• livetvänder

Negerboll..

Det här är fan skrämmande:(Idag hade min dotter fått skäll på skolan för att hon sa negerboll.Vad fan det har man sagt ialla tider och jag kommer att forsätta göra det med.I min bakbok så stor det negerboll inte chokladboll.Jag brukar säga det när jag är på cafe att jag skall ha en negerboll och svart kaffe;)

Vad säger ni????

• Svar på tråden Negerboll..
  • sverker11
    pellepelle skrev 2014-09-26 18:27:56 följande:
    ... Eller så är det fantasifullt så då det tydliggör det otrevliga resonemanget i ditt första inlägg.
    Nä ditt inlägg var rätt fantasilöst och mitt resonemang var inte otrevligt.
    pellepelle skrev 2014-09-26 18:27:56 följande:
    Jag tycker det empatiska och sympatiska bör ha makten över språket, inte det medvetet kränkande. Tror vi alla tjänar på det i längden
    Vilket då i förlängningen innebär att du är för åsiktskontroll så länge det är de åsikter som du inte tycker om som kontrolleras.

• pellepelle
    sverker11 skrev 2014-09-26 20:59:45 följande:

Nä ditt inlägg var rätt fantasilöst och mitt resonemang var inte otrevligt.Vilket då i förlängningen innebär att du är för åsiktskontroll så länge det är de åsikter som du inte tycker om som kontrolleras.

Nu läste du nog fel. Jag skrev DET empatiska och sympatiska, inte DE. Förstår du inte skillnaden eller läste du bara fel?

För övrigt krävdes det en del kreativitet för att lyckas skriva om ett helt långt inlägg sv dravel till motsatsen och få det att bli vettigt igen....
  • Nidingbane

Nu är jag lite löjlig! Men man kan ju faktiskt översätta det till "svart-boll" eftersom det så illa betraktade ordet kommer ifrån de latinstalande benämning för svart ex Negro på Spanska eller Negre på Franska osv. Annat är det med uttrycket "nigger" som däremot lär ha kommit till i ett enbart nervärderande syfte under på de svarta under slaveritiden, men där dock fortfarande ska ha menat de med "svart" hudfärg. Även om man nu inte behöver ordet i Svenskan så är ju faktiskt det nervärderande uttrycket Nigger mest likt latinets ursprungliga ord för svart dvs niger. Så allt har nog trots allt mycket med hur man säger det och i vilket samband man säger det. För inte tror jag att man kommer att sluta använda ordet i Franskan Portugisiskan Spanskan osv om jag där t ex säger: älskar din svarta (mörka) hud!

• pellepelle
    Nidingbane skrev 2014-09-26 23:08:26 följande:

Nu är jag lite löjlig! Men man kan ju faktiskt översätta det till "svart-boll" eftersom det så illa betraktade ordet kommer ifrån de latinstalande benämning för svart ex Negro på Spanska eller Negre på Franska osv. Annat är det med uttrycket "nigger" som däremot lär ha kommit till i ett enbart nervärderande syfte under på de svarta under slaveritiden, men där dock fortfarande ska ha menat de med "svart" hudfärg. Även om man nu inte behöver ordet i Svenskan så är ju faktiskt det nervärderande uttrycket Nigger mest likt latinets ursprungliga ord för svart dvs niger. Så allt har nog trots allt mycket med hur man säger det och i vilket samband man säger det. För inte tror jag att man kommer att sluta använda ordet i Franskan Portugisiskan Spanskan osv om jag där t ex säger: älskar din svarta (mörka) hud!

Jag skulle nog läsa på lite om ordet neger innan jag uttalade mig igen i frågan om jag var du. Mer historielöst inlägg har jag aldrig läst. Orkar du inte gå till böcker som källor kan fu ju bara läsa genom några av de 390 trådar på FL som diskuterar detta så får duken crash course i ämnet. Så kan du komma tillbaka och be om ursäkt för ditt förhastade inlägg sedan
  • Gert

Det är helt normalt att säga negerboll och det gör jag jämt. En negerboll och en negerkyss brukar jag säga till den svarta konditorn.

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • pellepelle
    Gert skrev 2014-09-27 07:53:47 följande:

Det är helt normalt att säga negerboll och det gör jag jämt. En negerboll och en negerkyss brukar jag säga till den svarta konditorn.

