

Det här är fan skrämmande:(Idag hade min dotter fått skäll på skolan för att hon sa negerboll.Vad fan det har man sagt ialla tider och jag kommer att forsätta göra det med.I min bakbok så stor det negerboll inte chokladboll.Jag brukar säga det när jag är på cafe att jag skall ha en negerboll och svart kaffe;)

Vad säger ni????

• Svar på tråden Negerboll..
  • oOOo  oOOo
    pellepelle skrev 2013-06-11 13:43:32 följande:
    Poängen är ju inte att det är PK-människor som tycker negerboll är ett kränkande ord utan att det är mörkhyhade människor som gör det...
    Vad tycker PK människor då? Att neger är ett icke kränkande ord?

Du har nog fel är jag rädd, pk-media är ganska överens om att neger är ett kränkande ord. 
  • pellepelle
    oOOo oOOo skrev 2013-06-11 14:25:39 följande:
    Vad tycker PK människor då? Att neger är ett icke kränkande ord?

Du har nog fel är jag rädd, pk-media är ganska överens om att neger är ett kränkande ord. 
    Tror du förstod lite fel där. Det är klart att PK-människor tycker att det är kränkande också. Men det är ju inte därför vi ska sluta använda det, utan för att mörkhyade gör det. Det är ju de som blir kränkta!
  • oOOo  oOOo
    pellepelle skrev 2013-06-11 14:30:02 följande:
    Tror du förstod lite fel där. Det är klart att PK-människor tycker att det är kränkande också. Men det är ju inte därför vi ska sluta använda det, utan för att mörkhyade gör det. Det är ju de som blir kränkta!
    Jag bara läste vad du skrev. 

Så poängen är precis vad du säger att poängen inte är nämligen att det är PK att tycka att negerboll är kränkande. 
  • pellepelle
    oOOo oOOo skrev 2013-06-11 14:33:03 följande:
    Jag bara läste vad du skrev. 

Så poängen är precis vad du säger att poängen inte är nämligen att det är PK att tycka att negerboll är kränkande. 
    Hehe, nu tror jag du medvetet väljer att missförstå, för så har jag aldrig skrivit om du verkligen läser vad som står. Så jag tar det i klarspråk:

1. Det är PK att tycka att negerboll är ett kränkande ord, dvs "PK-människor" tycker det.
    2. Många mörkhyade människor blir kränkta av att man använder ordet.
    3. Det som är viktigt (dvs vad som är poängen) är punkt nummer 2. Den ska vi respektera.
    4.Om det bara hade varit så att punkt 1 var sann hade vi kunnat skita i det, för vad någon tycker borde vara kränkande för någon annan spelar ingen roll. Enbart huruvida den berörda personen, folkgruppen eller motsvarande faktsikt själva upplever det som kränkande. Och om den/hen/de gör det så skall vi andra respektera det och sluta använda ordet.

Fortfarande oklart?
  • oOOo  oOOo
    pellepelle skrev 2013-06-11 15:02:04 följande:
    Hehe, nu tror jag du medvetet väljer att missförstå,
    Nej, jag tror att det var just det som plopps menade. Men du kanske inte hade någon invändning mot plopps? Du villa bara säga din bit( vilken är fullt respektabel för övrigt)?
  • pellepelle
    oOOo oOOo skrev 2013-06-11 15:04:06 följande:
    Nej, jag tror att det var just det som plopps menade. Men du kanske inte hade någon invändning mot plopps? Du villa bara säga din bit( vilken är fullt respektabel för övrigt)?
    Vad Ploppis menar är inte alltid lätt att förstå...
  • Jan Banan01
    Aspie skrev 2013-06-10 21:26:12 följande:
    Varför skulle du kalla det turkboll istället för negerboll?
    Tja. Turkar är ju lite "mörkare" i hyn. Därför.
  • Jan Banan01
    Juronjaure skrev 2013-05-27 16:15:21 följande:
    Det är klart att du FÅR säga det, men var beredd på att folk kan bli förbannade. Du får säga vad du vill, yttrandefrihet...
    Blir folk förbannade är det ju deras problem. Jag har alltid sagt negerboll och det kommer jag alltid att kalla det.
  • Aspie
    Jan Banan01 skrev 2013-06-14 20:46:36 följande:
    Tja. Turkar är ju lite "mörkare" i hyn. Därför.
    Jan Bananboll tycker jag låter bättre, om vi nu ska komma med förslag. För när jag ser det du skriver tänker jag att det inte kan sitta något annat än en stor hög med bajs på andra sidan skärmen. Och bajs liknar ju på ett sätt chokladbollar (beroende på vad man ätit, såklart).
  • Jan Banan01
    Aspie skrev 2013-06-14 21:08:12 följande:
    Jan Bananboll tycker jag låter bättre, om vi nu ska komma med förslag. För när jag ser det du skriver tänker jag att det inte kan sitta något annat än en stor hög med bajs på andra sidan skärmen. Och bajs liknar ju på ett sätt chokladbollar (beroende på vad man ätit, såklart).
    Du har visst lite svårt att fatta ironi, eller hur? 
Svar på tråden Negerboll..