Inpius skrev 2013-08-30 14:42:50 följande:
Nej, och alla vita är inte svenskar heller men det är lättare att säga nåt generellt exempel. Det är mest i Afrika i alla fall.
Jag slingrar mig inte, jag förklarar varför jag inte använder ordet neger; för att jag brukar hellre tala om var någon kommer från än att tala om hur personen ser ut. Dock brukar jag som sagt inte ens nämna sånt om det inte är relevant i sammanhanget, precis som att jag inte talar om t.ex. läggning om det inte är relevant. Jag säger "norsk" om min favoritlärare i sjuan-åttan istället för att tala om hur han såg ut, jag säger "greker" om folk från Grekland, varför skulle jag då inte säga t.ex. "kenyaner" om folk från Kenya?
Jag tycekr det är helt rätt inställning att inte lägga vikt vid utseende eller hudfärg.
Men då får jag väl formulera om frågan eftersom du vägrar svara på mitt hypotetiska exempel:
Är neger mer positivt eller negativt laddat ord än mörkhyad i din värld? Eller är det exakt lika? Du har ju förklarat att du inte använder något av dem ens under pistolhot, men du måste väl ha en åsikt om värdeladdningen.