• livetvänder

Negerboll..

Det här är fan skrämmande:(Idag hade min dotter fått skäll på skolan för att hon sa negerboll.Vad fan det har man sagt ialla tider och jag kommer att forsätta göra det med.I min bakbok så stor det negerboll inte chokladboll.Jag brukar säga det när jag är på cafe att jag skall ha en negerboll och svart kaffe;)

Vad säger ni????

• Svar på tråden Negerboll..
  • Inpius
    pellepelle skrev 2013-08-30 14:48:19 följande:
    Jag tycekr det är helt rätt inställning att inte lägga vikt vid utseende eller hudfärg.
    Men då får jag väl formulera om frågan eftersom du vägrar svara på mitt hypotetiska exempel:

Är neger mer positivt eller negativt laddat ord än mörkhyad i din värld? Eller är det exakt lika? Du har ju förklarat att du inte använder något av dem ens under pistolhot, men du måste väl ha en åsikt om värdeladdningen.
    Jag vet såklart att många ser det som negativt - jag är ju varken blind, döv eller korkad - men däremot så ser jag det själv inte som något negativt, vilket som sagt är på grund av att jag generellt inte brukar påverkas av folk åsikter utan håller mig till den korrekta informationen och idiotförklarar folk som inte fattar bättre. Så ja, för mig är det lika, olika ord för samma sak.

För övrigt skulle jag säga vad som helst under pistolhot, inte fasen vill man väl dö? Kanske gör det mig till en dålig människa i vissa personers ögon men jag skulle göra vad som helst för att få leva, oavsett om det är något jag ska säga eller göra. Jag står upp för mina åsikter men tror inte på att vara en martyr för det, om jag skulle bli tvingad till något och mitt liv var hotat skulle jag göra det. Skulle aldrig typ offra mig för folk, eftersom att om jag gör det så får inte jag leva för att njuta av det som blev bra av det jag gjorde, det är bara de som överlever som får det och jag tänker till varje pris vara överlevare. Att bara säga ordet neger, som jag inte har problem alls med utan bara inte använder, är minst sagt en småsak i jämförelse med vilka hemska saker man kan tvingas till under dödshot, inte sant?
    Hail Satan!
  • pellepelle
    Inpius skrev 2013-08-30 23:24:26 följande:
    Jag vet såklart att många ser det som negativt - jag är ju varken blind, döv eller korkad - men däremot så ser jag det själv inte som något negativt, vilket som sagt är på grund av att jag generellt inte brukar påverkas av folk åsikter utan håller mig till den korrekta informationen och idiotförklarar folk som inte fattar bättre. Så ja, för mig är det lika, olika ord för samma sak.

För övrigt skulle jag säga vad som helst under pistolhot, inte fasen vill man väl dö? Kanske gör det mig till en dålig människa i vissa personers ögon men jag skulle göra vad som helst för att få leva, oavsett om det är något jag ska säga eller göra. Jag står upp för mina åsikter men tror inte på att vara en martyr för det, om jag skulle bli tvingad till något och mitt liv var hotat skulle jag göra det. Skulle aldrig typ offra mig för folk, eftersom att om jag gör det så får inte jag leva för att njuta av det som blev bra av det jag gjorde, det är bara de som överlever som får det och jag tänker till varje pris vara överlevare. Att bara säga ordet neger, som jag inte har problem alls med utan bara inte använder, är minst sagt en småsak i jämförelse med vilka hemska saker man kan tvingas till under dödshot, inte sant?

Jag ville bara veta om du var konsekvent. Och det är ju bra att du är det. Sen är det väl lite osympatiskt att kunna tänka sig att använda ordet neger till en mörkhyad trots att man vet att denne ser det som en förolämpning, men det viktiga är ju att de facto inte gör det. Så nu har du bara negerbollssteget kvar för att bli en genomgod medmänniska;)
  • Inpius
    pellepelle skrev 2013-08-31 10:40:19 följande:

Jag ville bara veta om du var konsekvent. Och det är ju bra att du är det. Sen är det väl lite osympatiskt att kunna tänka sig att använda ordet neger till en mörkhyad trots att man vet att denne ser det som en förolämpning, men det viktiga är ju att de facto inte gör det. Så nu har du bara negerbollssteget kvar för att bli en genomgod medmänniska;)
    Osympatiskt? Wikipedia definierar symati på följande sätt: "Sympati är en känslomässig samhörighet med en annan person. Ofta innebär det att en person upplever ledsamhet, inte på grund av egen bedrövelse utan för att någon annan person som denne är välvilligt inställd till är ledsen." För det första känns det alltså lite som en förutsättning att personen ska vara någon man tycker om, för det andra är sympati relaterat till/ganska beroende av empati, vilket definitivt inte är min starka sida.

