• ica

Negerboll..

CMM skrev 2013-02-28 15:19:08 följande:
    Ja, och vitlök va?

Vilket givetvis fortfarande är riktigt usla argument, då varken orden finska pinnar eller vitlök bär en värdeladdning på samma sätt som ordet neger. 
    Judebröd är en kaka i den senaste Sju sorters kakor.  Sen är ju chokladboll inte samma sak som en negerboll. Så jag gör som tidigare föreslog. Jag köper aldrig negerboll.
  • ica
    livetvänder skrev 2013-02-28 15:07:40 följande:

Det här är fan skrämmande:(Idag hade min dotter fått skäll på skolan för att hon sa negerboll.Vad fan det har man sagt ialla tider och jag kommer att forsätta göra det med.I min bakbok så stor det negerboll inte chokladboll.Jag brukar säga det när jag är på cafe att jag skall ha en negerboll och svart kaffe;)

Vad säger ni????

Men judebröd får man säga tydligen.
  • ica
    aka21 skrev 2013-08-18 16:30:34 följande:
    Vad betyder detta ? 

Det är en kaka i sju sorters kakor. Jag tror att det är den senaste. Diskuterar vi negerboll så borde vi ta upp det med.
  • ica
    pellepelle skrev 2013-08-19 15:38:23 följande:
    Men judebröd är ju de facto en kaka med judisk härkomst så att namnet har "jude" i sig är informationsgivande. Dessutom är inte jude i sig ett kränkande ord. Det är skillnaderna som vi kan diskutera om du vill!

Att säga judebröd är i stort sätt samma sak som att säga Swedish Meetballs på engelska

Det finns de som anser det. Titta på tomtarnas verkstad på julen. Juden har kommit och gått för det anses kränkande.
    chilinöt skrev 2013-08-19 15:41:40 följande:
    Ordet neger härstammar väl från spanskans negro, som betyder svart. Så egentligen förstår jag inte riktigt hysterin runt ordet, men väljer nog att säga chokladboll i alla fall. 

det är väl alltid svårt att förstå hysteri.
  • ica
    pellepelle skrev 2013-08-19 15:46:27 följande:
    Men du, det var ju nidbilden av en jude som gjorde att det togs bort, liksom nidbilden av en kines på kinapuffarna. Inte användandet av orden jude eller Kina, som båda är icke värdeladdade.
    Förstår du skillnaden?
    Varför utgår du ifrån att andra är dumma? Så visst förstå jag det. Men varför är nidbilden av finnar och italienare okej?

• ica
    Pentagram skrev 2013-08-20 14:21:43 följande:
    Vad är nidbilden av finnar och italienare och på vilket vis framstår den som okej?

OskyldigGladNidbilden av finnar är att de pimplar kosken, bastar och knivskär andra. Finländsk arbetskraft har blivit diskriminerad i Sverige.

Italienare: tänk på de i Lady och Lufsen.

Jag anser inte att nidbilderna är okej. Men tycker det är intressant att vissa ska förtigas medans andra är väldigt upprörande enligt många.   
  • ica
    pellepelle skrev 2013-08-21 09:54:17 följande:
    Var finns det exempel på den finländska bilden där den är Ok menar du?

Gällande italienarna i L&L kan man ju också tolka det som en kärleksfull hyllning till det levnadsglada och okomplicerade i den italienska livsstilen (generaliserat, men positivt generaliserat) Sen handlar det nog mycket om att Italienare inte har varit ett folk som varit förtryckt eller som setts som mindre värda.

Jag menade inte att en stereotyp bild är okej. Men likväl var den vanlig förr.
  • ica
    pellepelle skrev 2013-08-22 09:58:34 följande:
    Precis, förr är nyckelordet...

Vilket tyvärr lever kvar hos vissa. Likväl som vi är många som inte har nån negativ association till neger. Så vi lever i en värld där olika människor har olika associationer till samma ord. Så varför alltid tolka in det värsta.
  • ica
    Frontline skrev 2013-08-23 11:22:54 följande:
    Är det nån som har ett bra recept på negerkyssar?

Vad är skilladen mot mintkyssar?
  • ica
    Frontline skrev 2013-08-23 11:26:48 följande:
    Namnet ser du väl...

så det är samma sak?
Svar på tråden Negerboll..