pellepelle skrev 2013-08-27 15:19:05 följande:
OK, Det är nog som du säger att gay kan ha en mindre entydig konnotation än andra ord vi dskuterat. Kanske geografiskt, kanske socialt, kanske kulturellt. Svårt att veta.
Jag tycker du undflyr min fråga lite. Jag förstår att du gärna undviker att benämna människor i grupper, det gör jag också och tycker att det är lovvärt att du gör det.
Men jag kan ställa min fråga mer rakt och koncist, utan möjligheter att slingra sig ur: Om du hypotetiskt med pistolen mot tinningen var tvungen att säga meningen: "I Afrika bor det mestadels negrer" alternativt " I Afrika bor det mestadels mörkhyade". Inga andra alternativ finns, alla andra alternativ eller tystnad innebär pistolskott.
Vilket skulle du välja och varför?
Jag skulle säga mörkhyade, ännu en gång för att om det handlade om ett land med ljushyade så skulle jag använda det ordet. Det är krångligt att ta reda på och hålla ordning på orden för alla olika raser så då beskriver jag den hellre än att använda ordet. Lite som att jag bara visste namnen "dalmatiner" och "chihuahua" skulle jag inte använda dom för då skulle jag känna mig dum om jag blev tvungen att säga "Chihuahua, såna där små långhåriga och dom där stora svarta". Hundraser är ju rätt annorlunda men jag hoppas att du förstår min poäng...