pellepelle skrev 2013-08-20 19:16:39 följande:
Tycker, inte tror.
Ja så länge du kan stå för att du sätter konserverandet av språket (som ju då enligt dig inte ska utvecklas mer, inga nya ord, inga förändringar i betydelse osv) högre än andra människors värde och rätt att inte känna sig kränkta i sitt eget land så... Visst, fortsätt du för all del att säga negerboll.
En fråga. Säger du neger till och om mörkhyade också? Om inte-varför?
Jag gillar inte förändringar. Det är bara dumt att ändra namnet på något. Tar folk illa upp så är det deras problem Hur kan man över huvud taget ta illa upp av ordet negerboll? Det är inte elakt, tvärtom, det är en omtyckt godsak! Det heter negerboll. De som hittade på det var förmodligen inte ute efter att konspiratoriskt infiltrera samhället med rasistiska småkakor.
Nej, jag säger inte neger till mörkhyade. Om jag mot förmodan ens nämner en persons ursprung så säger jag just ursprunget, inte något annat. Jag har en afrikansk vän, jag kallar henne inte neger. Jag säger att hon är från Liberia. Jag säger också om någon är från Tyskland, Kina, Amerika, eller för all del Göteborg! Vet inte vad det kallas när man är "mellanbrun" men hur som helst använder jag inte det ordet för de som är från Indien eller Turkiet heller.