• livetvänder

Negerboll..

Det här är fan skrämmande:(Idag hade min dotter fått skäll på skolan för att hon sa negerboll.Vad fan det har man sagt ialla tider och jag kommer att forsätta göra det med.I min bakbok så stor det negerboll inte chokladboll.Jag brukar säga det när jag är på cafe att jag skall ha en negerboll och svart kaffe;)

Vad säger ni????

• Svar på tråden Negerboll..
  • manmanne
    Lamoureuse skrev 2014-10-23 09:10:45 följande:

Jag förstår inte varför folk ska envisas med att säga ordet neger hela tiden. Bruka ni ibland sitta och tänka på hur det känd för en mörkhyad att höra någon säga neger?

Jag är en mörkhyad kvinna och folk verka glömma att jag är mörkhyad när de prata med mig så de använde ordet neger.

Det är så jävla respektlös så det finns inte.

Första gången jag upplevde rasism var när jag flyttade till Sverige på min födelsedag. Då skulle någon köpa neger boll alla tittade på mig när hon/han sa negerboll visa skrattade också. Så tänkt lite innan du gå och köper en negerboll till ditt svart kaffe istället för en chokladboll till svart kaffe.

Jo, men problemet är inte så enkelt. Det väsentliga är ju vad folk menar. Inte vilka ord de använder för att förmedla det. Därför går det heller inte att reglera bort otrevligheter genom att förbjuda olika ord. Ganska vansinnig ide faktiskt.

• pellepelle
    manmanne skrev 2014-10-23 11:41:18 följande:
    Jo, men problemet är inte så enkelt. Det väsentliga är ju vad folk menar. Inte vilka ord de använder för att förmedla det. Därför går det heller inte att reglera bort otrevligheter genom att förbjuda olika ord. Ganska vansinnig ide faktiskt.
    Ingen försöker förbjuda ordet, bara få folk att förstå dess betydelse och vad användandet av det gör mot andra människor. Om alla bara förstod det och vågade låta språket utvecklas i denna ickekränkande riktning så skulle det per automatik försvinna. Människan är i grunden god och vill inte kränka andra, så de som fortfarande använder ordet förstår inte. Problemet är dock att människan i grunden också är förändringsovillig. Ett förbud är alltså inte målet- det är förståelse!
  • tobbe01

Tänk så länge den meningslösa lilla negerbollen fått skäll och bannor och hela tiden har man kunnat köpa Zigenarwurst(!!) i vissa korvkiosker. Sila mygg osv

• manmanne
    pellepelle skrev 2014-10-23 13:13:55 följande:
    Ingen försöker förbjuda ordet, bara få folk att förstå dess betydelse och vad användandet av det gör mot andra människor. Om alla bara förstod det och vågade låta språket utvecklas i denna ickekränkande riktning så skulle det per automatik försvinna. Människan är i grunden god och vill inte kränka andra, så de som fortfarande använder ordet förstår inte. Problemet är dock att människan i grunden också är förändringsovillig. Ett förbud är alltså inte målet- det är förståelse!
    Jag gillar negerbollar. Jag gillar också princess-tårta. Här i Schweiz kallas princess-tårta för "Schweden-Torte". Skall jag känna mig kränkt, eller skall jag försöka förstå läget? Vad är mest rimligt?
  • pellepelle
    manmanne skrev 2014-10-23 13:39:24 följande:
    Jag gillar negerbollar. Jag gillar också princess-tårta. Här i Schweiz kallas princess-tårta för "Schweden-Torte". Skall jag känna mig kränkt, eller skall jag försöka förstå läget? Vad är mest rimligt?
    Sedan när är ordet Schweden i sig kränkande?

Jag vet inte hur många gånger eller på hur många sätt jag måste skriva detta:
    Det.Går.Inte.Att.Jämföra!

Prinskorvar, svenska köttbullar, finska pinnar, schwarzwaldtårta, Wienerbröd och liknande är inte kränkande för att själva orden i sig (prins, svenska, finska, Schwarzwald, Wien) inte är kränkande.

