• livetvänder

Negerboll..

Det här är fan skrämmande:(Idag hade min dotter fått skäll på skolan för att hon sa negerboll.Vad fan det har man sagt ialla tider och jag kommer att forsätta göra det med.I min bakbok så stor det negerboll inte chokladboll.Jag brukar säga det när jag är på cafe att jag skall ha en negerboll och svart kaffe;)

Vad säger ni????

• Svar på tråden Negerboll..
  • SpanskaFlugan
    Gert skrev 2014-09-27 22:26:46 följande:

Det är min och alla andras rättighet att kalla ett bakverk för negerboll om de vill. Ni som inte tycker det kan väl flytta till Nordkorea.

Nej, det är inte din rättighet. Läs inlägget jag länkade till och säg mig sedan varför din rätt att säga negerboll är värd mer än 100 000-tals människors rätt att inte ständigt bli påminda om hur negativt deras hudfärg anses vara.
  • Gert
    SpanskaFlugan skrev 2014-09-27 22:29:44 följande:
    Nej, det är inte din rättighet. Läs inlägget jag länkade till och säg mig sedan varför din rätt att säga negerboll är värd mer än 100 000-tals människors rätt att inte ständigt bli påminda om hur negativt deras hudfärg anses vara.
    Jo, det är min rättighet att kalla ett bakverk för negerboll. Sen förstår jag inte hur någon kan koppla ihop bakverk med hudfärg och människor.
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • SpanskaFlugan
    Gert skrev 2014-09-27 22:41:49 följande:

Jo, det är min rättighet att kalla ett bakverk för negerboll. Sen förstår jag inte hur någon kan koppla ihop bakverk med hudfärg och människor.

Hur är det din rättighet? På vilket sätt kränks dina mänskliga rättigheter av att du inte får säga negerboll?

Och du vet mycket väl var ordet neger kommer ifrån och varför det anses kränkande och olämpligt.
  • Nidingbane
    pellepelle skrev 2014-09-27 20:06:40 följande:

He

Ordeg neger uppkom för att särskilja den svarta människorasen från den vita i syfte att etablera en rangordning mellan dessa. Dvs ordet neger uppkom för att statuera den svarta rasens underlägsenhet. Sedan dess har ordet haft en nedvärderande betydelse precis lika illa dom nigger (som är slang för neger eller negro)

Ordet betyder svart men har en nedvärderande innebörd. Endast i vissa undantagsfall har den inte denna innebörd, exempelvis där två svarta skämtsamt kallar varandra för det, något som görs gör att avtraumatisera ordet. Men en vit kan aldrig använda ordet på svenska utan att det får en negativ innebörd med tanke på dess ursprung och innebörd. Aldrig!
    Håller med dig på nästan allt. Men undrar hur ordet kan få en negativ innebörd i ett språk där ordet bara förekommer såsom en mer naturlig del utan att det är ett ord som man tagit utifrån t ex som nu neger. För inte kan du väll påstå att svart allmänt är negativ i dessa språk? Hur ska man då bära sig åt att då förklara eller säga färgen svart på dessa språk? Själv tycker jag svart är vackert sexigt och urläckert precis som brorsan.

• pellepelle
    Nidingbane skrev 2014-09-28 01:08:42 följande:

Håller med dig på nästan allt. Men undrar hur ordet kan få en negativ innebörd i ett språk där ordet bara förekommer såsom en mer naturlig del utan att det är ett ord som man tagit utifrån t ex som nu neger. För inte kan du väll påstå att svart allmänt är negativ i dessa språk? Hur ska man då bära sig åt att då förklara eller säga färgen svart på dessa språk? Själv tycker jag svart är vackert sexigt och urläckert precis som brorsan.

Det handlar om kontext. Varför man säger ordet.

Skulle det finnas ett spanskt bakverk som bakats sedan innan det fanns svarta människor i Spanien med som fått sitt namn för att det innehåll ex sot som färgade mörkt hade det inte varit något konstigt att kalla det bola negro där. För då hade det syftat till enbart färgen på bakverket. Men ordet neger i svenskan har enkomt en enda betydelse och den är kränkande. Negerbollen har fått sitt namn från det kränkande ordet neger och inte från ordet för mörk (även om det rent språkvetenskapligt har samma ursprung).

