• livetvänder

Negerboll..

Det här är fan skrämmande:(Idag hade min dotter fått skäll på skolan för att hon sa negerboll.Vad fan det har man sagt ialla tider och jag kommer att forsätta göra det med.I min bakbok så stor det negerboll inte chokladboll.Jag brukar säga det när jag är på cafe att jag skall ha en negerboll och svart kaffe;)

Vad säger ni????

• Svar på tråden Negerboll..
  • Cilla93
    sandratjejen skrev 2013-08-18 21:41:28 följande:
    Inte för att de är en neger i smeten men de är ingen choklad heller!
    Kakao men de är INTE choklad!!
    Så varför i hela friden ska de heta chokladboll??
    Men kalla den för kakaoboll då för tusan. Det är då helt klart inte neger i en chokladboll i alla fall och troligtvis smakar den inte neger heller. 

Ett blogginlägg om ämnet: http://calatalo.blogg.se/2013/february/kan-vi-inte-bara-fa-ata-negerbollar-med-vara-negerslavar-som-vi-alltid-har-gjort.html#comment 
  • ica
    aka21 skrev 2013-08-18 16:30:34 följande:
    Vad betyder detta ? 

Det är en kaka i sju sorters kakor. Jag tror att det är den senaste. Diskuterar vi negerboll så borde vi ta upp det med.
  • pellepelle
    ica skrev 2013-08-19 15:22:46 följande:

Det är en kaka i sju sorters kakor. Jag tror att det är den senaste. Diskuterar vi negerboll så borde vi ta upp det med.
    Men judebröd är ju de facto en kaka med judisk härkomst så att namnet har "jude" i sig är informationsgivande. Dessutom är inte jude i sig ett kränkande ord. Det är skillnaderna som vi kan diskutera om du vill!

Att säga judebröd är i stort sätt samma sak som att säga Swedish Meetballs på engelska
  • chilinöt

Ordet neger härstammar väl från spanskans negro, som betyder svart. Så egentligen förstår jag inte riktigt hysterin runt ordet, men väljer nog att säga chokladboll i alla fall. 

• ica
    pellepelle skrev 2013-08-19 15:38:23 följande:
    Men judebröd är ju de facto en kaka med judisk härkomst så att namnet har "jude" i sig är informationsgivande. Dessutom är inte jude i sig ett kränkande ord. Det är skillnaderna som vi kan diskutera om du vill!

Att säga judebröd är i stort sätt samma sak som att säga Swedish Meetballs på engelska

Det finns de som anser det. Titta på tomtarnas verkstad på julen. Juden har kommit och gått för det anses kränkande.
    chilinöt skrev 2013-08-19 15:41:40 följande:
    Ordet neger härstammar väl från spanskans negro, som betyder svart. Så egentligen förstår jag inte riktigt hysterin runt ordet, men väljer nog att säga chokladboll i alla fall. 

det är väl alltid svårt att förstå hysteri.
  • Inpius

Herregud, negerbollshysterin är ju bara för idiotisk...... Det heter negerboll, ingen såg det som "rasistiskt" förrän nyligen! Folk blir mer och mer rädda för rasism... I dagsläget hade Pippis pappa definitivt inte fått kallas negerkung. Det är sjukt! Det är ju inte förolämpande mot mörkhyade, eller?

Det står negerbollar i min  bakbok med! I åttan blev det ett jävla ståhej när jag frågade hemkunskapsläraren om vi kunde få göra negerbollar... Lyckligtvis var alla på min sida utom hon.

Hail Satan!
  • pellepelle
    ica skrev 2013-08-19 15:42:58 följande:

Det finns de som anser det. Titta på tomtarnas verkstad på julen. Juden har kommit och gått för det anses kränkande.

det är väl alltid svårt att förstå hysteri.
    Men du, det var ju nidbilden av en jude som gjorde att det togs bort, liksom nidbilden av en kines på kinapuffarna. Inte användandet av orden jude eller Kina, som båda är icke värdeladdade.
    Förstår du skillnaden?
  • pellepelle
    Inpius skrev 2013-08-19 15:45:55 följande:
    Herregud, negerbollshysterin är ju bara för idiotisk...... Det heter negerboll, ingen såg det som "rasistiskt" förrän nyligen! Folk blir mer och mer rädda för rasism... I dagsläget hade Pippis pappa definitivt inte fått kallas negerkung. Det är sjukt! Det är ju inte förolämpande mot mörkhyade, eller?

Det står negerbollar i min  bakbok med! I åttan blev det ett jävla ståhej när jag frågade hemkunskapsläraren om vi kunde få göra negerbollar... Lyckligtvis var alla på min sida utom hon.
    Rasistiskt och rasistiskt. Det är uppenbarligen kränkande för många. Eftersom det är noll, nada och ingen uppoffring för någon att säga chokladboll istället så kan man ju visa den respekten mot sina medmänniskor eller?

Pippi skrevs ju i en annan tidsålder då ordet neger inte hade samma laddning i Sverige. Att kalla chokladbollarna för negerbollar började man ju också med då. Idag säger du ju inte neger till en mörkhyad eller om en mörkhyad av respekt, så varför inte också byta på negerboll?

Språket måste ju utvecklas med samhället! Vill vi ha ett tolerant samhälle, måste vi ha ett tolerant språk!
  • Cilla93
    Cilla93 skrev 2013-08-18 22:56:27 följande:
    Men kalla den för kakaoboll då för tusan. Det är då helt klart inte neger i en chokladboll i alla fall och troligtvis smakar den inte neger heller. 

Ett blogginlägg om ämnet: calatalo.blogg.se/2013/february/kan-vi-inte-b...#comment 
    Ser nu att hela länken inte kom med gör ett nytt försök: http://calatalo.blogg.se/2013/february/kan-vi-inte-bara-fa-ata-negerbollar-med-vara-negerslavar-som-vi-alltid-har-gjort.html#comment
Svar på tråden Negerboll..