Och att vara "genomgod" är väl ändå fruktansvärt överskattat? Flört För att inte tala om ouppnåeligt, eftersom alla har olika uppfattning om sånt. För övrigt är jag hellre än "dålig/elak människa" än att sluta säga negerboll, för enlig min uppfattning är det lika dumt och onödigt som att sluta säga pepparkakor, kanelbullar, dammsugare, wienerbröd eller vilket annat bakverk som helst.
    Hail Satan!
  • sverker11

Dags för en lite puff

Lyssnade för en stund sedan på Stockholms negrers "negerbollar av stål" (

) och funderade på hur en negerbollsmotståndare skulle resonera runt användandet av ordet neger i detta fall. Någon som har några synpunkter?

Att döpa om gruppen till Stockholms choklad och låten till "chokladbollar av stål" skulle kanske gå men då tappar man nog en del av iden med det hela.

• pellepelle
    sverker11 skrev 2013-09-06 17:52:20 följande:
    Dags för en lite puff

Lyssnade för en stund sedan på Stockholms negrers "negerbollar av stål" (

) och funderade på hur en negerbollsmotståndare skulle resonera runt användandet av ordet neger i detta fall. Någon som har några synpunkter?

Att döpa om gruppen till Stockholms choklad och låten till "chokladbollar av stål" skulle kanske gå men då tappar man nog en del av iden med det hela.

Får inte upp klippet men utgår från att det är ett gäng mörkhyade svenskar som gjort en låt om bakverket. Jag kan inte tala för alla motståndare men så här resonerar jag:

Alla mörkhyade tar inte illa upp av vare sig ordet neger eller negerboll. I många fall har ju också ordet "tagits tillbaka" av dem själva för att avdramatisera och göra det mindre "kul" för rasister att använda (pratar om ordet neger alltså) Lex ge-inte-mobbarna-chansen-att-hitta-fel-utan-påpeka-felet-själv-först (och för att förtydliga för er som inte orkar läsa tråden och mina tidigare inlägg så menar jag INTE att mörk hy skulle vara ett fel utan detta är bara en liknelse med mobbing)

Men att inte alla blir kränkta är ingen anlening till att som vit man börja använda ordet, eftersom det finns så många som blir det!
  • sverker11
    pellepelle skrev 2013-09-06 19:54:29 följande:

Får inte upp klippet men utgår från att det är ett gäng mörkhyade svenskar som gjort en låt om bakverket. Jag kan inte tala för alla motståndare men så här resonerar jag:
    Alla mörkhyade tar inte illa upp av vare sig ordet neger eller negerboll. I många fall har ju också ordet "tagits tillbaka" av dem själva för att avdramatisera och göra det mindre "kul" för rasister att använda (pratar om ordet neger alltså) Lex ge-inte-mobbarna-chansen-att-hitta-fel-utan-påpeka -felet-själv-först (och för att förtydliga för er som inte orkar läsa tråden och mina tidigare inlägg så menar jag INTE att mörk hy skulle vara ett fel utan detta är bara en liknelse med mobbing)

Men att inte alla blir kränkta är ingen anlening till att som vit man börja använda ordet, eftersom det finns så många som blir det!
    Stockholm negrer är en  punkgrupp från slutet av 80-talet med Michael Alonzo som mest kända medlem. Låten "Negerbollar av stål" har inget direkt med bakverket att göra vilket refrängen visar:
    "Så låt dom komma, vi smörjer upp dom
    Vi har negerbollar av stål
    Ja, låt dom komma, vi smörjer upp dom
    Vi har negerbollar av stål"

De hade även en del andra titlar som antagligen skulle vara omöjliga idag som t.ex: "Jag Är En Vit Neger", "Sieg heil" och "Fy Fan Svenska Flicka". De var redan när det begav sig så pass kontroversiella att Konsum inte sålde deras skivor. De var ganska hårt nischade mot rasism och vissa anser att de var en motreaktion mot viktmaktrörelsen med textrader som "Död åt alla blonda präktiga vikingar" (från död åt alla).

