• livetvänder

Negerboll..

Det här är fan skrämmande:(Idag hade min dotter fått skäll på skolan för att hon sa negerboll.Vad fan det har man sagt ialla tider och jag kommer att forsätta göra det med.I min bakbok så stor det negerboll inte chokladboll.Jag brukar säga det när jag är på cafe att jag skall ha en negerboll och svart kaffe;)

Vad säger ni????

• Svar på tråden Negerboll..
  • pellepelle
    Inpius skrev 2013-08-23 14:02:36 följande:
    Hur kan man ta illa upp av negerboll om man inte är överkänslig? Hade det varit något nedsättande om mörkhyade, då hade jag kunnat förstå, men det är ju inte negativt whatsoever!
    Är du inte mörkhyad och tar personligt illa upp, då kan jag också tycka att du är överkänslig. Däremot kan man ju ta illa upp av att andra människor inte visar sina medmänniskor respekt, men det är ju en annan sak.

Att en mörkhyad tar illa upp för att någon använder ett uttryck som alltid varit ett sätt att förminska, trycka ner och visa på ens hudfärgsgrupps folks lägre värde som människor, det tycker jag inte är att vara överkänslig. Oavsett om det ligger ett boll bakom eller inte!
  • CaptainM

Jag fattar verkligen inte, om det nu bara ar ett bakverk och inget mer, varfor det ar sa javla viktigt for vissa att fa kalla det just n*gerboll.

• Nicke

Åh. Negerbollstråden lever!
    Ah, det här är ett forum och man får säga vad man tycker om vissa saker.
    Jag tycker att det är sjukt idiotiskt, urblåst, obildat och kanske lite annat att använda det namnet för ett bakverk idag. Det vara bara det jag ville säga. Hej då.

• JonteTheSon

vad kommer härnäst!? ingen gris i skolan pga någon fantasi snubbe säger att det är en synd!?

• Cal XVI Gustf
    pellepelle skrev 2013-08-23 11:34:12 följande:
    Och eftersom vi har vetskapen om att väldigt många blir kränkta av det ordet så är det ju bara grundläggande hyfs och respekt att utesluta det ur vokabulären. Hur svårt kan det vara? Det är ju ingen uppoffring!
    Hur många uppskattar du att det är som känner sig kränkta av ordet neger?
  • pellepelle
    Cal XVI Gustf skrev 2013-08-24 01:25:17 följande:
    Hur många uppskattar du att det är som känner sig kränkta av ordet neger?

Spelar antalet egentligen någon roll. Är det fler än noll mörkhyade som rättmätigt känner sig kränkta av det så räcker det väl?
  • pellepelle
    JonteTheSon skrev 2013-08-24 00:42:57 följande:
    vad kommer härnäst!? ingen gris i skolan pga någon fantasi snubbe säger att det är en synd!?

Det har inget med varandra att göra.

Det ena handlar om ett ord som använts och används för att förtrycka och nedvärdera människor av en viss hudfärg. Det andra om huruvida skolor ska erbjuda särskild mat för barn med religiösa eller moraliska betänkligheter kring vissa råvaror och då i förlängningen av praktiska och ekonomiska skäl därmed exkludera den råvaran för samtliga. Två extremt åtskilda saker. Så håll dig on topic!
  • pellepelle
    saltgurka skrev 2013-08-24 11:10:16 följande:
    Att säga "negerboll" skadar folk lika mycket som att säga "vit choklad".

Kan du förklara hur du menar då du likställer ordet neger med ordet vit? Du tycker inte att de har olika laddning?
  • saltgurka
    pellepelle skrev 2013-08-24 13:16:19 följande:

Kan du förklara hur du menar då du likställer ordet neger med ordet vit? Du tycker inte att de har olika laddning?
    Den laddningen blir vad man gör den till. Vill vi att ordet "neger" ska vara negativt laddat så blir det negativt laddat också.

Ta ett ord som white trash. Det är PK att säga, men inte neger. Och vet du varför? För att vi kan skämta om white trash, men inte om neger.
Svar på tråden Negerboll..