• livetvänder

Negerboll..

Det här är fan skrämmande:(Idag hade min dotter fått skäll på skolan för att hon sa negerboll.Vad fan det har man sagt ialla tider och jag kommer att forsätta göra det med.I min bakbok så stor det negerboll inte chokladboll.Jag brukar säga det när jag är på cafe att jag skall ha en negerboll och svart kaffe;)

Vad säger ni????

• Svar på tråden Negerboll..
  • Frontline
    Aspie skrev 2013-08-25 20:52:38 följande:
    Jaha. På alla kalas jag varit på har alla alltid sagt chokladboll. Glad

Skål
    Vi har nog inte varit på samma...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • pellepelle
    Frontline skrev 2013-08-25 22:23:40 följande:
    Nja det tycker jag inte, vi vuxna säger ju negerboll och har alltid gjort det så därför får barnen med lära sig det...

Precis, det de får lära sig är att man tydligen ska konservera språket och inte låta vetskapen om att andra kränks spela någon roll. Den egna oviljan att förbättra sig väger tyngre än respekten för andra människor. Borde nästan skrivas in i skolplanen. Kan bli verklighet om partisympatiriktningen fortsätter i samma tragiska riktning som de gör idag...
  • Snowgirl

Jag tror jag ska gå och köpa en negerkaka och en negerask. Det måste vara så det heter för ett namn som innehåller choklad, som det faktiskt består av, kan ju inte vara aktuellt enligt vissa i den här tråden.

• mkemareyas89

Det är bara svenskar/vita som tar illa upp av ordet neger verkar det som..

Tex min halvsyrra (mulatt) säger negerboll och mina mörkhyade vänner säger själv att dom inte bryr sig :p typ hette det negerboll innan dom kom hit så gör det väl det..

Själv säger jag chokladboll :)

• ica
    pellepelle skrev 2013-08-23 12:09:12 följande:
    Har man inte neger i sin vokabulär alls är det ju inget problem.... men jag förstår din tanke.
    Tycker också att det fått för stora proportioner, men det handlar ju om att många vägrar släppa taget om det gamla och inse att språket måste utvecklas. Hade inte folk hållit kvar vid ett kränkande ord med näbbar och klor på det sättet hade det aldrig blivit en sådan stor grej av det.

Men chokladboll är ett vidare begrepp. Så vad ska man säga för att det ska vara samma sak? Och det var inte ett kränkande ord förr. Så eftersom vi är många som har gamla kokböcker så lever ordet.
  • ica
    saltgurka skrev 2013-08-24 13:23:32 följande:
    Den laddningen blir vad man gör den till. Vill vi att ordet "neger" ska vara negativt laddat så blir det negativt laddat också.

Ta ett ord som white trash. Det är PK att säga, men inte neger. Och vet du varför? För att vi kan skämta om white trash, men inte om neger.

Det är ju det riktigt intressanta att vi kan skämta om det ena medans det andra får vi inte nämna! För inte är det nån som vill vara white trash! Men de ska tåla det.
  • pellepelle
    ica skrev 2013-08-26 15:26:29 följande:

Men chokladboll är ett vidare begrepp. Så vad ska man säga för att det ska vara samma sak? Och det var inte ett kränkande ord förr. Så eftersom vi är många som har gamla kokböcker så lever ordet.
    Jag förstår inte riktigt din fråga. Men om jag svarar som jag tror du menar din fråga så är svaret självklart chokladboll.

Neger har alltid varit ett kränkande ord för mörkhyade, vi har dock inte haft den förståelsen i Sverige (eller andra länder för den delen). På samma sätt som vi övergivit ord som tattare, mongo och andra ord om grupper av människor för att vi nu förstår att det kränker dem så har vi idag övergivit (eller alla med sinne för respekt då) även det ordet.

Att det står negerboll i gamla kokböcker är ju helt OK. De var skrivna under en tid då vi inte visste bättre och då är det ett tidsdokument precis som skrifterna som pratar om att jorden är platt också ska få finnas kvar.

• pellepelle
    ica skrev 2013-08-26 15:28:47 följande:

Det är ju det riktigt intressanta att vi kan skämta om det ena medans det andra får vi inte nämna! För inte är det nån som vill vara white trash! Men de ska tåla det.
    White trash är egenskapsgrundat, vilket neger inte är.

Sen tycker jag inte heller att man ska kalla någon för white trash heller, men det är en annan sak.
  • ica
    pellepelle skrev 2013-08-26 15:47:44 följande:
    Jag förstår inte riktigt din fråga. Men om jag svarar som jag tror du menar din fråga så är svaret självklart chokladboll.

Neger har alltid varit ett kränkande ord för mörkhyade, vi har dock inte haft den förståelsen i Sverige (eller andra länder för den delen). På samma sätt som vi övergivit ord som tattare, mongo och andra ord om grupper av människor för att vi nu förstår att det kränker dem så har vi idag övergivit (eller alla med sinne för respekt då) även det ordet.

Att det står negerboll i gamla kokböcker är ju helt OK. De var skrivna under en tid då vi inte visste bättre och då är det ett tidsdokument precis som skrifterna som pratar om att jorden är platt också ska få finnas kvar.

Om jag beställer en chokladboll får jag lika gärna en arraksboll eller nåt annat! Tattare läste jag för övrigt i en tidning nyligen. Och mongo hör man ibland.
  • pellepelle
    ica skrev 2013-08-26 15:53:58 följande:
    Om jag beställer en chokladboll får jag lika gärna en arraksboll eller nåt annat! Tattare läste jag för övrigt i en tidning nyligen. Och mongo hör man ibland.

En arraksboll är ju en arraksboll, inte en chokladboll... Men som sagt -alla har rätt att döpa sina bakverket som de vill...

I vilket sammanhang stod det tattare? Det måste ju varit i historiskt perspektiv eller på Avpixlat...

Mongo används ju såklart fortfarande (liksom tattare) men min poäng var att dess laddning blivit annorlunda idag jämfört med den dag ordet "uppfanns".

Ingen modern människa med normal intelligens och sinne för respekt skulle idag säga tattare om den romska befolkningen eller Mongo om en person med funktionsnedsättning. (Eller neger om en mörkhyad)
Svar på tråden Negerboll..