• livetvänder

Negerboll..

Det här är fan skrämmande:(Idag hade min dotter fått skäll på skolan för att hon sa negerboll.Vad fan det har man sagt ialla tider och jag kommer att forsätta göra det med.I min bakbok så stor det negerboll inte chokladboll.Jag brukar säga det när jag är på cafe att jag skall ha en negerboll och svart kaffe;)

Vad säger ni????

• Svar på tråden Negerboll..
  • manmanne

Man skriver negerboll, och man vägrar att skriva hen. Det har inget med rasism att göra. Det är mycket värre. Man tar avstånd från stora-systern på det viset.

• pellepelle
    ica skrev 2014-10-22 14:11:57 följande:
    Det är inte mina rön om ordet kärring utan det var en språkforskare som uttalade sig för några år sedan.
    Och jag tycker visst att det spelar roll vad den som säger något avser med det. Om den som hör det hela tiden tolkar in det värsta ligger nog en del av problemet hos dem.
    Nej, jag förstod att det inte var dina rön, jag bara undrade var du fått den infon ifrån, eftersom jag aldrig hört det innan. men språkforkning är ju inte statisk så jag är öppen för att det finns andra teorier än just de jag läst. Därav frågan.

Gällande det andra: Du är lite snett på det hela. Det hela handlar inte om huruvida någon VILL vara förolämpande eller ej, om någon AVSER att använda ordet snällt. Själva ordet i SIG är en kränkning mot varje mörkhyad människa som vandrar på denna jord. Vissa känner sig dock inte kränkta och det är ju superbra att de inte gör det. Men det ändrar inte på det faktum att ordet har skapat för att definiera mörkhyade människor som lägre stående och mindre värda. Att det är grunden till ordet går aldrig att sudda bort. Ordet neger har en särställning i det svenska språket (och i många andra) vilket gör att det knappt går att jämföra det med andra ord. Inget annat ord har samma typ av ursprung.

Du kan säga "snälla söta älsklingsneger" och den du säger det till kan ta det som en komplimang, men själva ordet i sig är fortfarande en kränkning mot hens ras och ursprung. det ligger alltså varken avsändarens avsikt eller mottagarens uppfattning huvuvida det är kränkande eller ej. Det ligger i själva ordets betydelse och ursprung. Förstår du skillnaden?
  • pellepelle
    manmanne skrev 2014-10-22 14:18:31 följande:

Man skriver negerboll, och man vägrar att skriva hen. Det har inget med rasism att göra. Det är mycket värre. Man tar avstånd från stora-systern på det viset.

Att använda ordet negerboll har inget med rasism att göra, det har bara med lathet, egoism, osympatiskhet och ignorans att göra.

Att vägra skriva hen är ju ingen som bryr sig om, det finns ju andra kombinationer av ord som betyder samma sak, det är ju bara du själv som tappar ett praktiskt och effektivt ord ur vokabulären
  • manmanne
    pellepelle skrev 2014-10-22 15:01:01 följande:
    Att använda ordet negerboll har inget med rasism att göra, det har bara med lathet, egoism, osympatiskhet och ignorans att göra.

Att vägra skriva hen är ju ingen som bryr sig om, det finns ju andra kombinationer av ord som betyder samma sak, det är ju bara du själv som tappar ett praktiskt och effektivt ord ur vokabulären
    Nej, finns det en kommunist som tar illa upp, använder jag gärna "negerboll".
    Finns det däremot en invandrare som kanske tar illa upp så har jag inge problem med andra formuleringar.

Samma sak med hen. Som svordom fungerar det utmärkt.

Grejen är den att tänkande människor låter sig styras så lite som möjligt av diktaturen. Man har vett att göra motstånd. Det är en mänsklig inbyggd egenskap
    som gör att man inte accepterar vad som helst av korkade politiker som bestämmer över huvudet på folket.
  • pellepelle
    manmanne skrev 2014-10-22 15:24:44 följande:
    Nej, finns det en kommunist som tar illa upp, använder jag gärna "negerboll".
    Finns det däremot en invandrare som kanske tar illa upp så har jag inge problem med andra formuleringar.

Samma sak med hen. Som svordom fungerar det utmärkt.

Grejen är den att tänkande människor låter sig styras så lite som möjligt av diktaturen. Man har vett att göra motstånd. Det är en mänsklig inbyggd egenskap
    som gör att man inte accepterar vad som helst av korkade politiker som bestämmer över huvudet på folket.
    Så skönt då att både införandet av hen och borttagandet av negerboll är språkutveckling som kommit från att tänkande fotfolksmänniskor inte låtit sig styras av de rådande normer som gällt, en statligt styrd ordbok eller liknande, utan tillåtit sig att utvecklas och utveckla språket till ett sådant som är både mer praktiskt och mindre kränkande mot andra. Helt utan styre från makten. Så du borde därmed inte ha några problem med denna utveckling...
  • manmanne
    pellepelle skrev 2014-10-22 16:43:51 följande:
    Så skönt då att både införandet av hen och borttagandet av negerboll är språkutveckling som kommit från att tänkande fotfolksmänniskor inte låtit sig styras av de rådande normer som gällt, en statligt styrd ordbok eller liknande, utan tillåtit sig att utvecklas och utveckla språket till ett sådant som är både mer praktiskt och mindre kränkande mot andra. Helt utan styre från makten. Så du borde därmed inte ha några problem med denna utveckling...
    Nu fabricerar du ju bara. I fall negerboll helt naturligt bara slutats att användas skulle ju inte den här tråden existera.
  • 2020

Men samhället förändras ju hela tiden. För att det hette negerboll när jag var liten betyder ju inte att det är ok att säga det nu! Väx upp!

• pellepelle
    manmanne skrev 2014-10-22 17:48:58 följande:

Nu fabricerar du ju bara. I fall negerboll helt naturligt bara slutats att användas skulle ju inte den här tråden existera.

Det har inte helt slutat användas - bara av den tänkande, sympatiska, osjälviska, utvecklingsvilliga och historiekunniga majoriteten. Inte av resten.
  • Lamoureuse

Jag förstår inte varför folk ska envisas med att säga ordet neger hela tiden. Bruka ni ibland sitta och tänka på hur det känd för en mörkhyad att höra någon säga neger?

Jag är en mörkhyad kvinna och folk verka glömma att jag är mörkhyad när de prata med mig så de använde ordet neger.

Det är så jävla respektlös så det finns inte.

Första gången jag upplevde rasism var när jag flyttade till Sverige på min födelsedag. Då skulle någon köpa neger boll alla tittade på mig när hon/han sa negerboll visa skrattade också. Så tänkt lite innan du gå och köper en negerboll till ditt svart kaffe istället för en chokladboll till svart kaffe.