pellepelle skrev 2013-09-06 19:54:29 följande:
Får inte upp klippet men utgår från att det är ett gäng mörkhyade svenskar som gjort en låt om bakverket. Jag kan inte tala för alla motståndare men så här resonerar jag:
Alla mörkhyade tar inte illa upp av vare sig ordet neger eller negerboll. I många fall har ju också ordet "tagits tillbaka" av dem själva för att avdramatisera och göra det mindre "kul" för rasister att använda (pratar om ordet neger alltså) Lex ge-inte-mobbarna-chansen-att-hitta-fel-utan-påpeka -felet-själv-först (och för att förtydliga för er som inte orkar läsa tråden och mina tidigare inlägg så menar jag INTE att mörk hy skulle vara ett fel utan detta är bara en liknelse med mobbing)
Men att inte alla blir kränkta är ingen anlening till att som vit man börja använda ordet, eftersom det finns så många som blir det!
Stockholm negrer är en punkgrupp från slutet av 80-talet med
Michael Alonzo som mest kända medlem. Låten "Negerbollar av stål" har inget direkt med bakverket att göra vilket refrängen visar:
"Så låt dom komma, vi smörjer upp dom
Vi har negerbollar av stål
Ja, låt dom komma, vi smörjer upp dom
Vi har negerbollar av stål"
De hade även en del andra titlar som antagligen skulle vara omöjliga idag som t.ex: "
Jag Är En Vit Neger", "Sieg heil" och "Fy Fan Svenska Flicka". De var redan när det begav sig så pass kontroversiella att Konsum inte sålde deras skivor. De var ganska hårt nischade mot rasism och vissa anser att de var en motreaktion mot viktmaktrörelsen med textrader som "Död åt alla blonda präktiga vikingar" (från död åt alla).
Hittade igen denna tråd när jag gjorde en snabbsökning över hur många negerbollstrådar det egentligen finns på familjeliv. Så jag passar på att puffa upp den klargöra några saker om Stockholms negrer och deras negerbollar av stål.