• livetvänder

Negerboll..

Det här är fan skrämmande:(Idag hade min dotter fått skäll på skolan för att hon sa negerboll.Vad fan det har man sagt ialla tider och jag kommer att forsätta göra det med.I min bakbok så stor det negerboll inte chokladboll.Jag brukar säga det när jag är på cafe att jag skall ha en negerboll och svart kaffe;)

Vad säger ni????

• Svar på tråden Negerboll..
  • ica
    forskolekock skrev 2014-10-13 20:13:41 följande:

Negerboll är ju inget rasistiskt beteende åtminstone inte i min värld och kommer aldrig att bli.

Inte mer än svenska köttbullar eller finska pinnar.
  • Kofot
    ica skrev 2014-10-14 06:06:54 följande:
    På vilket sätt går det att jämföra svenska köttbullar med negerboll?
    Hur får du ihop det?
  • sverker11
    Eller prinskorv. Det finns många som har fördomar mot monarkin (t.ex. republikaner) varför ordet prins kan anses som kränkande och måste förbjudas.
  • pellepelle
    forskolekock skrev 2014-10-13 20:13:41 följande:

Negerboll är ju inget rasistiskt beteende åtminstone inte i min värld och kommer aldrig att bli.

Så skönt för dig leva i en värld där man slipper respektera andra...
    Vilken svensk anser att ordet "svensk" är kränkande och i vilket sammanhang är "svensk" ett nedvärderande ord?

Vilken Finländare anser att ordet "finsk" är kränkande och i vilket sammanhang är "finsk" ett nedvärderande ord?

Vänligen svara på detta på ett seriöst sätt. Eftersom du gör liknelsen så måste du ju ha ett svar på denna fråga!
    sverker11 skrev 2014-10-14 12:27:26 följande:
    Eller prinskorv. Det finns många som har fördomar mot monarkin (t.ex. republikaner) varför ordet prins kan anses som kränkande och måste förbjudas.
    Vilken prins eller annan medlem av monarikn anser att ordet "prins" är är kränkande och i vilket sammanhang är "prins" ett nedvärderande ord?

Vänligen svara på detta på ett seriöst sätt. Eftersom du gör liknelsen så måste du ju ha ett svar på denna fråga!

Ica och Sveker: Notera att det alltså är ordet neger i negerboll som är kränkande- inte ordet boll eller att det är ett bakverk. Utan just användandet av ordet neger. Alltså är det orden svensk, finsk och prins som I SIG måste vara nedvärderande för att ni ska kunna göra denna liknelse - inte köttbulle, pinne eller korv.
    Förstår ni skillnaden eller blev det för svårt?
  • sverker11
    pellepelle skrev 2014-10-14 12:52:38 följande:
    sverker11 skrev 2014-10-14 12:27:26 följande:
    Vilken prins eller annan medlem av monarikn anser att ordet "prins" är är kränkande och i vilket sammanhang är "prins" ett nedvärderande ord?

Prova googla ironi.
    pellepelle skrev 2014-10-14 12:52:38 följande:
    Förstår ni skillnaden eller blev det för svårt?
    Jag ser att du fortfarande är lika otrevlig.

• pellepelle
    sverker11 skrev 2014-10-14 13:08:10 följande:

Prova googla ironi.Jag ser att du fortfarande är lika otrevlig.

Nu känner jag dig inte personligen så ironi är svår att upptäcka då samma inlägg skrivits av flera andra av dina meningsfränder (eller vad dom verkar vara meningsfränder) helt seriöst och utan ironi. Jag ber om ursäkt om du känner dig stött för att jag buntade ihop dig med de andra som varit oironiska. Du har inte givit uttryck till att vara kapabel till detta innan nämligen.

Men jag undrar då- om detta var ironi så betyder det alltså att du förstår skillnaden på prinskorv, finska pinnar svenska köttbullar gentemot negerbollar. Du förstår och accepterar det faktum att de tre första är okontroversiella och det sista är kränkande. Varför propagerar du då för att använda ett ord du förstår kränker andra?

Gällande min otrevlighet är den inget i jämförelse med otrevligheten det innebär att använda ordet negerboll... I just detta fall har jag fått skriva denna förklaring så många gånger i så många sammanhang utan att ordkoservatisterna förstått, så frågan är befogad -om än otrevlig!
  • sverker11
    pellepelle skrev 2014-10-15 08:56:49 följande:
    Nu känner jag dig inte personligen så ironi är svår att upptäcka då samma inlägg skrivits av flera andra av dina meningsfränder (eller vad dom verkar vara meningsfränder) helt seriöst och utan ironi. Jag ber om ursäkt om du känner dig stött för att jag buntade ihop dig med de andra som varit oironiska. Du har inte givit uttryck till att vara kapabel till detta innan nämligen.

