• livetvänder

Negerboll..

Det här är fan skrämmande:(Idag hade min dotter fått skäll på skolan för att hon sa negerboll.Vad fan det har man sagt ialla tider och jag kommer att forsätta göra det med.I min bakbok så stor det negerboll inte chokladboll.Jag brukar säga det när jag är på cafe att jag skall ha en negerboll och svart kaffe;)

Vad säger ni????

• Svar på tråden Negerboll..
  • ica
    Gert skrev 2014-09-27 22:26:46 följande:

Det är min och alla andras rättighet att kalla ett bakverk för negerboll om de vill. Ni som inte tycker det kan väl flytta till Nordkorea.

• Nidingbane

Men jag skrev det i mitt första inlägg! Jag menade i alla fall helt och hållet det du nu skriver dvs. mycket har med hur man säger det och i vilket samband man använder det!

"Nu är jag lite löjlig! Men man kan ju faktiskt översätta det till "svart-boll" eftersom det så illa betraktade ordet kommer ifrån de latinstalande benämning för svart ex Negro på Spanska eller Negre på Franska osv. Annat är det med uttrycket "nigger" som däremot lär ha kommit till i ett enbart nervärderande syfte under på de svarta under slaveritiden, men där dock fortfarande ska ha menat de med "svart" hudfärg. Även om man nu inte behöver ordet i Svenskan så är ju faktiskt det nervärderande uttrycket Nigger mest likt latinets ursprungliga ord för svart dvs niger. Så allt har nog trots allt mycket med hur man säger det och i vilket samband man säger det. För inte tror jag att man kommer att sluta använda ordet i Franskan Portugisiskan Spanskan osv om jag där t ex säger: älskar din svarta (mörka) hud!"

Jag håller med dig!

• pellepelle
    Nidingbane skrev 2014-09-28 11:26:34 följande:

Men jag skrev det i mitt första inlägg! Jag menade i alla fall helt och hållet det du nu skriver dvs. mycket har med hur man säger det och i vilket samband man använder det!

"Nu är jag lite löjlig! Men man kan ju faktiskt översätta det till "svart-boll" eftersom det så illa betraktade ordet kommer ifrån de latinstalande benämning för svart ex Negro på Spanska eller Negre på Franska osv. Annat är det med uttrycket "nigger" som däremot lär ha kommit till i ett enbart nervärderande syfte under på de svarta under slaveritiden, men där dock fortfarande ska ha menat de med "svart" hudfärg. Även om man nu inte behöver ordet i Svenskan så är ju faktiskt det nervärderande uttrycket Nigger mest likt latinets ursprungliga ord för svart dvs niger. Så allt har nog trots allt mycket med hur man säger det och i vilket samband man säger det. För inte tror jag att man kommer att sluta använda ordet i Franskan Portugisiskan Spanskan osv om jag där t ex säger: älskar din svarta (mörka) hud!"

Jag håller med dig!

OK, ursäkta om jag var hård mot dig då innan, jag uppfattade inte det du skrev på det sättet.
  • Nidingbane
    pellepelle skrev 2014-09-28 11:53:03 följande:
    OK, ursäkta om jag var hård mot dig då innan, jag uppfattade inte det du skrev på det sättet.
    Det gör inget, jag kan förstå att man blir irriterad av ett sådant här ämne.
  • ica
    Matman83 skrev 2014-09-28 09:40:23 följande:

Förstår inte riktigt varför nån tar illa upp av negerboll?! Neger kommer från ordet negro som betyder mörk och för övrigt så kallas ju numera människor med mörk hudfärg Afrikaner. Tycker det är mer falsk marknadsföring att kalla bakverket för chokladboll då det inte innehåller speciellt mycket choklad alls.

Söker man nåt att irritera sig på hittar man alltid nåt. Sen förstår jag inte varför de skällde på ungstackarn.
  • pellepelle
    ica skrev 2014-10-01 15:39:32 följande:
    Söker man nåt att irritera sig på hittar man alltid nåt. Sen förstår jag inte varför de skällde på ungstackarn.
    Precis - om man söker efter något att irritera sig på är ju utveckling av språket en sådan grej man lätt fastnar i. Oerhört lättkränkt att bli irriterad över att man bör ändra sitt rasistiska beteende... man borde ju bli glad för att någon upplyser om det så man slipper göra bort sig....
  • ica
    pellepelle skrev 2014-10-02 10:20:42 följande:
    Precis - om man söker efter något att irritera sig på är ju utveckling av språket en sådan grej man lätt fastnar i. Oerhört lättkränkt att bli irriterad över att man bör ändra sitt rasistiska beteende... man borde ju bli glad för att någon upplyser om det så man slipper göra bort sig....
    Och om man ägnar all sin energi åt att leta fel hos andra och korrigera dem missar man nog sina egna. Och framförallt gör man sig socialt omöjlig.
    forskolekock skrev 2014-10-02 18:25:08 följande:

Är själv neger och har alltid sagt negerboll. Kommer fortsätta med det

du visar bara att det är vita människor som känner sig kränckta å andra.
  • pellepelle
    ica skrev 2014-10-05 17:34:52 följande:

Och om man ägnar all sin energi åt att leta fel hos andra och korrigera dem missar man nog sina egna. Och framförallt gör man sig socialt omöjlig.

Vad menar du?