• livetvänder

Negerboll..

Det här är fan skrämmande:(Idag hade min dotter fått skäll på skolan för att hon sa negerboll.Vad fan det har man sagt ialla tider och jag kommer att forsätta göra det med.I min bakbok så stor det negerboll inte chokladboll.Jag brukar säga det när jag är på cafe att jag skall ha en negerboll och svart kaffe;)

Vad säger ni????

• Svar på tråden Negerboll..
  • Cilla93
    chilinöt skrev 2013-08-19 15:41:40 följande:
    Ordet neger härstammar väl från spanskans negro, som betyder svart. Så egentligen förstår jag inte riktigt hysterin runt ordet, men väljer nog att säga chokladboll i alla fall. 
    Jo men precis, det är ju verkligen så att de flesta tänker på "negro" som betyder svart när man hör ordet neger inte alls att man tänker på att ordet har en rasistisk innebörd. (sarkasm) 

Hur många SVARTA neger/chokladbollar har du sett i ditt liv? 
  • Cilla93
    pellepelle skrev 2013-08-19 15:54:17 följande:
    Rasistiskt och rasistiskt. Det är uppenbarligen kränkande för många. Eftersom det är noll, nada och ingen uppoffring för någon att säga chokladboll istället så kan man ju visa den respekten mot sina medmänniskor eller?

Pippi skrevs ju i en annan tidsålder då ordet neger inte hade samma laddning i Sverige. Att kalla chokladbollarna för negerbollar började man ju också med då. Idag säger du ju inte neger till en mörkhyad eller om en mörkhyad av respekt, så varför inte också byta på negerboll?

Språket måste ju utvecklas med samhället! Vill vi ha ett tolerant samhälle, måste vi ha ett tolerant språk!
  • sandratjejen
    Cilla93 skrev 2013-08-19 17:16:02 följande:
    Jo men precis, det är ju verkligen så att de flesta tänker på "negro" som betyder svart när man hör ordet neger inte alls att man tänker på att ordet har en rasistisk innebörd. (sarkasm) 

Hur många SVARTA neger/chokladbollar har du sett i ditt liv? 
    En neger är ju oftast inte heller SVART!

Eller?

Dom flesta ja träffar är väldigt mörkbruna.

Blogg inlägget har jag inte läst gillar inte när folk delar bloggar för att få mer läsare.

Och jag förstår faktiskt inte varför neger måste vara rasisistiskt vi har väl ändå kommit ganska mycket längre i samhället idag än att vi måste tänka på slavar varje gång man säger neger?

Och ska vi skuta med alla ord bara för att någon känner sig kränkt så kan vi ju i dagens samhälle snart sluta prata helt!
  • brainpick

Man säger inte så om man har lite hyfs och det borde du veta TS. Att hävda på sin rätt är bara löjligt och jag är säker på att flickan i din berättelse har föräldrar som röstar på SD. 

• Miranda8501

Om din dumma hjärna inte förstår innebörden av neger så får du ju faktiskt skylla dig själv.
    Begreppet neger innehåller en definition om hur de mörka behandlades under deras slaveritid.
    Man valde att säga neger för att nedvärdera de ännu mer.

• sandratjejen

Okej alla har vi olika åsikter så är de bara!

Men va kommer de sig då att dom själva kan springa runt och säga "nigger" till varandra är inte de också rätt kränkande då speciellt när man slår ner på sin egna hudfärg?

Eller gillar dom att kalla varandra för slavar helt enkelt??

Sen är de ju från början så att de inte va rasistiskt och att de faktiskt va en benämning för vissa folkgrupper.

• pellepelle
    sandratjejen skrev 2013-08-20 08:36:44 följande:
    Okej alla har vi olika åsikter så är de bara!

Men va kommer de sig då att dom själva kan springa runt och säga "nigger" till varandra är inte de också rätt kränkande då speciellt när man slår ner på sin egna hudfärg?

Eller gillar dom att kalla varandra för slavar helt enkelt??

Sen är de ju från början så att de inte va rasistiskt och att de faktiskt va en benämning för vissa folkgrupper.

Neger har ända från slaveriets tid använts som nedvärderande ord av vita. Räcker inte det för att inte använda ordet? Vad skulle krävas för att du skulle sluta använda det? Räcker det inte att det idag utan någon som helst tvekan är ett kränkande ord?

Att mörkhyade själva använder ordet om sig själva är ju för att försöka avdramatisera det och "ta tillbaka" det ordet. För att rasister och andra otänkande människor skall tappa suget för att använda det som skällsord eller kränkande ord. För att de inte vill att det ska finnas ord som används för att definiera deras hudfärg som mindre värd. Samma sak med ordet blatte som ju används av vissa grupper med utländskt påbrå i Sverige.
  • pellepelle
    sandratjejen skrev 2013-08-20 08:36:44 följande:
    Okej alla har vi olika åsikter så är de

Så länge du inser att din åsikt är att rättfärdiga kränkandet av andra människor i onödan, att det är bra att separera mörkhyade som mindre värda och att vi ska sträva efter att ha en maktordnubg som bygger på hudfärg.

Så visst, du får ha den åsikten. Så länge du står för den!
Svar på tråden Negerboll..