Men jag undrar då- om detta var ironi så betyder det alltså att du förstår skillnaden på prinskorv, finska pinnar svenska köttbullar gentemot negerbollar. Du förstår och accepterar det faktum att de tre första är okontroversiella och det sista är kränkande. Varför propagerar du då för att använda ett ord du förstår kränker andra?

Gällande min otrevlighet är den inget i jämförelse med otrevligheten det innebär att använda ordet negerboll... I just detta fall har jag fått skriva denna förklaring så många gånger i så många sammanhang utan att ordkoservatisterna förstått, så frågan är befogad -om än otrevlig!
    Nu har jag inte propagerat för att använda något speciellt ord överhuvudtaget. Däremot är jag tveksam till att försöka införa de facto förbud mot att använda vissa ord. Jag anser även att ordet inte är något problem utan att det är de bakomliggande orsaker som gör att vissa ord får en negativ laddning som borde angripas.

Problemet med negerbollsdebatten är att ingen visar något större intresse åt att göra något åt de bakomliggande faktorerna utan vill bara känna sig duktiga genom att slå ner på andra. Nu har jag inga större problem med att vissa vill visa försöker framställa sig själva som moraliskt överlägsna genom att påstå att de inte använder ett visst ord men när man ser hur många av dem visar prov på samma fördomar som de som använder ordet så blir det lite för mycket hycklande. Det är bara titta på valfri negerbollsdebatt så ser man att många som säger sig vara emot ordet har en närmast kolonial syn på svarta och det finner jag rätt stötande.

Att sedan viss som anser sig tillhöra "den moraliskt rätta sidan" tar sig rätten att vara dryg och otrevlig mot alla som de anser inte vara lika renläriga som de själva gör att de inte bara framstår som intoleranta utan de skapar även ett klimat som gör att de som använder ordet hamnar i en försvarsposition där ett fortsatt användande av ordet blir en principsak.
  • pellepelle
    sverker11 skrev 2014-10-15 10:38:55 följande:
    Nu har jag inte propagerat för att använda något speciellt ord överhuvudtaget. Däremot är jag tveksam till att försöka införa de facto förbud mot att använda vissa ord. Jag anser även att ordet inte är något problem utan att det är de bakomliggande orsaker som gör att vissa ord får en negativ laddning som borde angripas.

Problemet med negerbollsdebatten är att ingen visar något större intresse åt att göra något åt de bakomliggande faktorerna utan vill bara känna sig duktiga genom att slå ner på andra. Nu har jag inga större problem med att vissa vill visa försöker framställa sig själva som moraliskt överlägsna genom att påstå att de inte använder ett visst ord men när man ser hur många av dem visar prov på samma fördomar som de som använder ordet så blir det lite för mycket hycklande. Det är bara titta på valfri negerbollsdebatt så ser man att många som säger sig vara emot ordet har en närmast kolonial syn på svarta och det finner jag rätt stötande.

Att sedan viss som anser sig tillhöra "den moraliskt rätta sidan" tar sig rätten att vara dryg och otrevlig mot alla som de anser inte vara lika renläriga som de själva gör att de inte bara framstår som intoleranta utan de skapar även ett klimat som gör att de som använder ordet hamnar i en försvarsposition där ett fortsatt användande av ordet blir en principsak.
    Du har helt rätt i att ordkonservatisterna ser det som en principsak och inte kan ändra sig nu trots att de flesta säkerligen vet att det är kränkande att använda ordet. Jag har svårt att tro att så många skiter i huruvida man kränker andra eller ej. Det måste handla om principen att "ingen ska få bestämma vad jag får och inte får säga".

Och ingen av oss som debatterar här vill förbjuda något ord alls. Vi propagerar bara för att folk tänker efter innan, och kanske sväljer sin stolthet en aning och ändrar ett kränkande beteende. Jag vill inte förbjuda något ord- jag vill att alla ska sluta använda det av medmänsklighet.

Självklat har du också rätt i att det finns bakomliggande orsaker till att ordet neger är kränkande. men dessa kan vi inte ändra. de härstammar från kolonialismens tid. Det faktum att ordet uppkom för att etipisera en lägre stående ras kan vi aldrig ta bort. Oavsett hur accepterat ordet är idag eller ej. Ursprunget kommer alltid vara det samma och det ursprunget kommer alltid vara kränkande för mörkhyade. Även om vi uppnår total jämlikhet utan att någon har rasistiska åsikter eller fördomar mot andra hudfärger eller religioner kommer ordet neger ha samma kränkande ursprung och i en sådan värld inte accepteras- eftersom alla skulle vara anti-rasister och motarbeta att det ordet används. Det blir en cirkel liksom...

Sen huruvida du tycker jag är dryg eller otrevlig är nog upp till betraktaren. Jag svarar så som de påståenden jag svarar på är skrivna. Är de ignoranta och dryga, så svarar jag likadant. Är de välskrivna och resonerande som ditt senaste inlägg svarar jag likadant...