He
Nidingbane skrev 2014-09-27 13:45:12 följande:
Ge mig i så fall förslag innan du kommer med förtal. Det är A och O om man kommer med sådana beskyllningar som du nu gör. Själv är jag numer oerhört noggrann innan jag gör mina inlägg. Och jag skulle inte ha skrivit som jag nu gjorde om jag inte först läst det t ex i Wikipedia NE mm på nätet osv eller haft något annan kunskap och erfarenhet av det hela. Jag har t ex en bror som själv är gift med en portugisisk talande negress ifrån Brasilien som själv tog upp detta såsom ett ex när det en gång kom på tal.
PS. Kom med förslag, för jag hoppas att du förstår att jag inte hade kommit med mitt inlägg om jag inte vore väldigt intresserad av ämnet. Ja jag vill gärna lära mig mer dvs. hur andra ser på det.
Väl mött även om jag nu känner mig en aning sårad!
Ordeg neger uppkom för att särskilja den svarta människorasen från den vita i syfte att etablera en rangordning mellan dessa. Dvs ordet neger uppkom för att statuera den svarta rasens underlägsenhet. Sedan dess har ordet haft en nedvärderande betydelse precis lika illa dom nigger (som är slang för neger eller negro)
Ordet betyder svart men har en nedvärderande innebörd. Endast i vissa undantagsfall har den inte denna innebörd, exempelvis där två svarta skämtsamt kallar varandra för det, något som görs gör att avtraumatisera ordet. Men en vit kan aldrig använda ordet på svenska utan att det får en negativ innebörd med tanke på dess ursprung och innebörd. Aldrig!