Negerboll är kränkande för att ordet neger I SIG är kränkande INTE för att det är förknippat med något ätbart. Hur djävla svårt ska det vara att förstå den skillnaden? Jag börjar undra om ni driver med mig....
  • manmanne
    Negerboll är kränkande för att ordet neger I SIG är kränkande
    Är väl bara rasister och smyg-rasister som ser ordet "neger" som kränkande?
    Vad skulle vara kränkande med neger?
    Du gör bort dig och avslöjar dina egna mörka tankar bara....

• pellepelle
    manmanne skrev 2014-10-23 13:58:36 följande:
    Är väl bara rasister och smyg-rasister som ser ordet "neger" som kränkande?
    Vad skulle vara kränkande med neger?
    Du gör bort dig och avslöjar dina egna mörka tankar bara....
    OK nu vet jag att du driver med mig...

Jag förstår att du inte orkar läsa 108 sidor av inlägg, så jag kan sammanfatta det viktigaste:
    Ordet neger började användas om mörkhyade för att särsklja dem från vita som en lägre stående ras, för att ha ett ord för dem på samma sätt som man hade namn på djur och boskap. Det ursprunget till ordet gör att det alltid kommer att vara ett kränkande ord.

Idag vet vi, och anser vi, att alla människor har samma värde och är värda samma respekt och använder därför inte ett ord vars syfte var att påvisa motsatsen. oavsett om avsändaren inte anser att mörkhyade är mindre värde eller oavsett om avsändaren menar väl för att hen inte vet bättre, så är själva ordet i sig och det faktum att det ens existerar kränkande och bör därför undvikas i alla sammanhang- alltid!

Att använda ordet neger har inte i första hand med rasism att göra, utan har med ignorans och oförståelse att göra. De flesta som använder ordet gör det inte för att de anser att mörkhyade är mindre värda (som ursprungsbetydelsen), utan för att de inte förstår ordets ursprung och värdeladdning och därmed tror att de inte kränker andra eftersom de inte avser att göra det.
    Sen finns det ju också en stor grupp (välrepresenterad här på FL) som vet att ordet är kränkande men i ren trots mot någon form av diffust definierad PK-elit eller etablissemang skiter i att man kränker folk och använder ordet ändå bara för att likt en trotsig 3-åring visa att man inte tar till sig av andras värderingar. Sådana som tror att ordet neger fått sin laddning från att vita PK-människor bestämt att det är så och inte är så historiskt pålästa att de förstår den ursprungliga betydelsen och dess påverkan på ordet idag. Ignorans helt enkelt!

Ytterst ytterst få säger neger eller negerboll för att de anser att mörkhyade är mindre värda och förtjänar att buntas ihop som en lägre stående grupp och behandlas därefter.
  • Paulina P P
    manmanne skrev 2014-10-23 13:39:24 följande:
    "Svensk" är inte ett nedsättande ord utan beteckningen på en nationalitet.
  • Paulina P P
    pellepelle skrev 2014-10-23 15:00:50 följande:
    OK nu vet jag att du driver med mig...

Jag förstår att du inte orkar läsa 108 sidor av inlägg, så jag kan sammanfatta det viktigaste:
    Ordet neger började användas om mörkhyade för att särsklja dem från vita som en lägre stående ras, för att ha ett ord för dem på samma sätt som man hade namn på djur och boskap. Det ursprunget till ordet gör att det alltid kommer att vara ett kränkande ord.
    På samma sätt som romer kallar alla icke-romer för 'gadji' alltså.
  • manmanne

Vi har helt olika visioner.
    Rasisten som gärna stoppar in "neger" tre gånger i samma negativa mening är mycket irriterande. Dock är den som försöker undvika "neger" i tid och otid nästan lika påfrestande. Den senare tycker synd om negrer, eller har dåligt samvete, eller vad vet jag? Klart är i alla fall att han ser på dem som andra människor i smyg.

Språk utvecklas. Vad människor ansåg om negrer förut är inte samma som idag. Ordet är inte negativt längre i sig. Finns bara en viss korkad elit som hjälper rasisterna att hålla kvar en viss negativ laddning av ordet. För de flesta är det inte alls så.

Alla hen som försöker försöker forma folket med hjälp av onaturligt språkbruk a-la Orwell kommer med största sannolikhet att misslyckas totalt. Det tror jag.