...sympatiskt, sa Bull....
  • Nidingbane
    pellepelle skrev 2014-09-27 07:35:04 följande:
    Jag skulle nog läsa på lite om ordet neger innan jag uttalade mig igen i frågan om jag var du. Mer historielöst inlägg har jag aldrig läst. Orkar du inte gå till böcker som källor kan fu ju bara läsa genom några av de 390 trådar på FL som diskuterar detta så får duken crash course i ämnet. Så kan du komma tillbaka och be om ursäkt för ditt förhastade inlägg sedan
    Ge mig i så fall förslag innan du kommer med förtal. Det är A och O om man kommer med sådana beskyllningar som du nu gör. Själv är jag numer oerhört noggrann innan jag gör mina inlägg. Och jag skulle inte ha skrivit som jag nu gjorde om jag inte först läst det t ex i Wikipedia NE mm på nätet osv eller haft något annan kunskap och erfarenhet av det hela. Jag har t ex en bror som själv är gift med en portugisisk talande negress ifrån Brasilien som själv tog upp detta såsom ett ex när det en gång kom på tal.

PS. Kom med förslag, för jag hoppas att du förstår att jag inte hade kommit med mitt inlägg om jag inte vore väldigt intresserad av ämnet. Ja jag vill gärna lära mig mer dvs. hur andra ser på det.

Väl mött även om jag nu känner mig en aning sårad!
  • Nidingbane

Utan att jag vill försvara ordet Negerboll på något vis. Nej, nej, nej jag med mina inlägg bara vänligt påpeka något som inte alla kanske känner till. Länderna Niger och Nigeria är ju t ex länder där vars namn än idag skulle kunna antyda om det Svarta eller mörka Afrika. Det skulle vara intressant att veta mer.

• sverker11
    pellepelle skrev 2014-09-26 21:20:10 följande:
    Nu läste du nog fel. Jag skrev DET empatiska och sympatiska, inte DE. Förstår du inte skillnaden eller läste du bara fel?
    Vilket förutsätter att någon bestämmer vad som är empatiskt och sympatiskt. Det vill säga en åsiktskontroll.
    pellepelle skrev 2014-09-26 21:20:10 följande:
    För övrigt krävdes det en del kreativitet för att lyckas skriva om ett helt långt inlägg sv dravel till motsatsen och få det att bli vettigt igen....
    Så du menar att du även skrev ett vettigt inlägg men ändå postade ditt dravel?
  • pellepelle

He

Nidingbane skrev 2014-09-27 13:45:12 följande:

Ge mig i så fall förslag innan du kommer med förtal. Det är A och O om man kommer med sådana beskyllningar som du nu gör. Själv är jag numer oerhört noggrann innan jag gör mina inlägg. Och jag skulle inte ha skrivit som jag nu gjorde om jag inte först läst det t ex i Wikipedia NE mm på nätet osv eller haft något annan kunskap och erfarenhet av det hela. Jag har t ex en bror som själv är gift med en portugisisk talande negress ifrån Brasilien som själv tog upp detta såsom ett ex när det en gång kom på tal.

PS. Kom med förslag, för jag hoppas att du förstår att jag inte hade kommit med mitt inlägg om jag inte vore väldigt intresserad av ämnet. Ja jag vill gärna lära mig mer dvs. hur andra ser på det.

Väl mött även om jag nu känner mig en aning sårad!

Ordeg neger uppkom för att särskilja den svarta människorasen från den vita i syfte att etablera en rangordning mellan dessa. Dvs ordet neger uppkom för att statuera den svarta rasens underlägsenhet. Sedan dess har ordet haft en nedvärderande betydelse precis lika illa dom nigger (som är slang för neger eller negro)

Ordet betyder svart men har en nedvärderande innebörd. Endast i vissa undantagsfall har den inte denna innebörd, exempelvis där två svarta skämtsamt kallar varandra för det, något som görs gör att avtraumatisera ordet. Men en vit kan aldrig använda ordet på svenska utan att det får en negativ innebörd med tanke på dess ursprung och innebörd. Aldrig!
Svar på tråden Negerboll..