• livetvänder

Negerboll..

Det här är fan skrämmande:(Idag hade min dotter fått skäll på skolan för att hon sa negerboll.Vad fan det har man sagt ialla tider och jag kommer att forsätta göra det med.I min bakbok så stor det negerboll inte chokladboll.Jag brukar säga det när jag är på cafe att jag skall ha en negerboll och svart kaffe;)

Vad säger ni????

• Svar på tråden Negerboll..
  • Frontline
    ica skrev 2013-08-23 11:23:39 följande:

Vad är skilladen mot mintkyssar?
    Namnet ser du väl...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • ica
    Frontline skrev 2013-08-23 11:26:48 följande:
    Namnet ser du väl...

så det är samma sak?
  • Frontline
    ica skrev 2013-08-23 11:29:51 följande:

så det är samma sak?
    Japp iaf om man googlar på det...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • pellepelle
    ica skrev 2013-08-23 10:57:56 följande:

Vilket tyvärr lever kvar hos vissa. Likväl som vi är många som inte har nån negativ association till neger. Så vi lever i en värld där olika människor har olika associationer till samma ord. Så varför alltid tolka in det värsta.
    Men det är ju inte vad du associerar som räknas, det är vad de du talar om känner för ordet som räknas. Och eftersom vi har vetskapen om att väldigt många blir kränkta av det ordet så är det ju bara grundläggande hyfs och respekt att utesluta det ur vokabulären. Hur svårt kan det vara? Det är ju ingen uppoffring!
  • ica
    pellepelle skrev 2013-08-23 11:34:12 följande:
    Men det är ju inte vad du associerar som räknas, det är vad de du talar om känner för ordet som räknas. Och eftersom vi har vetskapen om att väldigt många blir kränkta av det ordet så är det ju bara grundläggande hyfs och respekt att utesluta det ur vokabulären. Hur svårt kan det vara? Det är ju ingen uppoffring!

Det jag är ute efter är att det ändras hela tiden. Och att det inte går veta vad andra blir kränkta över. Så antingen tiger man eller väger varje ord på guldvåg. Vilket blir stelt och tråkigt. Och att andra blir kränkta för minsta lilla är väl delvis deras problem. Väljer andra att tolka allt man säger och gör till det sämsta kan väl det även vara så att de är överkänsliga. Om nån kallar mig fet har jag ett val. Att tycka det är viktigt eller bara skit.
  • pellepelle
    ica skrev 2013-08-23 11:37:46 följande:

Det jag är ute efter är att det ändras hela tiden. Och att det inte går veta vad andra blir kränkta över. Så antingen tiger man eller väger varje ord på guldvåg. Vilket blir stelt och tråkigt. Och att andra blir kränkta för minsta lilla är väl delvis deras problem. Väljer andra att tolka allt man säger och gör till det sämsta kan väl det även vara så att de är överkänsliga. Om nån kallar mig fet har jag ett val. Att tycka det är viktigt eller bara skit.
    Jag håller med till vis del, man ska inte behöva vakta sin tunga. Men nu är det i detta specifika fall så att vi vet att många blir kränkta, även de som inte är överkänsliga. Då är det det vi har att ta ställning till.
  • ica
    pellepelle skrev 2013-08-23 11:48:20 följande:
    Jag håller med till vis del, man ska inte behöva vakta sin tunga. Men nu är det i detta specifika fall så att vi vet att många blir kränkta, även de som inte är överkänsliga. Då är det det vi har att ta ställning till.

Men ibland slinker det ur negerboll ur munnen på en innan man fattat det. Men det vore skönt om det inte förstorades!
  • pellepelle

Har man inte neger i sin vokabulär alls är det ju inget problem.... men jag förstår din tanke.
    Tycker också att det fått för stora proportioner, men det handlar ju om att många vägrar släppa taget om det gamla och inse att språket måste utvecklas. Hade inte folk hållit kvar vid ett kränkande ord med näbbar och klor på det sättet hade det aldrig blivit en sådan stor grej av det.

• Inpius
    pellepelle skrev 2013-08-23 11:48:20 följande:
    Hur kan man ta illa upp av negerboll om man inte är överkänslig? Hade det varit något nedsättande om mörkhyade, då hade jag kunnat förstå, men det är ju inte negativt whatsoever!
    Hail Satan!
Svar på tråden Negerboll..