Hittade igen denna tråd när jag gjorde en snabbsökning över hur många negerbollstrådar det egentligen finns på familjeliv. Så jag passar på att puffa upp den klargöra några saker om Stockholms negrer och deras negerbollar av stål.
  • NoOx

Rätt intressant att ni alla håller så hårt i ordet negerboll, är det verkligen så viktigt?

Kommer Sverige försvinna om ni ändrar er till att kalla det chokladboll tex?

Får vi shahira lagar, blir era barn terrorister, störtas regeringen? 

Vad exakt kommer hända om ni kallar det chokladboll?

For Ze LuLz
  • sverker11
    NoOx skrev 2014-01-18 12:44:40 följande:

Rätt intressant att ni alla håller så hårt i ordet negerboll, är det verkligen så viktigt?

Kommer Sverige försvinna om ni ändrar er till att kalla det chokladboll tex?

Får vi shahira lagar, blir era barn terrorister, störtas regeringen? 

Vad exakt kommer hända om ni kallar det chokladboll?

Fast det är minst lika intressant varför vissa propagerar så hårt mot namnet negerboll. Det borde rimligtvis vara ett så pass litet problem att det är försumbart. Många använde inte längre ordet och de flesta har förhoppningsvis så god smak att de överhuvudtaget inte skulle beställa den vidriga skapelsen oavsett vad den kallas.

Är det verkligen så viktig för viss att styra över vilka ord någon annan använder sig av att det är nödvändigt med (för tillfället aktiva) tre olika trådar där människor kan förfasa sig över användandet av ett visst ord?

Vad exakt kommer att hända om någon kallar den vidriga tingesten negerboll? Kommer världen då att gå under?

Efter att ha läst i några negerbollstrådar kan man konstatera att det i första hand inte tycks handla om vad man skall kalla ett sliskigt bakverk eller om ett visst ord är nedvärderande utan om vem som skall ha makten över språket.
  • NoOx
    sverker11 skrev 2014-01-18 13:29:40 följande:
    Fast det är minst lika intressant varför vissa propagerar så hårt mot namnet negerboll. Det borde rimligtvis vara ett så pass litet problem att det är försumbart. Många använde inte längre ordet och de flesta har förhoppningsvis så god smak att de överhuvudtaget inte skulle beställa den vidriga skapelsen oavsett vad den kallas.

Är det verkligen så viktig för viss att styra över vilka ord någon annan använder sig av att det är nödvändigt med (för tillfället aktiva) tre olika trådar där människor kan förfasa sig över användandet av ett visst ord?

Vad exakt kommer att hända om någon kallar den vidriga tingesten negerboll? Kommer världen då att gå under?

Efter att ha läst i några negerbollstrådar kan man konstatera att det i första hand inte tycks handla om vad man skall kalla ett sliskigt bakverk eller om ett visst ord är nedvärderande utan om vem som skall ha makten över språket.

Fan va jobbigt långt svar . . . Får jag kalla dig Jävla luder? Du hade inte brytt dig om jag gjort de?
    For Ze LuLz
  • sverker11
    NoOx skrev 2014-01-18 23:25:18 följande:

Fan va jobbigt långt svar . . . Får jag kalla dig Jävla luder? Du hade inte brytt dig om jag gjort de?
    Jag har blivit kallad betydligt värre saker än så.

Frågan är bara varför du vill använda benämningen på en redan utsatt grupp som en förolämpning. Jag antar då, baserat på att ordet "jävla" står före, att luder är menat som en förolämpning. Det indikerar att du ser ner på vissa grupper och att dit negerbollsmotstånd har andra grunder än att någon ur en viss grupp kan känna sig kränkt av ordet.
Svar på tråden Negerboll..