manmanne skrev 2014-10-23 13:58:36 följande:
Är väl bara rasister och smyg-rasister som ser ordet "neger" som kränkande?
Vad skulle vara kränkande med neger?
Du gör bort dig och avslöjar dina egna mörka tankar bara....
OK nu vet jag att du driver med mig...
Jag förstår att du inte orkar läsa 108 sidor av inlägg, så jag kan sammanfatta det viktigaste:
Ordet neger började användas om mörkhyade för att särsklja dem från vita som en lägre stående ras, för att ha ett ord för dem på samma sätt som man hade namn på djur och boskap. Det ursprunget till ordet gör att det alltid kommer att vara ett kränkande ord.
Idag vet vi, och anser vi, att alla människor har samma värde och är värda samma respekt och använder därför inte ett ord vars syfte var att påvisa motsatsen. oavsett om avsändaren inte anser att mörkhyade är mindre värde eller oavsett om avsändaren menar väl för att hen inte vet bättre, så är själva ordet i sig och det faktum att det ens existerar kränkande och bör därför undvikas i alla sammanhang- alltid!
Att använda ordet neger har inte i första hand med rasism att göra, utan har med ignorans och oförståelse att göra. De flesta som använder ordet gör det inte för att de anser att mörkhyade är mindre värda (som ursprungsbetydelsen), utan för att de inte förstår ordets ursprung och värdeladdning och därmed tror att de inte kränker andra eftersom de inte avser att göra det.
Sen finns det ju också en stor grupp (välrepresenterad här på FL) som vet att ordet är kränkande men i ren trots mot någon form av diffust definierad PK-elit eller etablissemang skiter i att man kränker folk och använder ordet ändå bara för att likt en trotsig 3-åring visa att man inte tar till sig av andras värderingar. Sådana som tror att ordet neger fått sin laddning från att vita PK-människor bestämt att det är så och inte är så historiskt pålästa att de förstår den ursprungliga betydelsen och dess påverkan på ordet idag. Ignorans helt enkelt!
Ytterst ytterst få säger neger eller negerboll för att de anser att mörkhyade är mindre värda och förtjänar att buntas ihop som en lägre stående grupp och behandlas därefter.