Du kan jämföra med exempelvis vinet Gato Negro. Om det skulle bli lika försvenskat som smartphone eller PC och räknas som ett svenskt ord skulle det inte vara kränkande eftersom kontexten skulle vara att ordet negro syftar på färgen på katten och inte det kränkande ordet neger.

Det är alltså inte bokstavskombinationen i sig som kränker. Det är kontexten. Och en negerboll har fått sitt namn från ett kränkande användande av den bokstavskombinationen och kan därför aldrig likställas med de latinska språkens ord för svart som är fria från den kontexten i allmänhet.

Förstod du?
  • pellepelle
    Persbrandtinnan skrev 2014-09-27 21:22:33 följande:

Jag säger negerboll om bakelsen - men jag skulle ALDRIG kalla en svart person för neger.

Neger kan ett bakverk kallas för, men inte en människa.

(Hade jag tänkt på en svart person när jag sa negerboll, så hade jag aldrig sagt negerboll. Snacka om att tappa suget på fika).

Nu är det ju inte din uppfattning av ordet som är det viktiga utan uppfattningen hos de som kränks av att ordet används.

Men vill dy vara empatilös och osympatisk och egoistisk och lat - så fine. Så länge du är medveten om att du är det och tycker det är värt att vara det!
  • pellepelle
    Gert skrev 2014-09-27 22:41:49 följande:

Ja du. Eftersom order fått sin sammansättning av det kränkande ordet för mörkhyade och ordet för sfär så är det inre då konstigt att man kopplar samman det. Hade det däremot fått sitt namn från det spanska ordet för mörk och ordet sfär hade det varit annorlunda. Men hur mycket du än vill det så är det inte så. Läs mitt svar 1037 så kanske även du förstår skillnaden
  • Vassochtaggig
    pellepelle skrev 2014-09-28 08:28:24 följande:
    Det handlar om kontext. Varför man säger ordet.

Skulle det finnas ett spanskt bakverk som bakats sedan innan det fanns svarta människor i Spanien med som fått sitt namn för att det innehåll ex sot som färgade mörkt hade det inte varit något konstigt att kalla det bola negro där. För då hade det syftat till enbart färgen på bakverket. Men ordet neger i svenskan har enkomt en enda betydelse och den är kränkande. Negerbollen har fått sitt namn från det kränkande ordet neger och inte från ordet för mörk (även om det rent språkvetenskapligt har samma ursprung).

Du kan jämföra med exempelvis vinet Gato Negro. Om det skulle bli lika försvenskat som smartphone eller PC och räknas som ett svenskt ord skulle det inte vara kränkande eftersom kontexten skulle vara att ordet negro syftar på färgen på katten och inte det kränkande ordet neger.

Det är alltså inte bokstavskombinationen i sig som kränker. Det är kontexten. Och en negerboll har fått sitt namn från ett kränkande användande av den bokstavskombinationen och kan därför aldrig likställas med de latinska språkens ord för svart som är fria från den kontexten i allmänhet.

Förstod du?
    Tack för en bra förklaring.
  • Matman83

Förstår inte riktigt varför nån tar illa upp av negerboll?! Neger kommer från ordet negro som betyder mörk och för övrigt så kallas ju numera människor med mörk hudfärg Afrikaner. Tycker det är mer falsk marknadsföring att kalla bakverket för chokladboll då det inte innehåller speciellt mycket choklad alls.

• pellepelle
    Matman83 skrev 2014-09-28 09:40:23 följande:

Förstår inte riktigt varför nån tar illa upp av negerboll?! Neger kommer från ordet negro som betyder mörk och för övrigt så kallas ju numera människor med mörk hudfärg Afrikaner. Tycker det är mer falsk marknadsföring att kalla bakverket för chokladboll då det inte innehåller speciellt mycket choklad alls.

Läs inlägg 1037 så förstår du.