Inlägg från: Paulina P P |Visa alla inlägg
  • Paulina P P

Negerboll..

livetvänder skrev 2013-02-28 15:07:40 följande:

Det här är fan skrämmande:(Idag hade min dotter fått skäll på skolan för att hon sa negerboll.Vad fan det har man sagt ialla tider och jag kommer att forsätta göra det med.I min bakbok så stor det negerboll inte chokladboll.Jag brukar säga det när jag är på cafe att jag skall ha en negerboll och svart kaffe;)

Vad säger ni????

Vaddå "det har man sagt i alla tider" Fanns det sådana bakverk på medeltiden? Det visste inte jag. OBS ironi.

Det har inte alls hetat negerboll hela tiden. Ett tag hette det 'negerkyssar' och för mig känns det helt rätt att kalla dem 'chokladbollar' eftersom det ju faktiskt är det de är. 'Negerboll' låter så gammaldags och dammigt på något sätt.

Så småningom har man dessutom sagt 'chokladboll' längre än man sagt 'negerboll' för den delen.
  • Paulina P P
    sverker11 skrev 2014-10-14 12:27:26 följande:
    Eller prinskorv. Det finns många som har fördomar mot monarkin (t.ex. republikaner) varför ordet prins kan anses som kränkande och måste förbjudas.
    Hmmm... jag vet inte om 'prinskorv' är majestätsbrott eller om det är könsdiskriminering (korven är ju så liten).
  • Paulina P P
    nihka skrev 2014-10-18 01:36:50 följande:
    "Negerkyssar" och "negerbollar" har, och har aldrig haft något med varandra att göra - just for the record.
    'Aldrig' skulle jag inte vilja säga eftersom jag hört ordet användas just om runda bakverk väldigt lika chokladbollar i en Lilla Fridolf-film. Typ "Får jag bjuda på negerkyssar?" och han pekar på chokladbollar.
  • Paulina P P

Ni som vill att det ska heta 'negerboll' kan ni kompromissa och kalla det 'nerobollar'? 'Nero' betyder ju också svart, men har vad jag vet ingen negativ konnotation.

• Paulina P P
    manmanne skrev 2014-10-23 13:39:24 följande:
    Jag gillar negerbollar. Jag gillar också princess-tårta. Här i Schweiz kallas princess-tårta för "Schweden-Torte". Skall jag känna mig kränkt, eller skall jag försöka förstå läget? Vad är mest rimligt?
    "Svensk" är inte ett nedsättande ord utan beteckningen på en nationalitet.
  • Paulina P P
    pellepelle skrev 2014-10-23 15:00:50 följande:
    OK nu vet jag att du driver med mig...

Jag förstår att du inte orkar läsa 108 sidor av inlägg, så jag kan sammanfatta det viktigaste:
    Ordet neger började användas om mörkhyade för att särsklja dem från vita som en lägre stående ras, för att ha ett ord för dem på samma sätt som man hade namn på djur och boskap. Det ursprunget till ordet gör att det alltid kommer att vara ett kränkande ord.
    På samma sätt som romer kallar alla icke-romer för 'gadji' alltså.
Svar på tråden Negerboll..